Sandbyborg på Öland

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Carl Thomas » 26 november 2015, 20:06

Undersökning mes georadar har utförts i Sanbyborg.

http://www.andreasviberg.se/blog/2015/1 ... andby-borg

Thomas
Historia är färskvara.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av jancro » 23 juni 2016, 14:30

Nu har årets grävningar kommit igång, med fynd som indikerar strid.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6452441

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av jancro » 15 juli 2016, 20:20

" Nya fynd vid Sandby borg visar att glashantverket är ett par hundra år äldre än vad man tidigare trott."

Se http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smalan ... s-pa-oland

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av jancro » 15 juli 2016, 20:37

Här en foto från Kalmar Museum som visar glasresterna :

https://www.facebook.com/sandbyborg/pho ... =3&theater

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av fileoscar » 26 juli 2016, 10:55

Intressanta fynd och det ska bli spännande att se vad de fortsatta undersökningarna visar. Hoppas på att DNA-analys ingår i dessa.

Blir lite fundersam kring spekulationerna kring vem som gjort vad; hur myntet hamnat i stolphålet etc. Romerska mynt - enskilda eller ingående i skatter - har man ju hittat "överallt" i Nordeuropa men utan att kunna fastslå hur de hamnat just där. Känns därmed som ganska vilda gissningar.

Funderar också kring dessa "ölänningar" som beskrivs; att de döda kommer från Öland o s v.

Jo men vilka är då dessa ölänningar? När man läser det associerar man lätt till en trygg öländsk/svensk bonde men det behöver det ju inte handla om.

I sammanhanget kan man ju till att börja med fråga sig om det var samma folk som bodde i borgen kontra i omgivningen runt omkring.

Är det bara jag som tror att Sandbyborg och övriga fornborgar på Öland - möjligen även på Gotland - utgjort slaviska/vendiska fästen? De som finns på andra sidan Östersjön liknar ju dessa i stor utsträckning med sin runda eller ovala form, storleken i diameter, ringmurar m.m.

Öland har ju också en lite dunkel historia och kom i varje fall in sent i det som senare blev ett svearike. Utan att kunna ange källor rakt upp och ner så finns det väl indikationer på att kanske venderna inte bara höll sig neråt Oder och Wisla?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Opager » 11 november 2016, 21:43

En färsk uppdatering av undersökningarna i Sandbyborg.

http://tinyurl.com/howj7bd

Opager

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Starkodder » 12 november 2016, 12:53

Opager skrev:En färsk uppdatering av undersökningarna i Sandbyborg.

http://tinyurl.com/howj7bd

Opager
Tack, mycket fascinerande föredrag, det bästa jag hört på länge! Dessutom spännande att de ska undersöka skeletten noggrant.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Valdemar » 14 november 2016, 13:53

fileoscar

Varför skulle personer från en annan kultur;
- klä sig som ölänningar/skandinaver
- bygga sina hus på skandinaviskt vis?
- använda keramik på skandinaviskt vis?
- använda typiskt skandinaviska vapen?

Skedemosse på Öland är en typiskt "skandinavisk" offerplats som även den visar på att ölänningarna ingick i ett skandinaviskt sammanhang.

Tror själv inte på Slaver, Heruler eller annat spännande. Det är nog återvändande soldater/grupper som är grunden till det som skedde på Öland på den tiden. Denna företeelse är väl så spännande och egentligen relativt outforskad.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av fileoscar » 15 november 2016, 13:32

Valdemar!

Jag må vara fel ute, men i min föreställningsvärld så har jag inbillat mig att det inte fanns något homogent, skandinaviskt folk på 400-500-talet. I stället hade jag för mig att folkvandringarna då fortfarande ägde rum (hur omfattande de sedan var finns det väl också olika uppfattningar om).

Vidare har jag trott att det vi kallar Skandinavien förvisso var befolkat av svear, götar, daner och jutar – bland annat. Men att vi egentligen vet rätt lite om

- hur de hänger ihop ursprungsmässigt
- vem som styrde över vem
- exakt vilka landområden de täckte
- vilka landområden kring eller i Östersjön som de inte täckte

När det gäller öarna i Östersjön så har jag – så här långt i alla fall – inbillat mig att kopplingen till nuvarande länder inte behöver finnas. Det innebär att jag inte ser det som ett axiom att de som befolkade Öland, Rügen, Åland eller Lolland var av samma stam som de som befolkade andra områden av nuvarande Sverige, Tyskland, Finland eller Danmark. När det gäller just Lolland vet vi att venderna (slaver) hade fäste där.

Men det skulle vara intressant om du kunde utveckla din syn på vad du menar med ”skandinaver” – inkluderande vad för slags återvändande soldater du tänker dig.

På tal om Skedemosse: http://www.historieforum.se/PDF/Vennebofyndet.pdf

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Sandbyborg på Öland

Inlägg av Valdemar » 15 november 2016, 18:52

Det var stora frågor fileoskar

Med Skandinaver menar jag att de exempelvis talade fornnordiska/skandinaviska. Detta styrks av de runsristningar som finns bevarade. På Öland vid denna tiden hade man i princip samma typ av kultur som i övriga Skandinavien. Denna skilde sig ordentligt från den i exempelvis Estland. Precis som man kan se om en grav från 1000-talet är "Skandinavisk" i England (och inte exempelvis Anglosaxisk) så kan man se om en grav på 500-talet är "typiskt" Skandinavisk.Några exempel på vad man tittar på är:

- ornamentik; där djurornamentiken exempelvis är typisk
- klädesspännen; där dessa har distinkt utformning i olika områden
- vapentyper
- keramik
- osv osv

Det finns från Birka tydligt utländska gravar där den begravde verkar ha varit utifrån kommen. Vad jag vet finns inget motsvarande från folkvandringstiden.

De första Isotopanalyserna visade att de omkomna i Sanbyborg hade vuxit upp på Öland. Männen hade typiskt öländska vapen och kvinnorna klädde sig på öländskt vis.

Visst finns det folk som spekulerar om Vännebo. Liknande föremål de som hittats i Vännebo har hittats på andra ställen. Nästan alla paralleller till fynden i Vännebo är dock hittade i Skandinavien, de är typiskt Skandinaviska.

Vad forskarna anser idag är att ett stort utbyte med romarriket skedde under folkvandringstiden. Kanske var utbytet med omvärlden lika stort som under vikingatiden. Någon omfattande invandring eller utländsk (från utanför Skandinavien) aggression saknas helt i det arkeologiska materialet hittills. Det saknas dessutom helt i de få skriftliga källorna som finns. Under 250 år av vikingatåg så saknas uppgifter om ett enda hämndanfall från England mot Skandinavien. Det finns dock uppgifter om att Tyskarna hotade och tryckte på söderifrån mot Danmark under järnåldern. Detta styrks delvis i skriftliga källor.

Skriv svar