En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 15 oktober 2021, 22:03

Observera gärna att trådens ämne är manuskriptet och inte guldet. Det är två separata ämnen och bör väl förbli så även här på forumet tack.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 15 oktober 2021, 22:39

Indlæg slettet - ikke relevant, Historikus
Senast redigerad av 3 Historikus, redigerad totalt 17 gång.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 16 oktober 2021, 09:08

Kungsune skrev:
15 oktober 2021, 19:52
Problemet blir ju om man smälter gammalt guld eller hobbygjuter med klimpguld och liknande. Dvs man får ett guld som ser förindustriellt ut fast det är nyproducerat. Problemet med disken är ju just att den är för taffligt gjord för att vara gjord av någon med mycket guld på vikingatiden. Särskilt för en kung. De smycken som är kända är så mycket bättre än detta.
Om du hade läst boken så hade du vetat att Sven diskuterar många möjliga aspekter omkring detta på ca 5 sidor. Vad jag minns bäst är argumenten om Arald och Civ.Aldin.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av karlfredrik » 16 oktober 2021, 22:45

Om vi håller oss till handskriften: Antonias handstil var inte okänd, vilken som helst kriminaltekniker skulle kunna säga om den är äkta-

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av nissan » 17 oktober 2021, 10:23

Ligger inte svårigheten i detta fall att hitta säkerställt referensmaterial?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 17 oktober 2021, 11:37

Löjligt mycket spekulationer utan att uppenbarligen ha läst boken. Enligt den finns det tusentals brev från Antonina bevarade, hennes dotter var en ekorre som inte kastade någonting. Kan inte någon istället för gissningar direkt argumentera emot vad Sven beskriver på flera hundra sidor? Och då menar jag detaljerade argument - inte generella rallarsvingar typ de som Villads Jensen tyvärr skrev. Att han är 96% säker på att det är en förfalskning utan att ha undersökt allt underlagsmaterial är så ovetenskapligt...
Måste poängtera att GW givetvis kan vara en senare förfalskning - men jag har inte läst något detaljerat argument som gör detta sannolikt (med min begränsade kunskap om 900-talets källmaterial). Allt material som Sven redovisar innebär vad jag kan förstå att GW måste skrivits före 1963 och med stor sannolikhet före mitten på 1800-talet.

nissan
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 september 2016, 19:31

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av nissan » 17 oktober 2021, 12:12

Boken är enligt uppgift populärvetenskaplig.
Varför skall någon, med för ämnet relevant kompetens, då bemöda sig att ge en vetenskaplig bedömning?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 17 oktober 2021, 12:32

Håller med AndreasOx igen. Visst kan man se att vissa av Svens egna argument brister men det säger ju nästan ingenting om GW i sig. Att påstå att GW är en förfalskning med samma slags argument som man just kritiserat Sven för håller ju inte, det blir bara pajkastning.

Ändå, det blir allt för uppenbart tycker jag att hela hanteringen varit ganska undermålig och därmed starkt bidragit till kritiken. Hemlighetsmakeriet är för mig obegripligt.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Historikus » 17 oktober 2021, 12:43

Historikus skrev:
15 oktober 2021, 14:41
Der er i øjeblikket alt for meget dokumentation, der af én eller anden grund synes at blive tilbageholdt i bogens bagland. Der er fx kun frigivet 8 fragmenter af Antoninas polske oversættelse. Hvorfor det? Det umuliggør en objektiv granskning af bogens indhold.
Yngwe skrev:
17 oktober 2021, 12:32
Ändå, det blir allt för uppenbart tycker jag att hela hanteringen varit ganska undermålig och därmed starkt bidragit till kritiken. Hemlighetsmakeriet är för mig obegripligt.
Tjaa,

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 17 oktober 2021, 13:26

Om det är så, så vill man ju se just sådana analyser gjorda av expertis, som dessutom kan diskutera sannolikheter kring förfalskning. Handskriftsanalyser är ju inte hundraprocentiga utan det handlar ju om att se på likheter och avvikelser och bedöma utifrån det. Det i sig är ju bara ett litet steg på vägen att försöka väcka ett intresse kring materialet i vetenskapliga kretsar. Tror man på innehållets betydelse så får man ju börja in en ände och beta av framåt. Sven har ju gjort det känt nu så förhoppningsvis kommer oficiella oberoende analyser i framtiden.

Skriv svar