En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 12 januari 2022, 13:35

Lite synd att GW, Styrbörn, jomsvikingarna inte fick en egen tråd.
Lättare att hitta detta specifika avsnitt om tråden fortsätter stt växa så det knakar.

Sedan. Inte för att det kanske spelar någon som helst roll men som ovan nämnt:
Björn fór også til Svitjod den gang jomsvikingene hjalp Styrbjörn. Han var også med i striden på Fyrisvollene da Styrbjörn falt.
(Saxat från filoscars inlägg ovan)

Man skulle kunna se det som om Styrbjörn med kompani inklusive Björn var i Sverige flera gånger eller att slaget på Fyrisvallarna hade ett förspel". Visserligen krånglar man till berättelsen i onödan. Men kanske Styrbjörns död på Fyrisvallarna hade ett "förspel" som kan ha varit blodigt och våldsamt med många från Jomsborg inblandade...

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 12 januari 2022, 16:51

fileoscar skrev:
12 januari 2022, 10:55
“Men da Björn var kommet over havet, fór han sör til Danmark, og derfra sör til Jomsborg. Da var Palnatoke hövding for jomsvikingene. Björn slo seg i lag med dem og fikk tilnavnet kjempe. Han var i Jomsborg da Styrbjörn den sterke tok den. Björn fór også til Svitjod den gang jomsvikingene hjalp Styrbjörn. Han var også med i striden på Fyrisvollene da Styrbjörn falt. Sammen med de andre jomsvikingene kom han seg unna og inn i skogen. Mens Palnatoke levde, var Bjõrn hos han. Han var holdt for en uvanlig djerv mann og den fremste i allslags storverk.”
Intressant! I detta citat är Björn och Styrbjörn är två olika personer. GW skriver bara om Björn inte om Styrbjörn (det som översatts till boken). Står där något mer i den citerade sällan om vilka Björn respektive Stryrbjörn var?

På Gnistastenen, som jag förstår det, står det Styrbjörn och inte Björn, men upp-och-ner som om det skrivits dit efteråt?

Bothniensis
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 maj 2019, 21:42

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Bothniensis » 12 januari 2022, 19:18

fileoscar skrev:
12 januari 2022, 10:55
Efter att ha läst in mig bättre kring slaget vid Fyrisvallarna så måste jag tillstå att Ottos framförda argument känns tunga. Jag har själv reagerat på GW.s beskrivning av hur jomsvikingarna agerade vid slaget men inte kommit mig för att sortera upp händelserna på det sätt som Otto förmått.
Jag tycker tvärtom att det är en styrka med diskrepansen i GWs återgivning av slaget vid Fyrisvallarna gentemot andra källor. Ett välkänt fenomen är att det är segraren som skriver historien och att det historiskt alltid finns politiska implikationer i hur en krigsskildring återges.
Vad jag förstår råder det inget tvivel om att Antoninas avskrifter är från 1960-talet då det har företagits en forensisk undersökning gällande block och bläck.

