Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 mars 2019, 17:03

Så då tolkar jag dig nu:

Jutar is not out of the question!

Eftersom du inte vill ha konsensus:-)

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 15 mars 2019, 17:08

Signatur Castor har på den gamla sajten en intressant notis om Beowulf och Sävån (den sävliga, el lugna ån):

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... 7.220.html

"Gautigoth kan ha bebott den sydöstra stranden (vänstra stranden) av Göta älv och området kring Säveån."

Ang Beowulfskvädets topografi tror jag man kan intressera för denna å:

https://www.prismavg.se/exhibits/show/v ... -rhistoria

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 16 mars 2019, 08:55

kylarvende skrev:Signatur Castor har på den gamla sajten en intressant notis om Beowulf och Sävån (den sävliga, el lugna ån):

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... 7.220.html

"Gautigoth kan ha bebott den sydöstra stranden (vänstra stranden) av Göta älv och området kring Säveån."

Ang Beowulfskvädets topografi tror jag man kan intressera för denna å:

https://www.prismavg.se/exhibits/show/v ... -rhistoria
Förmodligen fanns geatas/götarna längs hela den östra stranden av Göta älv. Spår av större skepp är funnet i leran vid Skepplanda och redovisat arkeologiskt. Kanske låg Hugleiks kungsgård i närheten och kanske sattes skeppen ut ut just här inför det ödesmättade tåget 525.

http://kulturarvsdata.se/raa/fmi/html/12000000078431

Var och en förstår att båtlänningen bara är en liten del av hamnen.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 17 mars 2019, 16:28

Starkodder!




Tack för bra länkar. Kartan över Skepplanda kan man zooma ut och in, och hitta intressanta ortnamn. I mitt inledande inlägg på föreliggande tråd tog jag upp hur Beowulf simmade till Finnland el dyl. Jag spekulerade i att en samisk befolkning kan ha funnits i bohuslän på Beowulfs tid. Dvs inte finsk, men bra nära finsktalande. Åtminstone om man har ngt germanskt modersmål, torde det vara svårt att särskilja samiska och finska:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_historia

"I Egil Skallagrimssons saga beskrivs hur kungens förtroendeman, Torolv Kvällulvsson, gav sig av från sin gård gården Torgar (nuvarande Brønnøy kommun) och reste österut på finnfärd om vintern tillsammans med ett hundratal beväpnade män. Under dessa färder tog han upp skatt och höll "köpstämma" bland samerna."

"Enligt sagorna kom samer och norrmän även kom i kontakt med varandra i södra Norge."

Enligt närmast föregående länk omtalas ett Brønnøy, och man undrar om det finns flera sådana samt vad ortnamnet har sitt ursprung i.

Utan att närmare speca hur lång söderut samernas utbredning har varit konstaterar nedanst länk:

http://www.idresameby.se/index.php?p=g

"Modern forskning, utan nationalistiska och politiska skygglappar, visar att samernas utbredning i Skandinavien går betydligt längre söderut än vad man tidigare föreställt sig."

Medström är ngt som både seglare och simmare uppskattar. Om antagandet är rätt att Beowulf simmade enligt mitt första inlägg på denna tråd, så bör han ha haft hjälp av strömmen. Vilket även hans kombattant lär ha uppskattat. I nedanst länk finns en strömkarta. Man ser att strömmen bör ha hjälpt Beowulf om han startar enligt Starkodders närmast föreg länk. Till att börja med kan han flyta med Göta älv och måhända ta några simtag till Brännö:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beowulf_(held)

"Beowulfs jeugdvriend was Breca van de Brondings (Brondings zou het eiland Brännö zijn, gelegen van de kust van West Gothland en het Kattegat,[4] wat een realistische locatie is voor een jeugdvriend)."

Och sedan tar den nordgående strömmen vid längs svenska kusten. Om däremot Beowulf börjar sin simtävling på Gotland och tar sikte på nuvarande Finland, så blir det kärvare. Om jag varit Beowulf kombattant skulle jag varit mkt tveksam till ngn kappsimning. Skall se om jag kan kopiera in strömkartan oxå.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.17789 ... lad_52.pdf








"Ytströmmarna har i allmanhet högre hastighet medan djupvattenströmmar

ror sig mycket langsamt. Vasterhavet har starkare och mera regelbundna strömmönster än Östersjon."
Bilagor
strommar.jpg
strommar.jpg (91.96 KiB) Visad 3660 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 mars 2019, 17:40

Jag är kanske en av de få som tror på en Beowulf med norskt ursprung, troligen från trakten av Tröndelag eller norrut längs kusten, Lustigt att du nämner Brönnöy i norra Norge, vilket skulle kunna anknyta till de Brondingar som nämns i texten. Läser vi Rolf Krakes saga och Bjarkarimur så är vi definitivt i Norge under Bs första tid. Jag har försökt hitta ortnamn som kan anknyta till Alandssida och Urarhei i Norge vilka är några av de ortnamn som dyker upp. Finna land har definitivt med samer och Finnmark att göra, snarare än nuvarande Finland i Östersjön. Vi har haft en jäkla tur att poeten fick med sekvensen om kappsimningen ute på öppna havet, som en liten liten öppning mot norr. Allt för stort fokus har legat på Götaland under Beowulfs första - och sista - tid. Och en man som varit uppvuxen bland branta norska fjäll borde inte vara speciellt rädd att klättra omkring på Möns klints klippor.

