Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 21:03

I denna tråd kan man lägga in förslag på fornborgar och vallanläggningar, som hittills varit okända och inte uppmärksammade tidigare. Det vill säga sådana som inte är utmärkta som fornlämningar på Fornsök. Jag har börjat litegrann i trådar knutna till Skåne, men här kan man lägga in platser från resten av vårt avlånga land.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 21:44

Jag börjar själv: Dynkullen vid Tiarp i Västergötland. Platsen noterades på Fornsöks terrängskuggning när jag letade fornborgar utmed platåbergens stup. Dynkullen är en brant kulle söder om Plantaberget, belägen mellan Tiarp i sydväst och Kungslena i nordost. Det ligger tre kullar söder om Plantaberget, varav Dynkullen är den mellersta. Mellan Plantaberget och Varvsberget är det inte mer än 1 km som smalast.

Plantaberget på Wikipedia ger följande information om Dynkullen:

Dynkullen är ett mycket litet platåberg med egen diabashätta strax söder om Plantaberget. Berget ligger helt i Tiarps socken i Falköpings kommun. Berget når en höjd av 286 meter över havet och täcker en yta på endast 6 hektar.

Enligt en lokal sägen ska namnet Dynkullen komma av att några män vid grävarbete ska ha kommit på en kraftig källåder, som de fick täppa igen med dynor, bolster och annan sängutrustning för att förhindra översvämning.


Namnet Dynkullen kanske egentligen syftar på ordet “dyn” med betydelse sand. Intressant om det finns en källa på kullens topp, som underlättat tillfällig vistelse inom en vallanläggning.

Bifogar utsnitt från terrängskuggning och terränglutning från Fornsök samt flygbilder plockade från Lantmäteriet och Google earth. Det verkar finnas en vall som löper runt Dynkullens topp, som delvis sammanfaller med modernare tiders stengärden. Den dolda södra delen syns på vissa bilder. En gammal vallanläggning? Inga fornlämningar angivna, förutom från grannen Slättkullen i söder.

Dynkullen1.JPG
Dynkullen1.JPG (39.5 KiB) Visad 3148 gånger
Dynkullen2.JPG
Dynkullen2.JPG (21.22 KiB) Visad 3148 gånger
Dynkullen3.JPG
Dynkullen3.JPG (23.21 KiB) Visad 3148 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 21:46

Flygbilder:

Dynkullen4.JPG
Dynkullen4.JPG (51.51 KiB) Visad 3148 gånger

Dynkullen5.JPG
Dynkullen5.JPG (34.33 KiB) Visad 3148 gånger
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 18 gånger.

konpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2021, 22:06

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av konpe » 17 juli 2022, 21:50

Jag har tidigare varit i kontakt med Stockholms Länstyrelse angående en poteniell ny fornborg på Falkberget vid Edsviken i Sollentuna Kommun (ligger väldigt nära Sjöberg där det redan finns en bekräftad fornborg (Sollentuna 84:1)). Dock menar jag att det kan finnas rester av en på "andra sidan dalen", på Falkberget. Lite svårt att förklara, men de som känner till omgivningen i Edsviken och vet var Sjöbergs fornborg ligger, bör känna till att den motstående sidan av "dalen" är högre. Dessutom kan man från den platsen se mycket längre "ned" in i Edsviken (vilket vore mycket bättre ur en försvarssynpynkt).

Jag menar att det vore helt orimligt att folket anlade en fornborg i Sjöberg och inte hade åtminstone någon utkiksplats på den högre belägna delen på andra sidan dalen. Antikvarierna var över dit o kollade o gav mig följande svar (11 mars 2022):

Nu har vi varit ute och besiktigat Falkberget. Vi gör bedömningen att stenarna inte är anlagda och att det inte är en fornborg. Ibland faller stenar naturligt på ett sätt som gör att det kan se planerat och anlagt ut, vilket vi kunde se på ett par platser i bergssluttningen.

Om det endast var en vårdkase eller mindre träkonstruktion är det mycket svårt att finna några rester från det. Men jag tycker att man trots det borde undersöka ytterligare lite och se ifall det inte fanns en större försvarsanläggning/utkikspunkt där.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 17 juli 2022, 22:04

konpe skrev:
17 juli 2022, 21:50
Jag har tidigare varit i kontakt med Stockholms Länstyrelse angående en poteniell ny fornborg på Falkberget vid Edsviken i Sollentuna Kommun (ligger väldigt nära Sjöberg där det redan finns en bekräftad fornborg (Sollentuna 84:1)). Dock menar jag att det kan finnas rester av en på "andra sidan dalen", på Falkberget. Lite svårt att förklara, men de som känner till omgivningen i Edsviken och vet var Sjöbergs fornborg ligger, bör känna till att den motstående sidan av "dalen" är högre. Dessutom kan man från den platsen se mycket längre "ned" in i Edsviken (vilket vore mycket bättre ur en försvarssynpynkt).