Om Antonina har ägnat sig åt att dikta ihop en klosterkrönika hade den rimligen hållit sig nära den gängse historieuppfattningen kring en sådan omskriven sak som slaget vid Fyrisvallarna. I Nordisk familjebok 1917 under Styrbjörn:
S. bemäktigade
sig vikingaborgen Jomsborg på ön Wollin, hvilken
innehades af den ryktbare Palnatoke, samt besegrade
danske konungen Harald Blåtand och tog hans dotter
Tyra till äkta. Efter dessa bedrifter rustade han sig
till ett väldigt härtåg mot Sverige, i hvilket tåg
äfven Harald Blåtand tvingades deltaga. Anländ till
sitt fädernesland, tågade han efter att ha bränt sina
skepp - hvarvid Harald Blåtand dock seglade hem -
upp mot Uppsala (nuv. Gamla Uppsala) och mötte på
fälten däromkring sin farbroder, hvilken biträdd
af Thorgny lagman i Uppland ordnade sveahären till
motstånd. I tre dagar varade den stora drabbningen
på Fyrisvall, och trots S:s öfverlägsna hjältekraft
slutade den med fullständigt nederlag för denne
I tråden om Gesta Wulinensis och Borgeby, som fullständigt spårade ur i låsta positioner och teknikaliteter om vad som avses med Burgerbau skrev signaturen Yngwe:
För det första, etymologin säger ju att det finns en borg på platsen, så det är ingen häpnadsväckande gissning.
För det andra, det Borgeby som Sven avser har en känd borg från medeltid, det är alltså inget konstigt med att förlägga en borg dit
För det tredje, det finns flera Borgeby och alla har samma etymologi, och det har funnits massor av borgar.
Ett par sidor senare ställde signaturen Opdager den självklara frågan (utan respons) som borde fått alla att ta ett steg tillbaka:
Om man skall hitta borgar i Skåne som är byggda före år 1000 e.Kr. finns det två alternativa ringborgar:
-Trelleborg
-Borgeby
Ringborgen i Borgeby upptäcktes i början av 1990-talet. Ringborgen i Trelleborg hittades 1988 men här indikerar stadens namn något.
På 60-talet var det allt annat än en självklarhet att skriva in detta i ett falsarium. Utan upptäckterna 1988 och i början av 90-talet hade vi ju enkelt kunna avfärda GW som ett falsarium, med argumentet att de rimliga kandidaterna till ett Burgerbau är av ett senare datum.
Senast redigerad av 1 Bothniensis, redigerad totalt 12 gånger.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 12 januari 2022, 19:40

ÅkeP skrev:
12 januari 2022, 16:51
fileoscar skrev:
12 januari 2022, 10:55
“Men da Björn var kommet over havet, fór han sör til Danmark, og derfra sör til Jomsborg. Da var Palnatoke hövding for jomsvikingene. Björn slo seg i lag med dem og fikk tilnavnet kjempe. Han var i Jomsborg da Styrbjörn den sterke tok den. Björn fór også til Svitjod den gang jomsvikingene hjalp Styrbjörn. Han var også med i striden på Fyrisvollene da Styrbjörn falt. Sammen med de andre jomsvikingene kom han seg unna og inn i skogen. Mens Palnatoke levde, var Bjõrn hos han. Han var holdt for en uvanlig djerv mann og den fremste i allslags storverk.”
Intressant! I detta citat är Björn och Styrbjörn är två olika personer. GW skriver bara om Björn inte om Styrbjörn (det som översatts till boken). Står där något mer i den citerade sällan om vilka Björn respektive Stryrbjörn var?

På Gnistastenen, som jag förstår det, står det Styrbjörn och inte Björn, men upp-och-ner som om det skrivits dit efteråt?
Björn ovan är väl Björn Breidavikskämpen.
Björn Breiðvíkingakappi
Björn breiðvikingakappe Ásbrandsson
Se bla
https://heimskringla.no/wiki/Skjaldeoversigt#B
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B ... %C3%A4mpen

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 12 januari 2022, 19:45

Värt att nämna är att Styrbjörn, Fyrisvallarna, Erik Segersäll eller Sverige inte alls nämns i den så kallade Jomsvikingarnas saga. Jag kan i alla fall inte hitta dem/detta omnämnda i sagan.
Se:
http://www.heimskringla.no/wiki/Jomsvikingarnas_Saga

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av fileoscar » 12 januari 2022, 20:05

Visi!

Nej, Styrbjörn verkar inte vara nämnd i den sagan. Jfr

https://cornelius.tacitus.nu/sagor/styrbjorn.htm

Sagan verkar ha ett abrupt slut efter Hjörrunga något år tidigare så att inte Fyris är nämnt finns det förklaring till. Men visst, Styrbjörn uppges ju ha varit hövding vid Jomsborg ett bra tag dessförinnan. Det fanns dock mer än en hövding vid borgen samtidigt men bara en försteman. Inte givet att han sprängde sig in som officiell ledare mellan Palnatoke och Sigvalde.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Valdemar » 12 januari 2022, 20:37

Vore oerhört intressant att göra motsvarande analys av hur slaget vid Svolder beskrivs. Har en lätt dålig känsla över att man väntat med den..

