En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 29 november 2021, 13:06

Med andra ord, precis som jag sa, det går liksom inte att beräkna, på sin höjd vikta mot varandra, men det är ändå ganska meningslös info eftersom otroliga saker händer med jämna mellanrum!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 29 november 2021, 13:38

Man skulle kunna göra en studie där man listar alla kända källor och upprättar ett poängsystem efter hur nära källor sammanfaller i stavning och diskurs. Då får man åtminstone en bild av hur unikt GW är. Jag känner dock inget behov av det då jag redan på förhand känner mig övertygad om att det skulle visa att GW är totalt avvikande från övriga källor. Kan någon visa att jag har fel är jag bara glad. Jag kan inte motivera mig själv att pröva något jag tror är en återvändsgränd.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 29 november 2021, 15:18

Kungsune skrev:
29 november 2021, 13:38
Man skulle kunna göra en studie där man listar alla kända källor och upprättar ett poängsystem efter hur nära källor sammanfaller i stavning och diskurs. Då får man åtminstone en bild av hur unikt GW är. Jag känner dock inget behov av det då jag redan på förhand känner mig övertygad om att det skulle visa att GW är totalt avvikande från övriga källor. Kan någon visa att jag har fel är jag bara glad. Jag kan inte motivera mig själv att pröva något jag tror är en återvändsgränd.
En sådan sammanställning skulle ju knappast ändå resultera i något som alla var överens om, så den skulle vara närmast oanvändbar ändå.

Man får nog gå rätt mycket på magkänslan, och så kan man kolla detaljer allt eftersom någon har ork.

Men det som allt faller på är att vi inte har någon förlaga till översättningen, och inte heller ens hela översättningen. Dessutom en hackig och motsägelsefull proviniens.

Jag funderar särskilt på, var finns stödanteckningarna? Man översätter knappast rakt av till polska från förlagan, som jag ser det skriver man rimligen av latinet mening för mening och jobbar succesivt med översättningen. Jag ser det som ytterst otroligt ( men inte osannolikt :D ) att översättaren varit så duktig på latin att en sån procedur inte varit nödvändig. Dessutom, om man inser att källan är unik så finns det rimligen ett stort värde i att kopiera skriften.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 29 november 2021, 15:34

Jag måste tyvärr säga att jag känner det så osannolikt att det inte är en förfalskning nu att jag helt tappat intresset. Får komma något helt sensationellt nytt som undanhållits oss för att ändra det.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 29 november 2021, 15:45

Ja men jag instämmer nog med det, med nuvarande läge känns det egentligen mer som "ett löst påstående" som i praktiken skulle ha kunna diktats ihop av någon med den korta kravlista som Nissan aningen ironiskt framställde.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 29 november 2021, 16:22

Kan ni inte skriva något konstruktivt istället för ogrundade diffusa spekulationer? Detta får mig att misstänka att varken Kungsune eller Yngwe har läst boken. Exempelvis är proviniensen så väl känd man kan begära. Och att irländska munkar måste vara inblandade är ett nästan befängt påstående med tanke på de mycket täta kontakterna mellan Skandinavien och Irland - de tillhörde samma kultursfär.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 29 november 2021, 16:31

AndreasOx skrev:
29 november 2021, 16:22
Kan ni inte skriva något konstruktivt istället för ogrundade diffusa spekulationer? Detta får mig att misstänka att varken Kungsune eller Yngwe har läst boken. Exempelvis är proviniensen så väl känd man kan begära. Och att irländska munkar måste vara inblandade är ett nästan befängt påstående med tanke på de mycket täta kontakterna mellan Skandinavien och Irland - de tillhörde samma kultursfär.
Den enda relevanta proveniensen är anteckningarnas koppling till Thomas Sielski. Allt annat är okontrollerbart.

Och jo! Jag har läst boken. Förstår faktiskt inte varför du frågar det
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 29 gånger.

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Främmestad » 29 november 2021, 16:40

Här är det någon som har läst boken och skrivit en intressant analys: http://perdidasmusas.blogspot.com/2021/ ... tooth.html
Hittat när jag letade efter biskop Goppon/Poppon.
Det finns ett par biskop Poppon, som är kända, men de passar inte särskilt bra tidsmässigt.

Här föreslås att Poppon är ett smeknamn på personer som har en namn som börjar med Folk/Volk, jfr pop i populär/populism, d v s folklig. Tyvärr ska Folkbert av Sleswig ha varit biskop från 984 och inte kring 965. Biskop Hored ska ha haft ämbetet i den relevanta perioden 948 - 972, men enligt Wikipedia är det numera reviderat till fram till ca 950, vilket gör det möjligt att det finns en överhoppad biskop Goppon, alternativt Poppon/Volkmar el dyl i biskopslistan. Den ende Goppon jag har hittat var en tysk greve från 1600-talet, men i varje fall betyder det att namnet inte är helt omöjligt.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Visi » 29 november 2021, 18:50

nissan skrev: Här är mina antaganden om Avicio.

Han behöver ha:
goda kunskaper i engelska
goda kunskaper i gammelpolska
ha ett ganska brett intresse för historia
ha tillgång till internet.
ha tillgång till gamla polska skrivhäften + skrivmaterial
finmotoriska färdigheter
Om vi utgår ifrån ditt antagande så tycker jag att det saknas något i din lista. Exakt vad vet jag inte men jag vet att om jag hade försökt hitta på en krönika så hade det kanske varit roligt och spännande en kortare tid och väldigt snabbt bara blivit tråkigt och pressande. Att sida upp och sida ner dikta upp en krönikelik historia, det krävs nog en hel del till och med så mycket att det måste ha varit en stor plåga under väldigt lång tid.
Sedan, varför göra det? Finns ju inga pengar att hämta i en modern polskt översättning på papper från 60-talet. Så inga pengar, risk för att bli avslöjad, tidsödslande och energislukande. Nej jag köper inte detta även om jag inte helt kan utesluta det givetvis.
(Jag tror och hoppas innerligt att Sven et al eller någon annan verkligen kan hitta det latinska originalet om det nu finns kvar, att det någonsin har funnits tror jag på men vem vet).

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 29 november 2021, 19:13

Mja!
Här handlar det inte bara om handskrivna noter utan om ett helt koncept där det ingår en guldplatta som om man lyckas knyta den till Harald Blåtand blir värd åtskilliga miljoner, inte bara för innehavaren utan även för den som kan berätta om den. Det kan nog vara motivation nog. Däremot förstår jag inte varför det måste vara från modern tid. En ev förfalskning kan ha skett redsn på 1600-talet eller kanske ännu mer sannolikt på 1800-talet och då fanns det andra drivkrafter än bara pengar. Att någon på hörsägen om det så var biskop Avoco, lyckas sätta på pränt närmast exakt samma stavning och urval händelser som Annals of Ulster sedan ges ut med på 1500-talet på ett helt annat språk, är lite väl slumpmässigt för att vara möjligt.

Skriv svar