Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 8 november 2019, 07:49

Utmärkt med detta forum som varvar mycket tänkvärda inlägg med helt meningslösa

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 8 november 2019, 08:06

Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Gräslunds ord om en sveaprinsessa bortgift till England, hans båtresa från Gotland till Själland eller Strabains öde är inget annat än en sådan vädergissning. Det är möjligt att det var så, men det finns tusen alternativ som är lika möjliga som han inte tar ställning till.
Ser fram emot din lista med dessa tusen andra alternativ, all givetvis baserade på empiri och faktauppgifter.
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Och nej, jag tänker inte läsa boken. Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar.
Att komma med kritik av en bok som du inte har läst och inte kommer att läsa. Låter oseriöst och ohederligt i mina öron. Låg nivå!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 8 november 2019, 09:56

Visi skrev:
8 november 2019, 08:06
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Gräslunds ord om en sveaprinsessa bortgift till England, hans båtresa från Gotland till Själland eller Strabains öde är inget annat än en sådan vädergissning. Det är möjligt att det var så, men det finns tusen alternativ som är lika möjliga som han inte tar ställning till.
Ser fram emot din lista med dessa tusen andra alternativ, all givetvis baserade på empiri och faktauppgifter.
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Och nej, jag tänker inte läsa boken. Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar.
Att komma med kritik av en bok som du inte har läst och inte kommer att läsa. Låter oseriöst och ohederligt i mina öron. Låg nivå!
Du illustrerar det väl, du anser att plausibelt skall jämföras bara med sådant som är empiriskt bevisat. Det är givetvis helt fel ur ett vetenskapligt perspektiv. För att alternativen skall anses jämbördiga så är kravet detsamma, alltså att de är plausibla. Det är grundkurs, en förutsättning för att kunna föra ett vettigt och konstruktivt resonemang.

Appropå läsa, så bör du nog igen läsa vad jag skrev, alltså att jag kritiserar det av Gräslund som framförts här och i TV-programmet som tidigare nämnts. Det var ganska tydligt framfört. Tycker du att det finns saker i Gräslunds bok som motsäger det jag sa så är du ju välkommen att redovisa det så ska jag förhålla mig till det.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 8 november 2019, 14:19

Yngwe! Jag fortsätter att vända på stenarna eller hattarna. Ang Väderhatt har jag googlat lite till på hans kompisar, för att se om det finns något gemensamt:

http://hatbox.com/hat-history.cfm

50-818 AD "Hatters in Ireland as well as a few other countries have celebrated him as the Patron Saint of Felt Hat Makers."

1797 AD - "John Hetherington stirs a riot in the streets and earns himself a £500 fine. What did he do, you ask? He wore a top hat! It's great height and shiny silk luster incited terror and panic."

January 15, 19?? - "While the exact year is unknown, January 15 marks the unofficial National Hat Day. Rumor states that this "holiday" was merely started by hat enthusiasts for no other reason then to celebrate their favorite hats!"

https://www.hats-plus.com/chronicles/ha ... r-king-jr/

"He also was a hat man who kept up with the times. Dr. King can be seen in many pictures wearing several different style fedoras."

https://blog.ehl.edu/gastronomy-culture-toque-tradition

"A number of stories about the origin of the chef's hat exist. All seem to weave together threads of truth about the chef's toque. Here are some central stories."

"Assyrian Connection. It is said that from around 1170 to 612 BC, assassination of Assyrian royalty by poisoning was common. So kings reportedly were careful about selecting chefs and treating them well. High ranking chefs wore pleated cloth hats similar in shape to their kings' crowns."

"Byzantine Disguise. The Byzantine Empire was centered on Constantinople -- now known as Istanbul, Turkey. As barbarians, or outsiders, overcame the empire at the end of the 6th century A.D., many people sought sanctuary in Greek Orthodox churches and pretended to be monks. Among these asylum seekers were cooks who reportedly dressed in priest-like robes and brimless stovepipe hats with pleated tops."

https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... zards.html

"Historians at Berlin's Museum for Pre- and Early History, however, claim to have established with near certainty that the mysterious cones were originally worn as ceremonial hats by Bronze Age oracles."

