Köpingsvik

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 12 april 2016, 06:28

Varför var kyrkan så stor i Köpingsvik?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Köpingsvik

Inlägg av Carl Thomas » 12 april 2016, 17:15

Det borde vara så att kyrkans storlek baseras på dess upptagningsområde, alla boende, och passerande, måste ju få plats i kyrkan.

En av mina förfäder var kyrkoherde i Revsund i Jämtland. Kyrkan är enorm, nästan en katedral, och Revsund ör en mycket liten plats. När kyrkan byggdes var dess upptagningsområde stort samt kyrkan låg längs en stor farled mellan Bottenhavet och Tröndelag/Trondheim så mycket folk passerade/övernattade i Revsund.

https://m.svenskakyrkan.se/?di=853338

Thomas
Historia är färskvara.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av anganatyr » 14 april 2016, 18:58

Många vill koppla samman storleken på Köpingsviks gamla kyrka med Florensdokumentet. Gamla kyrkan i Köpingsvik byggdes ca 1100 och Florensdokumentet brukar dateras till ca 1120. I dokumentet räknas Sveriges biskopssäten upp;
Scara. Liunga. Kaupinga. Tuna. Strigines. Sigituna. Arosa.
Vilket brukar översättas med;
Skara. Linköping. Köpingsvik. Eskilstuna. Strängnäs. Sigtuna. Västerås.
Det finns tre olika huvudhypoteser om dokumentet.
1. Italienarna har missförstått och fått en del om bakfoten och dokumentet är inte tillförlitligt.
2. Dokumentet är korrekt och dessa orter var biskopssäten i Sverige under längre eller kortare period.
3. Dokumentet är en ambition från Ärkebiskopen för Norden i Lund hur saker skall ordnas (om det verkligen blev så i praktiken är en annan sak).

Gamla kyrkan i Köpingsvik var alltså byggd som en stiftskyrka där biskopen hade sitt säte enligt en hypotes. Detta skall då förklara storleken.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av anganatyr » 14 april 2016, 19:34

År 1164 blir Sverige en egen kyrkoprovins med ärkebiskop i Uppsala, även om den danske ärkebiskopen även i fortsättningen är "primas" över den svenske ärkebiskopen. År 1169 blir Växjö biskopssäte. Är det ett hypotetiskt biskopssäte i Köpingsvik som nu flyttas till Växjö?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 15 april 2016, 04:59

Intressant information. :D

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Köpingsvik

Inlägg av MrB » 15 april 2016, 14:22

Står det Linköping och Köping eller bara Linköping i Florenslistan?
Står det någon totalsumma så att man från denna kan dra slutsatsen om det rör sig om en eller två orter.
Men visst. I första hand ska man följa det som verkligen står i källan och sedan se var man hamnar. Efter detta göra en eller flera minimala ändringar och se var man hamnar då. Och så vidare.
Någon som har en länk till någon mer säker primärtolkning av Florenslistan?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Köpingsvik

Inlägg av Yngwe » 15 april 2016, 14:59

Om jag förstååt det rätt är Lionga och Kapung tydligt särskrivna, och avser alltså två olika platser.

Tore Nybergs genomgång är läsvärd tycker jag. Ni hittar den här

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av Bäckahästen » 15 april 2016, 18:28

Yngwe skrev:Om jag förstååt det rätt är Lionga och Kapung tydligt särskrivna, och avser alltså två olika platser.

Tore Nybergs genomgång är läsvärd tycker jag. Ni hittar den här
Tack för den intressanta länken Yngwe! :D

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Köpingsvik

Inlägg av anganatyr » 16 april 2016, 09:22

Den källa jag använde till originaltexten över stiften i Sverige var från en bok jag har hemma i bokhyllan. det är Gutar och vikingar, utgiven av Statens historiska museum, sidorna 449-451. Originaltexten om Norden lyder i sin helhet så här;
Metroplois ciuitas Lunda.
Prouincia Danorum.
Nomina ciuitatum in Norgueca.

Ciuitas Lunda.
Roskeada. Othensia. Hethabia. Ripa. Arosa. Vibiarga. Birgila.
Nomina ciuitatum in suethia.
Alpsa. Biargina. Nithirosa.
Scara. Liunga. Kaupinga. Tuna. Strigines. Sigituna. Arosa.
Nomina insularum de regno Sueuorum.
Gothica australis. Gothica occidentalis. Guasmannia. Sundermannia. Nerh. Tindia. Fendundria. Atanht. Guthlandia. Guarandia. Findia. Hestia. Helsingia. Guarmelande. Teuste.
Som synes har de danska städerna hamnat i Norge, medan de norska har hamnat på en egen rad i Sverige. Danmark har 8 biskopstäder (med ärkesätet Lund inräknat), Norge har 3 biskopstäder och Sverige har 7 städer. I äldre forskning ville man gärna skriva ihop Liunga och Kaupinga, men idag vet jag inte någon seriös forskare som inte anser att det är frågan om två olika orter. Klart och tydligt är de två orterna särskrivna med punkt och mellanrum. Vilka orter det sedan rör sig om finns det olika hypoteser om bland forskarna.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Köpingsvik

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 10:56

Förlåt om redan nämnt.
Har man funnit eller tror man sig kunna finna några biskopsgravar i Köpingvikskyrkan?
Låt oss säga att man finner en grav med klassiska biskopsattribut då har man ju rejält kommit en bra bit på vägen i sin bevisföring att Köpingsvik var ett historiskt biskopssäte.

Skriv svar