För att sammanfatta: Beowulf har varit aktiv i Norge, Sverige och Danmark under sin levnad, vilket kanske blir en vacker tanke, med honom som en samnordisk hjälte. En plats för Beowulfs ursprung skulle kunna vara Namdalen i norra Tröndelag, där vi har ortnamn som anknyter till Beowulfs släkt Vägmundingarna. Brönnöy ligger inte långt norrut därifrån.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 17 mars 2019, 19:52

Fast det här med Finna land har ju redan tagits upp mer än en gång. Om man bara läser lösryckta stycken får man svårt att förstå någonting alls. Kungsune visade den logiska läsningen för länge sedan.
Kungsune skrev:Angående Finna land. Varför utgår alla från att det inte är FInns land som menas? De enda finnar som förekommer i sagan är ju frieserna "Finns kämpar" i finns rike. Finna land är väl rimligen då också Finns land där Beowulf strandade.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 17 mars 2019, 20:13

Yngwe skrev:Fast det här med Finna land har ju redan tagits upp mer än en gång. Om man bara läser lösryckta stycken får man svårt att förstå någonting alls. Kungsune visade den logiska läsningen för länge sedan.
Kungsune skrev:Angående Finna land. Varför utgår alla från att det inte är FInns land som menas? De enda finnar som förekommer i sagan är ju frieserna "Finns kämpar" i finns rike. Finna land är väl rimligen då också Finns land där Beowulf strandade.
Hade det handlat om Finn så hade engelsmännen tagit upp detta för länge sedan. Har aldrig sett förklaringen utanför detta forum.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 17 mars 2019, 21:03

Och det har dom inte? Är det med samma objektivitet som du nyss hävisade till angående juteteorin?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 18 mars 2019, 09:04

Angående Saxos skildring av Bjarke och likheterna med Beowulf så har jag börjat att inse att draken i slutstriden som hämnas Beowulf med eld för att han tagit drakens guld stämmer väldigt väl med Svearna som i Saxo hämnas Bjarke genom att bränna honom inne för att han har hjälpt till och tagit deras guld.
I Beowulf ligger draken slagen dödssårad jämte Beowulf. I Saxo blir Svearna slagna av danskt uppbåd dagen/dagarna efter varför det passar ganska bra ihop. Kanske får vi med Beowulfs tal om "en skans där jarlarna sutto ovan havsklippan" reda på hur Heorot är belägen? Draken skulle alltså då på detta ställe en omskrivning för Sverige/svenska hirden som i lönndom smyger upp på natten och tänder eld på hallarna där krigarna sover. De har ju under tvång kommit till danakungen för att betala tribut. Beowulf talar om att skulden till stölden av guldet ligger hos krigarföljets 13:de man, själv är han 12:e.Även Bjarke är ju bara en mellanhand styrd av de beslut som fattats av Rolf och Hjorward.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 18 mars 2019, 13:53

Backar vi tillbaks till Ecgtheow så tjänade han som tegn(theow) under danska kung Hrotgar. I förlikningen med Ylvingarna och SKöldungaparet Hrothgar & drottning Wealtheow(ylving) slutar det med att Ecgtheow (Alvherren- Skilfing och Älvhärskare samt Vattenvägsväktare (Waegmunding)) äktar Geaterkungen Hredels dotter. Tillsammans avlar de Beowulf som vid 7 års ålder sänds med båt till sin morfar som är kung i Geatland på andra sidan havet. Den blivande Alvherren hamnar alltså som fostre i ett land på andra sidan havet. Faderns Ecgtheow är mao kvar som underkung till Skilfingakungen som vattenvägsskyddare i Sverige.
Att denna vattenväg som denne Älvherre beskyddar är en Älv är inte svårgissat. Innanför denna Älv befinner sig ett rike vars konung kallar sig för Skilfing. Den upphöjde/ den högre upp belägne (iterrängen). I Göta älv har vi ortnamn som Alvhems kungsgård och Skepplanda med båtlänningar och guldskatter mm. Valdemar har haft stora utläggningar kring detta. Man skönjer någon form av smårike eller autonom region runt nedre älvloppet. Det är en nog så god miljö att förlägga Beowulfs ursprung till. Problemet mot Valdemars teori är då att detta är Alvherrens hem och inte detsamma som geatas. Geatas bor på andra sidan havet i förhållande till alvherren Ecgtheow. Först när denna avlider blir Beowulf Alvherre.

Skriv svar