Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 oktober 2019, 22:25

I och för sig var rörligheten stor och språken väldigt lika i hela nordvästra Europa, så Hygelac kan väl ha krigat i Frisland, lika väl som att en svensk kungadotter kan ha gifts bort med en engelsk kung.

Men att väduren skulle finnas kvar som symbol för Gotland från 500-talet fram till idag känns osannolikt.

Jag blev lite förvånad när man i Vetenskapens värld (Gräslund själv?) sade att den fornnordiska kulturen saknade skriftspråk på 500-talet. Det finns ju runstenar från den här tiden, även om det är få. Kanske skrev man också på organiskt material (till exempel trä), som försvunnit sedan länge?
Senast redigerad av 1 Anders i Uppsala, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 22 oktober 2019, 22:37

Anders i Uppsala skrev:
22 oktober 2019, 18:54
Jag tycker att Bo Gräslunds hypotes att Beowulfkvädet har skandinaviskt ursprung verkar rimlig. Det nämns exempelvis krigsutrustning i Beowulfkvädet som inte användes i England.

Jag är dock inte lika säker på att geaterna verkligen var gutar och ställer mig ännu mera tveksam till att Grendel skulle vara hungersnöden i mitten av 500-talet och draken en metafor för svearna.

Men det ska bli mycket intressant när Gräslunds bok kommer på engelska och detta får mer internationell uppmärksamhet. Kanske kan ett arkeologiskt fynd på Gotland, till exempel ett föremål med namnet Beowulf inristat, bekräfta Gräslunds hypotes?
Jag antar att du syftar på påståendet att ringbrynjor inte användes där? En uppgift som inte alls stämmer. Sant att man har få fynd, men det kan trovärdigt förklaras med bevarandeförhållanden som i regel är dåliga där. Att brynjor användes där lär inte råda tvivel om, dom var spridda över hela Europa. Det finns artiklar att hitta just om anglosaxiska brynjor för den som ids leta.... Det som är komiskt är att det där vet förstås Gräslund men han och hans anhängare bryr sig inte om det, dom låtsas det är så och fortsätter sen låtsas att Sutton hon nog kan tolkas som en prinsessa från självaste Uppsala, så klart. Och att det faktum att Torsburgen en gång brunnit låtsas dom klart antyda att Beowulf varit där....

Nivån på program är lika låg som förväntat och får Nerman att framstå som Weibulls arvtagare.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 22 oktober 2019, 22:45

Anders i Uppsala skrev:
22 oktober 2019, 22:25
I och för sig var rörligheten stor och språken väldigt lika i hela nordvästra Europa, så Hygelac kan väl ha krigat i Frisland, lika väl som att en svensk kungadotter kan ha gifts bort med en engelsk kung.

Men att väduren skulle finnas kvar som symbol för Gotland från 500-talet fram till idag känns osannolikt.
Som sagt, ta ett ord, ignorera den förklaring som texten själv ger till ordet, nämligen väder. Ändra uttal en aning så att det passar, gör sen en symbol som från början utan någon som helst tvekan var ett kristet agnus dei till en urgammal vädur. Vips så har du skapat ”empiri” och får vara med i TV

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 oktober 2019, 22:51

Det var väl bland annat ringbrynjor, men jag tror att det även var fler exempel. Det var ett tag sedan jag läste boken och jag minns inte riktigt.

Jag håller med om att slutsatserna är alldeles för långtgående, men hoppas att man gräver djupare i detta och kanske kan bekräfta vissa av Gräslunds hypoteser och avfärda andra.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 22 oktober 2019, 22:53

Yngwe skrev:
22 oktober 2019, 22:45
Anders i Uppsala skrev:
22 oktober 2019, 22:25
I och för sig var rörligheten stor och språken väldigt lika i hela nordvästra Europa, så Hygelac kan väl ha krigat i Frisland, lika väl som att en svensk kungadotter kan ha gifts bort med en engelsk kung.

