Yngwe skrev: ↑25 november 2022, 16:43
fileoscar skrev: ↑25 november 2022, 13:59
Yngve skrev:
"Om vi kallar det kung eller hövding är av mindre betydelse. Det jag vänder mig mot är föresatsen att en ensam man skulle ha härskat över samhället och tagit alla viktiga beslut."
OK, samhällets alla viktiga beslut är ju rätt långtgående. Jag tänkte mig nog mest "militärt" (och där jag för min del inkluderar ett bygge som Kanhave). Om vi begränsar det till det - var sätter du in sådana som Godfred (död 810) och Gorm den gamle?
Ja det är långtgående. Som jag skrev, att ha ett kungligt initiativ som slutsats är ju något helt annat än att utgå ifrån det.
Om vi börjar i andra änden då. Vad var syftet med kanalen? Är det militärt eller är det bara en trygg genväg? Sådana genvägar har ju använts rätt flitigt runt om i norden, ibland för att undvika farliga områden på havet. Är det kanske farliga sandrev vis Issehoved?
För min del så när jag övertygelsen (ingen vet ju säkert) om att syftet var militärt. Jag utgår från att det handlade om att skapa kontroll över farvattnen i omgivningen, men kanske i ännu högre grad att skaffa sig en bakdörr. Nära kanalen finns inte bara en naturhamn utan även spår av en borg som skulle kunna vara en trelleborg (osäker på om det är det samma som det “Kaneborg” som Finn Rasmussen nämner i sitt dokument).
Vi vet inte om det funnits liknande kanaler före Kanhave men däremot att det anlagts sådana senare. Jag nämnde ett par i tidigare inlägg (i Skottland och Norge). Det är för mig svårt att tro att vikingarna byggde dessa i främmande land i syfte att underlätta transporterna för befolkningen där. Och jag gissar att Kanhave kan ha varit en förebild.
Sedan ser jag en koppling till trelleborgarna. Syftet med dessa finns det många teorier om men huvudspåret är väl trots allt att de utgjort befästningar inom ramen för en militär organisation. Faktum är att man funnit grävda kanaler i anslutning till såväl trelleborgen i Fyrkat som den i skånska Trelleborg. “Slöjen” vid Aggersborg är däremot en naturkanal men kan ha haft en liknande funktion (som bakdörr enligt min mening).
I nordöstra spetsen av Tyskland, på ön Usedom hittar vi något motsvarande. Närmare bestämt en grävd kanal på 1100 m - kallad “Alten Graben” - som skär av sydvästra spetsen av ön, “Usedomer Winkel”, och på sin tid måste ha inneburit en rejäl genväg från Stettiner Haff till Peenestrom. Men även om den dylik genväg borde kunna ha varit till nytta för många transporter så tror jag även den var en anläggning med militära förtecken. Detta då kanalen i sin södra ände hade direkt anslutning till den jättelika fästningen Bauhof. Det kan anmärkas att det finns ingen som helst erfarenhet av att slaverna anlade sådana kanaler. Arkeologer som gjort utforskningar i “Alten Graben” hänvisar till Kanhavekanalen. Med andra ord ligger rimligen skandinaver även bakom denna.