"The symbols on the hat are a logarithmic table which enables the movements of the sun and the moon to be calculated in advance,"

"They suggest that Bronze Age man would have been able to make long-term, empirical astrological observations,"

Den sista länken lutar lite åt det traditionella Väderhatthållet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 8 november 2019, 15:39

kylarvende skrev:
8 november 2019, 14:19
Yngwe! Jag fortsätter att vända på stenarna eller hattarna. Ang Väderhatt har jag googlat lite till på hans kompisar, för att se om det finns något gemensamt:

http://hatbox.com/hat-history.cfm

50-818 AD "Hatters in Ireland as well as a few other countries have celebrated him as the Patron Saint of Felt Hat Makers."

1797 AD - "John Hetherington stirs a riot in the streets and earns himself a £500 fine. What did he do, you ask? He wore a top hat! It's great height and shiny silk luster incited terror and panic."

January 15, 19?? - "While the exact year is unknown, January 15 marks the unofficial National Hat Day. Rumor states that this "holiday" was merely started by hat enthusiasts for no other reason then to celebrate their favorite hats!"

https://www.hats-plus.com/chronicles/ha ... r-king-jr/

"He also was a hat man who kept up with the times. Dr. King can be seen in many pictures wearing several different style fedoras."

https://blog.ehl.edu/gastronomy-culture-toque-tradition

"A number of stories about the origin of the chef's hat exist. All seem to weave together threads of truth about the chef's toque. Here are some central stories."

"Assyrian Connection. It is said that from around 1170 to 612 BC, assassination of Assyrian royalty by poisoning was common. So kings reportedly were careful about selecting chefs and treating them well. High ranking chefs wore pleated cloth hats similar in shape to their kings' crowns."

"Byzantine Disguise. The Byzantine Empire was centered on Constantinople -- now known as Istanbul, Turkey. As barbarians, or outsiders, overcame the empire at the end of the 6th century A.D., many people sought sanctuary in Greek Orthodox churches and pretended to be monks. Among these asylum seekers were cooks who reportedly dressed in priest-like robes and brimless stovepipe hats with pleated tops."

https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... zards.html

"Historians at Berlin's Museum for Pre- and Early History, however, claim to have established with near certainty that the mysterious cones were originally worn as ceremonial hats by Bronze Age oracles."

"The symbols on the hat are a logarithmic table which enables the movements of the sun and the moon to be calculated in advance,"

"They suggest that Bronze Age man would have been able to make long-term, empirical astrological observations,"

Den sista länken lutar lite åt det traditionella Väderhatthållet.
Det hoppas jag verkligen du fortsätter med ! :D

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 9 november 2019, 09:36

Visi skrev:
8 november 2019, 08:06
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Gräslunds ord om en sveaprinsessa bortgift till England, hans båtresa från Gotland till Själland eller Strabains öde är inget annat än en sådan vädergissning. Det är möjligt att det var så, men det finns tusen alternativ som är lika möjliga som han inte tar ställning till.
Ser fram emot din lista med dessa tusen andra alternativ, all givetvis baserade på empiri och faktauppgifter.
Enligt min erfarenhet av denna tråd lär jultomten materialisera sig innan något av dessa tusen alternativ presenteras.
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Och nej, jag tänker inte läsa boken. Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar.
Att komma med kritik av en bok som du inte har läst och inte kommer att läsa. Låter oseriöst och ohederligt i mina öron. Låg nivå!
Om nu någon fortfarande är osäker så tycker jag att Bo Gräslunds bok, oavsett personliga åsikter om hans ibland vildvuxna teorier, innehåller en mängd mycket intressanta fakta, vetenskapliga referenser och väl underbyggd argumentation. Vad som beskrivits i denna tråd är bara en bråkdel av vad som står i boken.

Visi
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 juli 2019, 14:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Visi » 9 november 2019, 09:49

Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar
Varför läsa Tolkiens sagor när Tolkien också själv översatt Beowulfkvädet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf:_ ... Commentary

