Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 5 oktober 2018, 11:03

Anders i Uppsala skrev:Hur är det med namnet Headcyn = Håkan. Jag får känslan att namnet i historisk tid varit relativt vanligt (mindre ovanligt) i Västergötland (baserat på namn på egna släktingar på 1700-/1800-talet), men jag kan ha fel. Dessutom har väl Håkon varit ett relativt vanligt norskt namn. Har Håkan/Håkon förekommit på Jylland, Gotland eller Östergötland i historisk tid?
Är de verkligen samma namn?
Enligt Nordiskt runnamnslexikon:
Hákon mn.
Fda. Hakun, fsv. Hakon, Hakan, fvn. Hákon
Av omstridd härledning. Trol. f.l. → Há- (*Hauha- eller *Hanha-), e.l. (fvn.) konr m. ’son, ättling’.
Nom. akhun U1022, a[k]un U828, [akun] Sö18†, hakun Ög162, ÖgFv1970; 310, Sm16A, Vg128, U513, M7, haku(n) U11, hakuno U960$, hkun ÖgATA 6225/65, hokun U540, M5, ...kun Ög149(?)
Gen. hakunar Sö260, [hakunar] U16†, hakunaR Ög162, Sm127, U617, hkunaR Sm76
Ack. [akun] U542†(?), hakun U879, haku¶n DR281, [hakun] M6
Litt.: SMP 2 sp. 706 f., Melefors 1993.
Samma person avses med beläggen i Ög162, ÖgFv1970;310; U513, U540.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av jancro » 5 oktober 2018, 11:33

AndreasOx, en lättåtkomlig källa till Danmarks historia är Gyldendals Den Store Dansk där man med sök på Danmarks Oldtid får en ingång. Artiklarna arbetar sig framåt i tiden, och anges vara uppdaterade till 2006.
Det dyker upp ett begrepp, "germansk jernalder ", som omfattar folkvandringstiden och merovingertiden ( vendeltid i Sverige) och alltså finns mellan romersk järnålder och vikingatiden.

Danmarks Oldtid : http://denstoredanske.dk/Danmarks_Oldtid

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2018, 11:47

AndreasOx skrev:Att du inte läst boken innebär att du enbart fått en, ibland liten, del av argumentationen och dessutom "förvrängd" (förkortad, missförstånd m.m.) av mig. Dessutom har du ignorerat många starka argument ex. sigilltexterna.
JA det är ju dig jag diskuterar med här i en tråd om Beowulf. Tycker du Gräslund har fler starka argument så får du ju framföra dom.

Vilka sigilltexter har jag ignorerat? Här är två omskrifter jag känner till. Den andra är ifrågasatt och man har gissat att det är en feltolkning av ett skadat exemplar av den första.

Gutenses signo christus signantur in agno

Gutenses servant qdqd signatur in agno

Där nämns ingen vädur. Här får du nog utveckla! Syftar du möjligtvis på Adolf Björkanders gamla skrift? Eller något nyare?

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Daler » 5 oktober 2018, 11:47

AndreasOx skrev:Tack för sammanfattningen av Jyllandshypotesen, äntligen. I väntan på Hedeagers avhandling, kan du rekommendera någon bok om Danmarks järnåldershistoria?
Övrigt bemöter jag inte - meningslöst att argumentera när du har utropat seger (utan att läst boken som debatteras).
Så dödas forumdebatt. Om någon annan vill fortsätta debatten om ex östra Östergötland eller reella svagheter för Gotland är jag mycket intresserad.
Det var några sanningens ord. Du har kommit till exakt samma slutsatser som flertalet andra inklusive mig själv. Mycket tråkigt med konfliktsökande deltagare/moderatorer med grandiosa drag i sina fantasibubblor. Påminner lite om en svensk Hollywoodfru vid namn Gunilla Persson. ("Råkade" se ett avsnitt härom dagen).

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 5 oktober 2018, 11:54

Yngwe skrev:
AndreasOx skrev:Att du inte läst boken innebär att du enbart fått en, ibland liten, del av argumentationen och dessutom "förvrängd" (förkortad, missförstånd m.m.) av mig. Dessutom har du ignorerat många starka argument ex. sigilltexterna.
JA det är ju dig jag diskuterar med här i en tråd om Beowulf. Tycker du Gräslund har fler starka argument så får du ju framföra dom.

Vilka sigilltexter har jag ignorerat? Här är två omskrifter jag känner till. Den andra är ifrågasatt och man har gissat att det är en feltolkning av ett skadat exemplar av den första.