Men att väduren skulle finnas kvar som symbol för Gotland från 500-talet fram till idag känns osannolikt.
Som sagt, ta ett ord, ignorera den förklaring som texten själv ger till ordet, nämligen väder. Ändra uttal en aning så att det passar, gör sen en symbol som från början utan någon som helst tvekan var ett kristet agnus dei till en urgammal vädur. Vips så har du skapat ”empiri” och får vara med i TV
Blir extra konstigt när vi faktiskt har ortnamn som börjar på Väder-. Vädergeaterna kan komma från något av dessa ställen, eller från något ställe som heter någon annat idag, men hette Väder- då.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 23 oktober 2019, 11:48

Anders i Uppsala skrev:
22 oktober 2019, 22:53
Yngwe skrev:
22 oktober 2019, 22:45
Anders i Uppsala skrev:
22 oktober 2019, 22:25
I och för sig var rörligheten stor och språken väldigt lika i hela nordvästra Europa, så Hygelac kan väl ha krigat i Frisland, lika väl som att en svensk kungadotter kan ha gifts bort med en engelsk kung.

Men att väduren skulle finnas kvar som symbol för Gotland från 500-talet fram till idag känns osannolikt.
Som sagt, ta ett ord, ignorera den förklaring som texten själv ger till ordet, nämligen väder. Ändra uttal en aning så att det passar, gör sen en symbol som från början utan någon som helst tvekan var ett kristet agnus dei till en urgammal vädur. Vips så har du skapat ”empiri” och får vara med i TV
Blir extra konstigt när vi faktiskt har ortnamn som börjar på Väder-. Vädergeaterna kan komma från något av dessa ställen, eller från något ställe som heter någon annat idag, men hette Väder- då.
Anders i Uppsala!

Håller med. Dessutom tycker man att det borde finnas en tradition i personnamn, kenning el dyl, Vilket det kanske gör? Tipsa gärna. Jag kollade som hastigast, och det verkar finnas i åtminstone Norge:

http://www.waughfamily.ca/Ancient/

"Landnámabók, regarded as the most reliable of the sources, claims Ketill was the son of a great hersir ‘lord’ Björn Buna, son of the chieftain Wether-Grim of Sogn."

https://archive.org/stream/booksettleme ... g_djvu.txt

"Chapter XVI. There was a man named Roll, the son of Vedrar (Wether) Grim, the son of Asi a hersir ; he had the management of the affairs of Aud, and was most honoured by her."

https://www.ancestry.com/search/collect ... -47-Sw-61-

""Vedra-Grim", "Veðra-Grímur" Jarl de Sogne"

http://azkurs.org/ivar-aasen-norsk-ordbog.html?page=209

"Vaur (for Vedur), Nhl. G.N. vedr; Sv. vädur, Eng. wether, T. Widder. Fleertal tildeels Vedrer, i B. Stift “Vere” (ee); ellers regelret Vedrar (Verar)."

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 23 oktober 2019, 17:32

I Hålogatal finns en Vedurhals, ättling av Säming och förfader till Tröndelagsjarlarna.

Sen har vi ju Uppsalakungen Erik Väderhatt.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 23 oktober 2019, 18:20

Yngwe skrev:
22 oktober 2019, 22:37
Det finns artiklar att hitta just om anglosaxiska brynjor för den som ids leta....
Vilka är artiklarna ifråga?

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 23 oktober 2019, 19:00

Starkodder!

Tack för informationen. Jag har Googlat lite till och hittar ytterligare namn och en plats, flest i Norge:

https://www.geni.com/people/Ketil-Wethe ... 3645712890

"Ketil "Ram" Wether
Birthdate: circa 785
Birthplace: Raumsdal Norway"

https://archive.org/stream/arkivfrnordi ... g_djvu.txt

"Odinn kemur fram um vedra-valdur"

https://www.familysearch.org/wiki/en/Bj ... _Genealogy

"Vedrafjellet"

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 23 oktober 2019, 19:35

Det finns hur många ortnamn som helst i Norge som börjar på Veder-, Vedra-. Dessutom en del Gaut-namn.

https://www.norgeskart.no/

Skriv svar