Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 september 2017, 15:38

Kungsune skrev:Ja och det är svårt att blunda för att grendel introduceras med att dödlig fiendskap utbrutit mellan måg och svärfar. Dessutom kommer introduktionen på ett väldigt abrupt och märkligt sätt. Är Ingels underförstått grendel så blir det inte längre abrupt utan meningen blir glasklar.
Glasklart? Dödlig fiendskap mellan måg och svärfar syftar ju på hallen och att den ska brännas ned. Har inget med Grendel att göra.

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 15 september 2017, 16:16

En annan sagofigur som påminner om Grendel är Järn-Hans (Der Eisenhans, Iron John). Både Grendel och Järn-Hans är förbundna med våtmarker, de dräper kungens män, den ene efter den andre, varpå en utomstående hjälte hjälper kungen att undanröja faran - Grendel likvideras och Järn-Hans sätts i bur och visas upp...
Eine ähnliche Figur existiert auch im angelsächsischen Beowulf-Epos als ein Dämon namens Grendel, der als riesiger, unverwundbarer Menschenfresser geschildert wird. Er haust mit seiner Mutter in einem Wasser mitten im Sumpf. Das Wort "Dämon" ist lediglich eine Diabolisierung des griechischen daimon: "der innewohnende Geist". Christliche Anschauungen setzten unterirdische Drachen und Moordämonen als Hüter der Unterwelt gewöhnlich mit dem Teufel gleich. Der Moordämon als Eisenhans, Drache oder Grendel verkörpert die Kräfte des Ursprünglichen, Wilden, Unzähmbaren.
http://www.geomantie.net/article/read/4953.html

Kan Grendel ha varit en representant för de övernaturliga makter som man brukade offra till?
Om Hjorthall var kungens hall i Gudme kanske Grendels våtmark var Vimose eller Kragehul?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 september 2017, 16:28

Glasklart? Dödlig fiendskap mellan måg och svärfar syftar ju på hallen och att den ska brännas ned. Har inget med Grendel att göra.
Hur vet du att det bara syftar på det? Tänk på sammanhanget det formuleras i!
Jag tycker å min sida att det är spännande att det faktiskt kan vara som i så många berömda berättelser att man här har använt sig av en aforism.
Eftersom det slängs in en hämndlysten trollkaraktär mitt i en redogörelse
för en begynnande konflikt precis där som man förväntar sig att få höra vilka effekter konflikten urartade i så blir man ju misstänksam. Det är väl nästan mer lag än undantag att motståndare förvrängs i beskrivningar och tar monstruösa skepnader. Fiender som äter barn osv är ju vanliga än idag i berättelsemyter. Ur den synvinkeln har det allt med Grendel att göra.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 september 2017, 16:31

Kungsune skrev:
Glasklart? Dödlig fiendskap mellan måg och svärfar syftar ju på hallen och att den ska brännas ned. Har inget med Grendel att göra.
Hur vet du att det bara syftar på det? Tänk på sammanhanget det formuleras i!
Jag tycker å min sida att det är spännande att det faktiskt kan vara som i så många berömda berättelser att man här har använt sig av en aforism.
Eftersom det slängs in en hämndlysten trollkaraktär mitt i en redogörelse
för en begynnande konflikt precis där som man förväntar sig att få höra vilka effekter konflikten urartade i så blir man ju misstänksam. Det är väl nästan mer lag än undantag att motståndare förvrängs i beskrivningar och tar monstruösa skepnader. Fiender som äter barn osv är ju vanliga än idag i berättelsemyter. Ur den synvinkeln har det allt med Grendel att göra.
Jag har lite svårt att se Grendel som Hrothgars måg, när han beskrivs som han gör.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 september 2017, 16:32

Castor skrev:En annan sagofigur som påminner om Grendel är Järn-Hans (Der Eisenhans, Iron John). Både Grendel och Järn-Hans är förbundna med våtmarker, de dräper kungens män, den ene efter den andre, varpå en utomstående hjälte hjälper kungen att undanröja faran - Grendel likvideras och Järn-Hans sätts i bur och visas upp...
Eine ähnliche Figur existiert auch im angelsächsischen Beowulf-Epos als ein Dämon namens Grendel, der als riesiger, unverwundbarer Menschenfresser geschildert wird. Er haust mit seiner Mutter in einem Wasser mitten im Sumpf. Das Wort "Dämon" ist lediglich eine Diabolisierung des griechischen daimon: "der innewohnende Geist". Christliche Anschauungen setzten unterirdische Drachen und Moordämonen als Hüter der Unterwelt gewöhnlich mit dem Teufel gleich. Der Moordämon als Eisenhans, Drache oder Grendel verkörpert die Kräfte des Ursprünglichen, Wilden, Unzähmbaren.
http://www.geomantie.net/article/read/4953.html

Kan Grendel ha varit en representant för de övernaturliga makter som man brukade offra till?
Om Hjorthall var kungens hall i Gudme kanske Grendels våtmark var Vimose eller Kragehul?
Det var populärt under 1800-talet att tolka Grendel och hans mor som väderfenomen eller sjukdomar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 september 2017, 16:40

Jag har lite svårt att se Grendel som Hrothgars måg, när han beskrivs som han gör.
Du får börja att läsa lite Shakespeare och de romerska kejsarna som Caligula, Geta mm.
Det är relativt vanligt med kraftigt nedsättande omskrivningar. Ju närmre desto värre.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 september 2017, 16:41

Kungsune skrev:
Jag har lite svårt att se Grendel som Hrothgars måg, när han beskrivs som han gör.
Du får börja att läsa lite Shakespeare och de romerska kejsarna som Caligula, Geta mm.
Det är relativt vanligt med kraftigt nedsättande omskrivningar. Ju närmre desto värre.
Inga problem. Men Ingel var något annat än Grendel.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 september 2017, 17:05

Det vet vi inte.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 15 september 2017, 17:57

Kungsune skrev:Det vet vi inte.
Vi behöver inte vara överens Kungsune. Jag skriver min bok, så får du skriva din 8-)

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 15 september 2017, 19:59

Spelar ingen roll. I ärlighetens namn tror jag inte själv på vare sig min eller din teori men jag kan inte avfärda någon av dem. ;)

Skriv svar