Gutenses signo christus signantur in agno

Gutenses servant qdqd signatur in agno

Där nämns ingen vädur. Här får du nog utveckla! Syftar du möjligtvis på Adolf Björkanders gamla skrift? Eller något nyare?
se inlägg 4 oktober 2018, 08:30

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 5 oktober 2018, 12:06

Daler skrev:
AndreasOx skrev:Tack för sammanfattningen av Jyllandshypotesen, äntligen. I väntan på Hedeagers avhandling, kan du rekommendera någon bok om Danmarks järnåldershistoria?
Övrigt bemöter jag inte - meningslöst att argumentera när du har utropat seger (utan att läst boken som debatteras).
Så dödas forumdebatt. Om någon annan vill fortsätta debatten om ex östra Östergötland eller reella svagheter för Gotland är jag mycket intresserad.
Det var några sanningens ord. Du har kommit till exakt samma slutsatser som flertalet andra inklusive mig själv. Mycket tråkigt med konfliktsökande deltagare/moderatorer med grandiosa drag i sina fantasibubblor. Påminner lite om en svensk Hollywoodfru vid namn Gunilla Persson. ("Råkade" se ett avsnitt härom dagen).
Tack. Mycket viftande, lite substans, alltför svart-vitt och för lite respekt för all kunskap som forskare har oavsett deras uttryckssätt. Jag tycker det är minst sagt magstarkt att slakta teorier utan att läsa boken. Och vad jag förstår är inte detta första gången.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 5 oktober 2018, 12:06

jancro skrev:AndreasOx, en lättåtkomlig källa till Danmarks historia är Gyldendals Den Store Dansk där man med sök på Danmarks Oldtid får en ingång. Artiklarna arbetar sig framåt i tiden, och anges vara uppdaterade till 2006.
Det dyker upp ett begrepp, "germansk jernalder ", som omfattar folkvandringstiden och merovingertiden ( vendeltid i Sverige) och alltså finns mellan romersk järnålder och vikingatiden.

Danmarks Oldtid : http://denstoredanske.dk/Danmarks_Oldtid
Tack - den ser vettig ut.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2018, 12:57

Du menar
AndreasOx skrev:Sigilltexterna från ca 1280 och 1341 visar någorlunda tydligt att sigilldjuret är gutarnas "egna" vapendjur:
1280: Gutenses signo, Christus signatur in Agno - dvs.: Jag betecknar gutarna, Kristus betecknas genom lammet.
Där står ju inget om någon vädur. Jag förmodar att du via "signo" och "jag signerar" gör et antagande om att det är väduren på bilden som "säger" så.

Det har jag förhållit mig till då jag påtalat, och redovisat åtskilligt med referenser, till att det förmodligen ursprungligen var ett lamm på bilden. Jag har också visat ett sigill från Visby som med all tydlighet inte är en vädur. Det är de tyska borgarnas och visbyborgarnas gemensamma sigill
Gotland lamm.PNG
Gotland lamm.PNG (150.8 KiB) Visad 3887 gånger
Att "jag" i ett "möjligt "jag betecknar" utan vidare förklaring skulle avse en vädur bygger helt på antagandet att det är en vädur på bilden. Det är alltså då en cirkelbevisning. Texten tolkning är helt är beroende av bilden och bilden tolkas med hjälp av texten. Vädur är alltså infogat utifrån.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 5 oktober 2018, 13:38

AndreasOx skrev:
Daler skrev:
AndreasOx skrev:Tack för sammanfattningen av Jyllandshypotesen, äntligen. I väntan på Hedeagers avhandling, kan du rekommendera någon bok om Danmarks järnåldershistoria?
Övrigt bemöter jag inte - meningslöst att argumentera när du har utropat seger (utan att läst boken som debatteras).
Så dödas forumdebatt. Om någon annan vill fortsätta debatten om ex östra Östergötland eller reella svagheter för Gotland är jag mycket intresserad.
Det var några sanningens ord. Du har kommit till exakt samma slutsatser som flertalet andra inklusive mig själv. Mycket tråkigt med konfliktsökande deltagare/moderatorer med grandiosa drag i sina fantasibubblor. Påminner lite om en svensk Hollywoodfru vid namn Gunilla Persson. ("Råkade" se ett avsnitt härom dagen).
Tack. Mycket viftande, lite substans, alltför svart-vitt och för lite respekt för all kunskap som forskare har oavsett deras uttryckssätt. Jag tycker det är minst sagt magstarkt att slakta teorier utan att läsa boken. Och vad jag förstår är inte detta första gången.


Jag recenserar inte Gräslunds bok. Hade jag gjort det hade du haft skäl att klaga. Detta ideliga återkommande till denna fråga kan jag nu inte se som annat än ett försök att skifta fokus från sak till person. Som Daler gjorde och som du sen valde att citera.

Du satte upp ett antal ambitiösa frågeställningar vilket givetvis är alldeles utmärkt. Du ställde massor med frågor vilka jag efter bästa förmåga, med massor av källreferenser till forskare, faktasidor,lexicon, gamla skrifter, kartor, foton och allt möjligt, har besvarat. En efter en och ibland flera åt gången. Är det det du kallar substansfattigt viftande och brist på respekt?

Eller vad menar du med det egentligen???

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 6 oktober 2018, 09:46

Jag har från början varit mycket tydlig med att jag enbart, trots brist på kompetens om järnåldern, sammanfattar Bo Gräslunds argumentation efter bästa förmåga. Det enda jag hittills kompletterat med är bildstenar. Jag argumenterar inte vidare nu, tills jag hunnit uppdatera mitt tidigare länkade dokument. Dessa frågor är såpass komplicerade och allt annat än svartvita så att foruminlägg enbart kan belysa fragment av en helhetssyn.

Skriv svar