Jag menar att det vore helt orimligt att folket anlade en fornborg i Sjöberg och inte hade åtminstone någon utkiksplats på den högre belägna delen på andra sidan dalen. Antikvarierna var över dit o kollade o gav mig följande svar (11 mars 2022):

Nu har vi varit ute och besiktigat Falkberget. Vi gör bedömningen att stenarna inte är anlagda och att det inte är en fornborg. Ibland faller stenar naturligt på ett sätt som gör att det kan se planerat och anlagt ut, vilket vi kunde se på ett par platser i bergssluttningen.

Om det endast var en vårdkase eller mindre träkonstruktion är det mycket svårt att finna några rester från det. Men jag tycker att man trots det borde undersöka ytterligare lite och se ifall det inte fanns en större försvarsanläggning/utkikspunkt där.
Trevligt iaf att lst i Stockholm varit ute! Länk till platsen?

konpe
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2021, 22:06

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av konpe » 18 juli 2022, 15:02

Starkodder skrev:
17 juli 2022, 22:04
Trevligt iaf att lst i Stockholm varit ute! Länk till platsen?
Här är en liten överssiktsbild.
  • Blå: Sjöbergs fornborg (blå), Raä 84, är som sagt bekräftad.
  • Röd: Falkberget
  • Blåa pilar: Destinationer (Vallentunasjön och Uppsala)

På kartan ser man placeringen och sikten "ned" i Edsviken. Falkbergets position är märkbart högre och har en mycket brantare sluttning ned i vattnet (och bör även ha haft det med en högre vattennivå). Området i Edsviken är en vägkorsning mellan åtminstone 2 mycket viktiga platser, Vallentunasjön och Uppsala.

Det finns även en teori om att det är de mäktiga männen runt Vallentunasjön som finansierat ett försvar i deras "utmarker", där den enda/en av de viktigaste platserna var inloppet vid Sjöberg.

Platsen är med andra ord av hög strategiskt värde. När jag väl var på Falkberget och blickade, tyckte jag mig ana mönster bland stenarna där för en fornborg (jag har dock ingen utbildning i detta) och anmälde därför detta till Länsstyrelsen. Trots deras svar, så verkar det för mig mycket orimligt att man inte åtminstone hade en utkikspost, vårdkase eller liknande där. Jag tyckte mig dock se någon konstruktion av något där, kanske en fornborg, kanske något annat.
Bilagor
Edsviken.png
Edsvikens läge i Stockholm
Edsviken.png (371.46 KiB) Visad 3087 gånger
Falkbergets_Fornborg.png
Sikten från Falkberget i Edsviken, samt huvudleder
Falkbergets_Fornborg.png (579.21 KiB) Visad 3087 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 18 juli 2022, 16:08

konpe skrev:
18 juli 2022, 15:02
Starkodder skrev:
17 juli 2022, 22:04
Trevligt iaf att lst i Stockholm varit ute! Länk till platsen?
Här är en liten överssiktsbild.
  • Blå: Sjöbergs fornborg (blå), Raä 84, är som sagt bekräftad.
  • Röd: Falkberget
  • Blåa pilar: Destinationer (Vallentunasjön och Uppsala)

På kartan ser man placeringen och sikten "ned" i Edsviken. Falkbergets position är märkbart högre och har en mycket brantare sluttning ned i vattnet (och bör även ha haft det med en högre vattennivå). Området i Edsviken är en vägkorsning mellan åtminstone 2 mycket viktiga platser, Vallentunasjön och Uppsala.

Det finns även en teori om att det är de mäktiga männen runt Vallentunasjön som finansierat ett försvar i deras "utmarker", där den enda/en av de viktigaste platserna var inloppet vid Sjöberg.

Platsen är med andra ord av hög strategiskt värde. När jag väl var på Falkberget och blickade, tyckte jag mig ana mönster bland stenarna där för en fornborg (jag har dock ingen utbildning i detta) och anmälde därför detta till Länsstyrelsen. Trots deras svar, så verkar det för mig mycket orimligt att man inte åtminstone hade en utkikspost, vårdkase eller liknande där. Jag tyckte mig dock se någon konstruktion av något där, kanske en fornborg, kanske något annat.
Det vore ju konstigt om det låg fornborgar nära varann. Kanske mer troligt med en vårdkase eller bevakningspunkt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Valdemar » 18 juli 2022, 17:54

Dubbelborgar är inte helt ovanliga. I Göteborg finns två i Djupadal, uppe vid Trollhättan finns två med en ravin emellan och i Tanum finns tre på en mycket begränsad yta.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 18 juli 2022, 18:01

Valdemar skrev:
18 juli 2022, 17:54
Dubbelborgar är inte helt ovanliga. I Göteborg finns två i Djupadal, uppe vid Trollhättan finns två med en ravin emellan och i Tanum finns tre på en mycket begränsad yta.
Tolkning av flera?


Skriv svar