Jelling

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Jelling

Inlägg av anganatyr » 6 juni 2015, 07:29

I danska Jelling har det ju grävts en del på senare tid och man har bla hittat palissaden runt området. Är det någon som vet vad som händer där nu? Har man hittat fler intressanta saker?
Jelling

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av anganatyr » 6 juni 2015, 07:33

Här är lite om palissaden.
Palissaden

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jelling

Inlägg av Opager » 6 juni 2015, 10:50

Sven Rosborns skrift om Jelling.

http://tinyurl.com/phj7kbr

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av anganatyr » 7 augusti 2015, 20:21


Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 25 november 2016, 21:15

Med hensyn til Jellingpalisaden har jeg haft den glæde at en amerikansk forsker er af samme mening som jeg, nemlig at det ejendommelige rombe-layout er østligt inspireret.
Forskeren er Anders Winroth og bogen er The conversion of Scandinavia. Anders W. er (eller var) svensker, men bogen findes vist ikke på noget nordisk sprog.
Winroth skriver mere præcist at designet synes at være inspireret fra Kiev.
Han argumenterer ikke for sin påstand. Min egen mening - som måske ikke er hans - er, at da designet er pythagoræisk og baseret på talforholdet 3-4-5, så kan det næppe være romersk-katolsk, da paven på den tid fordømte hellenistiske tendenser.

Og nu noget helt nyt.

Det nye - for mig - er, at Kejser Otto the Great havde besluttet at iværksætte en stor genforeningsoperation mellem Øst- og Vestimperiet. Dette forehavende skulle starte med et forbrødringsægteskab. Hans søn Otto II skulle giftes med en byzantinsk prinsesse.

Så vidt jeg kan slutte mig til, så må de første diplomatiske rejser om sagen have fundet sted i 968 eller -69. Hvilket er Jellingpalisadens byggeår ! Det synes jeg er uhyre interessant.

Efter forskellige diplomatiske forviklinger blev der indgået ægteskab mellem Otto II og prinsesse Theophanu i 974. Det er den Theophanu som af Pontus Weman bliver gjort til en sandsynlig ansvarlig for fremstillingen af Haraldsguldet. (Se tråden om Harald Blåtands guldplakette og grav.)

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 29 juni 2017, 17:41

Anganatyr spurgte om man har hittat flere interessante ting om Jelling.

I.
Jeg vil gøre opmærksom på et interessant sammentræf: nemlig at Jellingpalisaden er omtrent samtidig med udstedelsen af de første danske mønter.

Hvis man blader tilbage i tråden Harald Blåtands gård hittat i det gamle forum, vil man finde en masse indlæg af mig omkring den betydning jeg tillagde palisadedesignet. Men dengang var jeg ikke opmærksom på ovennævnte sammentræf. Og jeg havde ikke stiftet bekendtskab med forskningen omkring den ideologiske baggrund for opfindelsen af penge. For eksempel: Money and the early greek mind af Richard Seaford og denne bogs forgænger, nemlig George Derwent Thomsons Aeschylus and Athens fra 1941.

Disse to forfattere er fælles (Seaford har afgjort lært noget af Thomson) om en teori, som de dog formulerer ret forskelligt. I hovedsagen går det på, at den moderne form for handel ved hjælp af penge har haft afgørende betydning for at den græske civilisation kom til at dominere den halve verden. I Thomsons analyse drejer det sig mest om produktion af varer til salg (ikke til eget forbrug). Men meningen er omtrent den samme. Seaford kommer ind på de vanskeligheder, der gør sig gældende når man vil indføre penge i handelskredsløbet. Det er let nok at få accepteret mønter der har fuld metalværdi for deres pålydende, men fordelene for magthaverne er mikroskopiske i forhold til den magt man kan få ved hjælp af stærkt devaluerede sølvmønter eller - endnu bedre - jernmønter eller seddelpenge.

Her peger begge de to nævnte forfattere på, at pengeopfindelsen er omtrent samtidig med den ideologiske påstand, at verden består af tal, og at tallene udgør en absolut sandhed.