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 9 november 2019, 10:09

AndreasOx skrev:
9 november 2019, 09:36
Visi skrev:
8 november 2019, 08:06
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Gräslunds ord om en sveaprinsessa bortgift till England, hans båtresa från Gotland till Själland eller Strabains öde är inget annat än en sådan vädergissning. Det är möjligt att det var så, men det finns tusen alternativ som är lika möjliga som han inte tar ställning till.
Ser fram emot din lista med dessa tusen andra alternativ, all givetvis baserade på empiri och faktauppgifter.
Enligt min erfarenhet av denna tråd lär jultomten materialisera sig innan något av dessa tusen alternativ presenteras.
Yngwe skrev:
7 november 2019, 21:53
Det finns inte en enda gnutta empiri i något av det av hans så kallade verk som presenterats här eller i tv-programmet.
Och nej, jag tänker inte läsa boken. Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar.
Att komma med kritik av en bok som du inte har läst och inte kommer att läsa. Låter oseriöst och ohederligt i mina öron. Låg nivå!
Om nu någon fortfarande är osäker så tycker jag att Bo Gräslunds bok, oavsett personliga åsikter om hans ibland vildvuxna teorier, innehåller en mängd mycket intressanta fakta, vetenskapliga referenser och väl underbyggd argumentation. Vad som beskrivits i denna tråd är bara en bråkdel av vad som står i boken.
Om det nu finns så mycket väl underbyggd argumentation i hans bok, hur kommer det sig att du inte redovisar något av det här i denna tråd? Varför har du lagt ner massor med tid på att skriva ett papper och massor av inlägg i denna tråd utan att ta med dessa väl underbyggda argument? Det blir ju närmast obegripligt att du i ditt papper och i dina inlägg har valt att behandla sådant som inte är väl underbyggt.

Och ännu märkligare, ingen annan av trådens deltagare har heller redovisat Gräslunds mycket väl underbyggda argumentation, det empiriska underlag som påstås styrka hans hypotes i denna tråd.

Men det är ju ändå i gott sällskap, för när det görs ett TV program som helt bygger på Gräslunds tankar, så lyckas de uppenbarligen med samma konststycke, att få med det dåligt underbyggda och helt obegripligt nog också missa Gräslunds väl underbyggda argumentation.


Jag är alltså inte så orolig för att jultomten ska dyka upp, inom en månad är det tomtar överallt, omöjliga att missa. Däremot undrar jag när Gräslunds väl underbyggda argument ska bli synliga för vanliga människor. Krävs det något särskilt trick, ska man kanske vrida på mössan eller slå ihop tre gånger med klackarna?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 9 november 2019, 10:18

Visi skrev:
9 november 2019, 09:49
Vill jag ha Beowulfinspirerade sagor håller jag Tolkien för oslagbar
Varför läsa Tolkiens sagor när Tolkien också själv översatt Beowulfkvädet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Beowulf:_ ... Commentary
Det är ju två olika saker, men visst jag håller med om att det nog är väldigt läsvärt.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 9 november 2019, 11:21

kylarvende skrev:
6 november 2019, 19:35
kylarvende skrev:
6 november 2019, 13:09
AndreasOx skrev:
6 november 2019, 08:23

Vore intressant med tips på artiklar där Sutton Hoo-fynd jämförs i en större europeisk kontext, inte enbart med Uppland. Bo Gräslund m.fl. framför den för mig plausibla tanken att det är en sveaprinsessas giftermål med en East Anglia-kung (Raedwald?) som ligger bakom likheterna.
AndreasOX!
Jag såg ngt om detta på YouTube för några månader sedan. Jag får kolla i helgen om jag kan hitta det igen. Men det finns så mkt att det kan bli svårt. Jag får ta referensen ur huvudet så länge. Det var huvudskaligen inhemskt material i Sutton Ho fynden. Ang inflytande utifrån så sas det även ngt, men här är jag osäker på vad som menades. Jag får återkomma. Stor reservation för vad jag nu redovisat ur huvudet.
AndreasOX!
Jag kollade som hastigast igenom youtube. Jag tror det är någon av dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=CZaK78BWeO0

https://www.youtube.com/watch?v=dWxcQZBM3eQ

https://www.youtube.com/watch?v=np0pD1wW_Bo

https://www.youtube.com/watch?v=jbn9_IKA3ow
Den sista länken innehåller otroligt vackra närbilder av det magnifika hantverket.
Den första länken (30 min BBC dokumentär) innehåller en hel del vetenskapliga resonemang efter 15 min. Bl.a. kopplar de direkt hjälmen till beskrivningar i Beowulf (rad 1030) vilket jag inte kan hitta att Bo Gräslund beskriver. De resonerar vad jag förstår enbart om skandinaviska och romerska influenser.

Skriv svar