Blåtands ringborge nu verdensarv

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 496
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Blåtands ringborge nu verdensarv

Inlägg av BalticSea » 17 september 2023, 18:03

De fem danske ringborge fra vikingetiden, nemlig Aggersborg ved Limfjorden, Fyrkat ved Hobro, Nonnebakken i Odense, Trelleborg i Slagelse og Borgring i Køge er nu optaget på UNEScO's verdensarvliste.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-09- ... arvslisten

Man kan læse mere her
https://www.museerne.dk/vikingeborgen/u ... erdensarv/

Mio Nielsen
Inlägg: 533
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Blåtands ringborge nu verdensarv

Inlägg av Mio Nielsen » 21 september 2023, 09:46

Og derfor har de fem berørte kommuner nu bedre muligheder for at få statsstøtte til opførelse af bygninger til modtagelse af turister... skriver den danske presse.
Det er vel udmærket?
I den forbindelse erindres vi om at Jellingmonumenterne i mange år har været på listen. Det kunne interessere mig, om der i forbindelse med den klassifikation finder en opdatering sted, når arkæologerne finder nye anlæg i jorden, hvilket jo er sket i Jelling, siden monumenterne blev verdensarv.
Hvad jeg ved er, at der ikke sker nogen opdatering i den danske bevidsthed. Alle disse seks områder bliver inrangeret i den danske nationale identitet og deres internationale aspekt er kun kendt i offentligheden forsåvidt det peger mod Vest.
Det er imidlertid en kendsgerning at anlæggene også har en østvendt relation. Vi har dygtige - og ærlige - historikere og arkæologer, der arbejder med disse relationer, men deres publikationer når ikke ud til den brede offentlighed, fordi de statslige midler bruges til at understrege forestillingen om "Danmarks fødsel" og "glemmer" sammenhængen med tilsvarende nye statsdannelser i Rusland, Kiev og Polen.

BalticSea
Inlägg: 496
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Blåtands ringborge nu verdensarv

Inlägg av BalticSea » 21 september 2023, 10:34

Noget om ringborge i Skåne
https://www.lindelof.info/en_stor_vikin ... rg_ved.htm

Find mere hos Poul Erik Lindelof på facebook - han har lagt nogle PDF'er op.

Eller find det fra
https://lindelof.it/

Mio Nielsen
Inlägg: 533
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Blåtands ringborge nu verdensarv

Inlägg av Mio Nielsen » 21 september 2023, 20:35

Jeg vil lige spinde en ende omkring spørgsmålet: "Er det udmærket, at der bygges modtagelses- og oplevelsescentre omkring disse fortidsmonumenter?"
Og mit svar er Nej! Jeg ville helst have at de ser ud, som i min barndom, hvor jeg besøgte ringborgen ved Hobro omkring 1950.
Men dersom der er voldsomme strømme af turister, så er det naturligvis bedst, at strømmene kanaliseres. Og at der er sanitære installationer, papirkurve og så vidre...
Men jeg har indtryk af, at man gør sig umage for at tiltrække disse strømme. Man skaber selv de problemer, som man bagefter skal bruge offentlige midler på at administrere. "Man", dvs. museumsverdenen, er misundelig på de folkelige tivoli'er og Disneylande, der giver presseomtale og overskud. Og de kredse indenfor det offentlige, der er med på denne vogn, de er naturligvis ikke kræsne, men falder på maven for de store succes'er som Puy du Fou i Vestfrankrig, der har millioner af betalende gæster hvert år, og som baserer sig på et historisk narrativ af naiv eller forfalsket art.

BalticSea
Inlägg: 496
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Blåtands ringborge nu verdensarv

Inlägg av BalticSea » 27 september 2023, 11:53

Mio Nielsen skrev:
21 september 2023, 20:35
Jeg vil lige spinde en ende omkring spørgsmålet: "Er det udmærket, at der bygges modtagelses- og oplevelsescentre omkring disse fortidsmonumenter?"
Og mit svar er Nej! Jeg ville helst have at de ser ud, som i min barndom, hvor jeg besøgte ringborgen ved Hobro omkring 1950.
Men dersom der er voldsomme strømme af turister, så er det naturligvis bedst, at strømmene kanaliseres. Og at der er sanitære installationer, papirkurve og så vidre...
Men jeg har indtryk af, at man gør sig umage for at tiltrække disse strømme. Man skaber selv de problemer, som man bagefter skal bruge offentlige midler på at administrere. "Man", dvs. museumsverdenen, er misundelig på de folkelige tivoli'er og Disneylande, der giver presseomtale og overskud. Og de kredse indenfor det offentlige, der er med på denne vogn, de er naturligvis ikke kræsne, men falder på maven for de store succes'er som Puy du Fou i Vestfrankrig, der har millioner af betalende gæster hvert år, og som baserer sig på et historisk narrativ af naiv eller forfalsket art.
Man kan jo ikke bygge og aflønne personale til et uendeligt antal fortidsminder, men jeg ved ikke, hvem der finansierer noget med Borgring – ved Aggersborg er der en begrænset, mindre udstilling – et specielt sted fordi kirken ligger ovenfor og den meget store borg helt ud til vandet.

Skriv svar