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 12 januari 2022, 23:46

Valdemar skrev:
12 januari 2022, 20:37
Vore oerhört intressant att göra motsvarande analys av hur slaget vid Svolder beskrivs. Har en lätt dålig känsla över att man väntat med den..
Slaget vid Svolder hade inget med Harald Blåtand att göra, därför är det inte med, men finns antagligen i det fortsatta materialet av GW då ju 1000-talet också behandlas, men det är inte Avico som skrivit det i alla fall. Men det är bara min gissning utan att veta. Flera gånger satte man streck för vad som skulle vara med, men där kom nytt hela tiden efterhand som Tomas och hans far översatte, "som bara måste vara med". Det jag vet som inte kom med var vad som hände på vägen hem efter Fyrisvallarna då Sibir blev ihjälslagen och begravd på Öland. Men jag vet inga mer detaljer om det men är väldigt nyfiken.

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 13 januari 2022, 00:01

fileoscar skrev:
12 januari 2022, 20:05
Visi!

Nej, Styrbjörn verkar inte vara nämnd i den sagan. Jfr

https://cornelius.tacitus.nu/sagor/styrbjorn.htm

Sagan verkar ha ett abrupt slut efter Hjörrunga något år tidigare så att inte Fyris är nämnt finns det förklaring till. Men visst, Styrbjörn uppges ju ha varit hövding vid Jomsborg ett bra tag dessförinnan. Det fanns dock mer än en hövding vid borgen samtidigt men bara en försteman. Inte givet att han sprängde sig in som officiell ledare mellan Palnatoke och Sigvalde.
Jag kan tänka mej att där var flera funktioner. Palantoke/Tukki Normandie var ju med från början och byggde borgen och var sen borgens hövding, även på äldre dar, och lämnade över ledandet av stridande styrkor till yngre förmågor. Det tycks även som om där fanns flera olika "lag"/stridsstyrkor inom borgen som då förstås hade var sin ledare. I GW omtalas att Ulf/Wulf som sårade Harald stred under den "behornade draken" på Haralds sida, och om jag läste rätt så kom även han får Jomsborg.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av fileoscar » 13 januari 2022, 10:05

ÅkeP skrev:
12 januari 2022, 23:46
Valdemar skrev:
12 januari 2022, 20:37
Vore oerhört intressant att göra motsvarande analys av hur slaget vid Svolder beskrivs. Har en lätt dålig känsla över att man väntat med den..
Slaget vid Svolder hade inget med Harald Blåtand att göra, därför är det inte med, men finns antagligen i det fortsatta materialet av GW då ju 1000-talet också behandlas, men det är inte Avico som skrivit det i alla fall. Men det är bara min gissning utan att veta. Flera gånger satte man streck för vad som skulle vara med, men där kom nytt hela tiden efterhand som Tomas och hans far översatte, "som bara måste vara med". Det jag vet som inte kom med var vad som hände på vägen hem efter Fyrisvallarna då Sibir blev ihjälslagen och begravd på Öland. Men jag vet inga mer detaljer om det men är väldigt nyfiken.
Intressant info ÅkeP. Det här skulle nämligen kunna stärka både dem som hävdar att GW är äkta respektive dem som menar att den är en förfalskning.

För Sibir kan ju enkelt kopplas till Karlevistenens prosa om Sibbe. Jfr https://sv.wikipedia.org/wiki/Karlevistenen

Men samtidigt meddelar GW att Sibir Jarl smet från Fyris tillsammans med jomsvikingarna utan att gå i strid. Men skulle då verkligen sällskapet hylla Sibir på vägen hem efter denna lätt skamfyllda resa med en sten sedan Sibir råkat bli ihjälslagen vid deras stopp på Öland? Låter märkligt kan jag tycka.

Vidare underbyggs ju precis det jag skrev om i ett tidigare inlägg, att Karlevistenen har anknytning till Fyrisvallarna och att dróttkvaettet rimligen är framtaget av jomsvikingen Björn Ásbrandsson. För att det skulle finnas fler skalder med i detta krigargäng känns långsökt.

Skriv svar