Vad vet vi om Lejre

500 f.Kr. - 1066
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Lejre

Inlägg av Opager » 13 november 2017, 22:16

Ett problem med Lejre är hur vi skall förhålla oss till gravhögarna på Västra Själland, Slots Bjergby Höje.

Galgehöj och Hashöj är byggda på 600-talet. Galgehöj är 5 m hög och 50 m bred.

Min tanke är om vi skal förhålla oss till Uppsala-tolkningen av arkeologi att störst gravhög alltid vinner i kampen om var nationer har bildats.

Tissö(= Tyr) verkar inte ha varit en permanent boplats enligt Danmarks Oldtid.

Opager

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Vad vet vi om Lejre

Inlägg av BalticSea » 13 november 2017, 22:43

Opager skrev:Ett problem med Lejre är hur vi skall förhålla oss till gravhögarna på Västra Själland, Slots Bjergby Höje.

Galgehöj och Hashöj är byggda på 600-talet. Galgehöj är 5 m hög och 50 m bred.

Min tanke är om vi skal förhålla oss till Uppsala-tolkningen av arkeologi att störst gravhög alltid vinner i kampen om var nationer har bildats.

Tissö(= Tyr) verkar inte ha varit en permanent boplats enligt Danmarks Oldtid.

Opager
Som jeg tidligere skrev, kan vi mene hvad som helst.
Man kan også afvente, hvad det nye projekt fører til.

Området vest for Tissø var beboet fra det 6. århundrede og ind i vikingetiden. Hvorvidt de overtog, besejrede eller slog sig sammen med dem i Lejre, eller om de sank i jorden, kan vi ikke vide, men måske vil projektet bringe nyt for dagen.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Lejre

Inlägg av Opager » 16 november 2017, 21:41

Noterar att jag inte har sett några invändningar om det arkeologiska forskningsläget om Lejre som jag sammanfattade utifrån "Danmarks Oldtid" boken(2013) och Anna Lihammers bok.

Däremot klagas det en del på att arkeologin inte stämmer med sagorna eller att det som står i sagorna ganska snart kommer att bekräftas av arkeologin ;-)

Det är intressant att platsen för den stora hallen flyttas någon km.

Opager

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Vad vet vi om Lejre

Inlägg av BalticSea » 17 november 2017, 19:47

Opager skrev:Noterar att jag inte har sett några invändningar om det arkeologiska forskningsläget om Lejre som jag sammanfattade utifrån "Danmarks Oldtid" boken(2013) och Anna Lihammers bok.

Däremot klagas det en del på att arkeologin inte stämmer med sagorna eller att det som står i sagorna ganska snart kommer att bekräftas av arkeologin ;-)

Det är intressant att platsen för den stora hallen flyttas någon km.

Opager
Som jeg skrev, kan vi mene hvad som helst.
Galgehøj og Hashøj er ikke blot fra 600-tallet, de er oprindeligt broncealderhøje. Galgehøj menes at være taget i brug igen til en stormandsgrav omkring 600, hvilket fremgår af bogen. Hashøj er ikke udgravet. Der er flere tusinde broncealderhøje i Danmark.

Skriv svar