(Fortsættes)
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 1 gånger.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 30 juni 2017, 14:24

II.
Jeg vil senere komme nærmere ind på den forbindelse jeg ser mellem Jellingpalisaden og møntslagning.

Men der er flere vigtige trin at tage inden. Først nogle ord om pengenes omdømme i etisk forstand.

Her ligger det sådan, at mange moderne mennesker vil placere fiduciære penge meget lavt på en moralsk skala. Også de mennesker der aldrig har drømt om at placere deres opsparing i guldmønter har en dybtliggende forestilling om, at penge er noget skidt eller at de er en form for bedrag. Det er en holdning som Goethe har udtrykt i Faust II hvor digteren lader Mefistofeles opfinde pengesedlen. Ifølge Goethe er den tillidsbaserede valuta altså ikke et kreativt fremadrettet instrument, men en fælde skabt af den ondsindede intelligens' magtbehov.
Når mennesker, der hver dag bruger penge med tillid, kan tænke sådan, så må det være klart, at datidens mennesker, der altid havde handlet med konkrete værdier, har været yderst mistænksomme overfor disse metalskiver i bronze eller jern.

De stormænd, konger eller handelsemporier, der planlagde at gå igang med møntslagning, har naturligvis været klar over alt dette på forhånd. Omkring den tid hvor Harald Blåtand slog de første danske mønter, var der lignende initiativer i en mængde lande, som Harald kunne have kendskab til. Der har naturligvis været et internationalt laug af mønt-håndværkere, som man kunne henvende sig til for at få sagkyndig bistand. Og der har været rådgivere med hensyn til de overordnede problemer. Harald - eller hans finansminister - har altså på forhånd været klar over, at det var let nok at præge lødige sølvmønter og bruge dem som betaling, men at de småmønter, som var en nødvendig forudsætning for et moderne markedsnetværk, - de krævede et større ideologisk forarbejde.

(Fortsættes)
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 1 gånger.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av anganatyr » 30 juni 2017, 16:27

Intressant läsning Mio Nielsen. Lägger in en länk till den här tråden då den hör ihop med denna.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... f=17&t=873

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av Bäckahästen » 1 juli 2017, 12:25

Mio Nielsen skrev:Med hensyn til Jellingpalisaden har jeg haft den glæde at en amerikansk forsker er af samme mening som jeg, nemlig at det ejendommelige rombe-layout er østligt inspireret.
Forskeren er Anders Winroth og bogen er The conversion of Scandinavia. Anders W. er (eller var) svensker, men bogen findes vist ikke på noget nordisk sprog.
Winroth skriver mere præcist at designet synes at være inspireret fra Kiev.
Han argumenterer ikke for sin påstand. Min egen mening - som måske ikke er hans - er, at da designet er pythagoræisk og baseret på talforholdet 3-4-5, så kan det næppe være romersk-katolsk, da paven på den tid fordømte hellenistiske tendenser.

Og nu noget helt nyt.

Det nye - for mig - er, at Kejser Otto the Great havde besluttet at iværksætte en stor genforeningsoperation mellem Øst- og Vestimperiet. Dette forehavende skulle starte med et forbrødringsægteskab. Hans søn Otto II skulle giftes med en byzantinsk prinsesse.

Så vidt jeg kan slutte mig til, så må de første diplomatiske rejser om sagen have fundet sted i 968 eller -69. Hvilket er Jellingpalisadens byggeår ! Det synes jeg er uhyre interessant.

Efter forskellige diplomatiske forviklinger blev der indgået ægteskab mellem Otto II og prinsesse Theophanu i 974. Det er den Theophanu som af Pontus Weman bliver gjort til en sandsynlig ansvarlig for fremstillingen af Haraldsguldet. (Se tråden om Harald Blåtands guldplakette og grav.)
Även Ravengebron verkar ha östlig/slavisk inspiration när den byggdes. Kanske den också kan sättas i samband med Haralds guldplakett? :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av anganatyr » 1 juli 2017, 13:47

Lägger in en länk till Harald Blåtands guldplakett och grav också.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... ?f=17&t=58

Skriv svar