Hur dateras skaldeverser?

500 f.Kr. - 1066
ChristianGH
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 september 2022, 13:45

Hur dateras skaldeverser?

Inlägg av ChristianGH » 29 september 2022, 16:45

Hej,
Jag är en lekman (turistguide) som undrar hur man daterar skaldeverser.

Mer specifikt kom jag in på slaget vid Fyrisvallarna när jag läste på om Blåtand, och i brist på en bra sammanfattande källa har jag läst om mer detaljerade saker än jag är van vid för vikingatid. Jag har förstått att utöver några spännande runstenar så är nästan allt material om detta slag nedskrivet på Island långt senare, men medan prosatexten där anses för sentida för att vara trovärdig så citerar skrifterna ofta skaldedikter som dateras till långt innan dessa texter skrevs ner. De anses närmast samtida med händelserna. Det är inte uppenbart för mig hur man gör den distinktionen på saker som satts på pränt samtidigt. Är det något med språkstilen?

Jag försökte följa källhänvisningen i en avhandling jag hittat, Slaget på Fyrisvallarna
i ny tolkning. Där argumenterar författaren Carl L Thunberg specifikt att en vers som tidigare avfärdats som oäkta p.g.a. en tolkning av Lauritz Weibull 1911 i själva verket är äkta. Det framgår dock inte hur denna bedömning görs, utan avhandlingen diskuterar andras åsikter som Weibull ska ha missförstått (alltså ännu äldre gubbar än 1911), samt hänvisar till skaldic.org utan direkt länk. När jag själv letat upp versen på sidan står det uttryckligen att den inte ska citeras som Thunberg gör, vilket jag tolkar som att den versen inte genomgått modern granskning, och oavsett hittar jag inte på sidan att de anger hur dateringar görs. Så det enda spåret är över 100 år gamla inlagor.

Innan jag bara har kvar som alternativ att besöka ett bibliotek med dessa i magasinet tänkte jag att det är enklare att fråga här. Kan någon ge en enkel förklaring på hur dessa dateringar görs? Kanske finns det någon bra onlineresurs som förklarar någonstans jag bara inte hittat?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur dateras skaldeverser?

Inlägg av Yngwe » 29 september 2022, 18:55

Intressant frågeställning. Utan att vara expert på ämnet så törs jag nog ändå säga att i regel är dateringar ytterst problematiska av den enkla anledningen att det i stort saknas ett daterat referensunderlag. Det visar sig väl också i att dateringar ändras med jämna mellanrum.

Jag rycker det är relevant att jämföra med Beowulf, där har man stridit om rätt datering i årtionden, trots att man där faktiskt har en hel del skrivet material att jämföra med.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Hur dateras skaldeverser?

Inlägg av Visi » 29 september 2022, 21:00

Ett alternativ är ju att faktiskt kontakta verksamma arkeologer och historiker som vid ett eller flera tillfällen diskuterat skaldeverser. Måste ju finnas en rad personer i Skandinavien/Norden, Storbritannien, USA etc. som gärna vill korrespondera med nyfikna frågvisa amatörer.

Skriv svar