Köpingsvik

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 16 april 2016, 11:00

Tidigare i tråden nämns Sotes hög i Köpingsvik. Snorre nämner en strid mellan den norske kungen Olov Haraldsson och Sote skall ha utkämpat en batalj i Sveariket på Sveaskären. Var det vid Köpingsvik som dusten ägde rum? :D

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Köpingsvik

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 12:56

Bäckahästen skrev:På flera sidor på nätet står det att det Birka som Ansgar besökte egentligen var Köpingsvik. Vad finns det egentligen för belägg för detta påstående? Enligt vad jag kan läsa mig till så passar Köpingsvik bättre i på de geografiska beskrivningar som finns i Rimberts bok än Birka på Björkö. Det hävdas också att Birka inte var en plats, utan flera. Och att ordet Birka är att jämföra med det senare ordet Köping (handelsplats). Är det någon som vet mer? :)
Kan du hjälpa till på traven med en referens?
Vore roligt att själv kunna få se resonemanget. :)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 16 april 2016, 13:35

MrB skrev:
Bäckahästen skrev:På flera sidor på nätet står det att det Birka som Ansgar besökte egentligen var Köpingsvik. Vad finns det egentligen för belägg för detta påstående? Enligt vad jag kan läsa mig till så passar Köpingsvik bättre i på de geografiska beskrivningar som finns i Rimberts bok än Birka på Björkö. Det hävdas också att Birka inte var en plats, utan flera. Och att ordet Birka är att jämföra med det senare ordet Köping (handelsplats). Är det någon som vet mer? :)
Kan du hjälpa till på traven med en referens?
Vore roligt att själv kunna få se resonemanget. :)
Det finns inga referenser. Det är en fundering från min sida. Det är därför jag skrev det som en fråga och inte som ett påstående. :)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 16 april 2016, 13:38

Anledningen till funderingen är att högen kallas Sotes hög och då kanske Sote är begravd där. Om han är begravd där så kanske även slaget stod där och det är därför han är begravd där?

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Köpingsvik

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 13:40

Tack Bäckahästen! Tror jag läst något liknande men minns nu inte alls var. Jag får leta vidare. :)

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Köpingsvik

Inlägg av Leif » 18 april 2016, 07:12

Jag vet att Hella Schoultze skrev på en sammanfattningsrapport över alla gävningarna i Köpingsvik för sisådär 15 år sedan (dvs innan hon gick i pension). Jag hoppas den kom ut, för det är ju rätt mycket som undersökts i trakten.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Köpingsvik

Inlägg av Opager » 18 april 2016, 17:02

Boken om Köpingsvik beskrivs här:

http://svenskhistoria.se/arkeologiska-u ... -pa-oland/

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 19 april 2016, 06:12

Finns det någon som är duktig på FMIS som kan lägga in en karta med gravfälten runt Köpingsvik? :D

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 23 april 2016, 09:33

Jag lyckas få fram en karta i FMIS som visar gravar runt Köpingsvik, men när jag lägger in en länk och förhandsgranskar så går länken bara till startsidan, inte till kartan med Köpingsvik. Vad gör jag för fel? :?:

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Köpingsvik

Inlägg av Yngwe » 23 april 2016, 13:25

Tror inte det går att ändra på vart länken går.

Ser två varianter

Den enkla är att göra en print-screen , klistra in den i t.ex. Paint och spara bilden. Då har du ett "foto" av kartan med gravarna.

Själv föredrar jag dock att exportera datan till Google Earth där man kan arbeta med den. Gör så här. Gör ditt urval av data i FMIS. Välj sen att visa alla träffar istället för att visa dom sida för sida. Därefter väljer du att exportera till Google-Earth. I GE kan du sen lägga till data och info, byta visningssymbol och så vidare, och dessutom samköra med andra FMIS-data du har lagrat.

Skriv svar