Adam og Västergötaland

500 f.Kr. - 1066
Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Främmestad » 23 januari 2021, 21:41

Soar skrev:
23 januari 2021, 19:24
Absolut, och de halländska åarnas kommunikativa betydelse i förhållande till exempelvis Göta älv har säkert ofta underskattats. Men menar du att banden skulle ha varit så starka att Halland kunde betraktas som en del av Västergötland vid Adams tid? Detta sägs ju emot av Snorre, närmare bestämt Harald hårdrådes saga, vars viktigaste källa Tjodulf var Haralds egen hovskald. Där omtalas Halland som en del av den danske kungens område på 1050- och 1060-talet.
Bara som förklaring: Här är det alltså tal om den isländske Tjodolv Arnorsson och inte om Tjodolv Kvine, Harald Hårfagres skald.
Sedan måste man nog tänka på att band knöts mellan personer. Även om Halland hörde till Danmark, kan man väl utgå ifrån att mäktiga västgötar kunde ha förbindelser till den danske jarlen. Ottar Jarls familj hade t ex ett bättre förhållande till härskarfamiljen på Fyn än Harald Blåtand. Den norsk-isländske Egil Skalle-Grimsson var vid ett tillfälle hemma hos den (danske) jarlen av Halland och flörtade med hans dotter. Senare blev den norske Finn Arnesson jarl av Halland under Sven Estridson.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Valdemar » 24 januari 2021, 17:12

Soar och Främmestad

Har länge funderat kring gruppen Älvagrimmar som återfanns runt Göta Älvs mynning. Man kanske får anta att de kom att inlämmas som Norrmän och Götar/Svenskar vid tiden för Adam. De verkar dock fortfarande stå i opposition till den Norska etableringen vid Nordre Älv. Har ni uppgifter om var de nämns och i vilken kontext? De verkar inte ha några konflikter med Götarna? Detta kan förstås bero på att sagorna ofta är skrivna utifrån ett norskt/isländskt perspektiv..

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Främmestad » 24 januari 2021, 18:45

Jag har inte sett mycket matnyttigt om det här temat, och jag tror att det är svårt (rent allmänt) att hitta mycket information före ca mitten av 900-talet. Men fram till ca 900 ska det väl ha funnits en kung i Alvhem. Har för mig att någon högättad namngiven norsk ska ha haft en mormor som var dotter till kungen av Alvhem. Hisingen ska i princip ha varit norskt, med kanske ett dansk område, samt en svensk enklav vid Arendal, verkar det som. Det fanns en Eilif där som dödades av Olav den helige i en tvist om skatteindrivning. Det är ganska troligt att Ulf Jarl var gift med en Eilifsdotter (kanske en farbror eller farfar till den senare Eilif), p g a namngivningen av hans barnbarn. Och i varje fall den senare Eilif ska väl ha räknats som svensk. Sen bodde det väl fint folk på en ö nedanför Trollhättefallen. Men jag har inte satt mig in i det här. Det kan dock vara så att det finns en begreppsförskjutning som försvårar förståelsen, nämligen att Götaland/Västergötland från början bara innebar området kring Göta Älv. I historien om prinsessan Torborg och prins Rolf tror jag att detta gällde.

Apropå Halland så har jag för mig jag Egil Skalle-Grimsson ansåg att jarlen där var fattig. Om tesen som Peter Lawaetz hävdar stämmer, så slogs östra Danmark (inklusive Halland, kan man väl tro) ihop med västra Danmark. I o m att Halland i så fall hamnade under Blåtand när kung Sigfred försvann ur bilden, så borde den här fattige jarlen (om Egil var där före sammanslagningen) ha blivit avsatt/utbytt. I o f s kan han också ha blivit bekräftad av Blåtand, vad vet jag. Men troligen hade Halland även senare en egen jarl, och låg inte under Skåne t ex. F ö är det troligt att en jarl under Blåtand måste ha varit döpt och i o m a kristendomen kommit så långt i Danmark, att Halland hörde till DK och gränsade till Västergötland, så är det inte konstigt om bl a kristna i VG orienterade sig mot Halland, kanske för att få dopet, ifall svenske kungen konstrade och inte lät dem få något biskopsbesök. Det var väl bara biskopar som hade doprätt vid denna tid, tror jag.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Valdemar » 26 januari 2021, 12:20

Vi får inte glömma att det egentliga Halland bara är den södra delen. Detta stämmer väl in på Jordanes som beskriver Halland som - Hallin ( Halland) - Himli ( Himledalen med Grimeton)- Fervir ( Fjärås med Bräckan)

Ett scenario är att norra Halland varit under inflytande från Västergötland medan den södra delen tillhört Danmark. Dessa förhållandena kan naturligtvis ha varierat flera gånger under förhistorien. Det intressanta blir då att Adams uppgifter blir logiska om att Götarnas gräns möter Danmark.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Carl Thomas » 30 januari 2021, 13:44

Halland var indelad som södra- och Norra Halland samt var olika grevskap i alla fall runt pr 1300.

Greve Jacob av Norra Halland byggde Varbergs slott, Hunnehals Borg, Bohus Slott samt troligen borgen i Oslo.
Bohus byggdes 1308.

Thomas
Historia är färskvara.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Soar » 5 februari 2021, 09:04

Det intressanta blir då att Adams uppgifter blir logiska om att Götarnas gräns möter Danmark
Fast enligt trådens första inlägg skriver Adam:
Westragothien grænser op til danernes provins, som kaldes Sconien
Menar du då att Adam räknade in Halland i begreppet Sconien? Är väl inte omöjligt om han utgick från stiftsindelningen. Omtalar Adam Halland någonstans i sitt verk?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Valdemar » 5 februari 2021, 13:02

Tror inte Halland nämns. Småland nämns väl inte heller utan ingår i Götarnas område. Småland gränsar ju till Skåne och då blir Adam logisk (som han ju brukar vara). Kan tänka mig att Halland är Danmark vid slutet av 1000-talet. Sen kanske Fjäre Härad tillhör Götarna periodvis.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Soar » 28 mars 2021, 20:14

Jo, han nämner Halland. Också skriver han att Finnveden är beläget mellan sveonernas land och Nordlandet, alltså Norge. Med andra ord får nog slutsatsen bli att Adam helt enkelt inte hade full koll på det geografiska läget i Sverige, även om han gjorde så gott han kunde. Uppgiften att Västergötland gränsar till Skåne ska alltså inte tas som ett bevis på att så verkligen var fallet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Yngwe » 28 mars 2021, 21:57

Soar skrev:
28 mars 2021, 20:14
Jo, han nämner Halland. Också skriver han att Finnveden är beläget mellan sveonernas land och Nordlandet, alltså Norge. Med andra ord får nog slutsatsen bli att Adam helt enkelt inte hade full koll på det geografiska läget i Sverige, även om han gjorde så gott han kunde. Uppgiften att Västergötland gränsar till Skåne ska alltså inte tas som ett bevis på att så verkligen var fallet.
Kan du ge citat och kapitel och rad så blir det enklare för oss andra att kontrollera.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Adam og Västergötaland

Inlägg av Kungsune » 29 mars 2021, 12:14

Kanske en vidlyftig tolkning av "Finnedi"?

"Capitulum 24.
Inter Nordmanniam et Sueoniam Wermilani et Finnйdi degunt, et alii; qui nunc omnes sunt christiani, respitiuntque ad Scaranensem ecclesiam."

De flesta tolkar "Finnedi" här som finnar boendes längs gränsen mellan svenskar och norrmän.

Skriv svar