Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 17:35

Vad har du hittat i de andra källorna?
Låter spännande!

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 13 september 2017, 17:36

Kungsune skrev:Vad har du hittat i de andra källorna?
Låter spännande!
Har du läst Thidrekssaga?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 17:44

Ja för en tid sedan. Alla går de väl tillbaks på traderade versioner av Sköldungasagan, niebelungenlied. Beowulf är väl den i särklass äldsta källan vi har i detta fall?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 13 september 2017, 18:14

Kungsune skrev:Ja för en tid sedan. Alla går de väl tillbaks på traderade versioner av Sköldungasagan, niebelungenlied. Beowulf är väl den i särklass äldsta källan vi har i detta fall?
Svår soppa. Men det verkar som the editor fört ihop flera olika berättelser till en. Däribland episoden med Bitterwulf aka Beowulf. Enda källan med ett liktydigt namn. Och ja Grendel finns med där också. Det är bara att läsa och fundera.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 18:37

Jo, men jag blir inte klokare där;-). Även draken som finns i Sigurdslevet, sigrfried mm har ju bl pekats ut som en aforism för den romerska armén. Vad ska man tro?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 13 september 2017, 18:43

Kungsune skrev:Jo, men jag blir inte klokare där;-). Även draken som finns i Sigurdslevet, sigrfried mm har ju bl pekats ut som en aforism för den romerska armén. Vad ska man tro?
Du får tro vad du vill Kungsune. Det är väl rimligt att tro att draken faktiskt var den romerska armen.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 18:52

Jo, och det var lite som parallell till Grendel. Jag kan inte avgöra vilken historisk excerpt som är närmast originalversionen. Vilka delar som utspelats i medelhavsområdet vs nordsjön och lånats in vice versa mellan de olika mytiska landskapen. Du skrev denna soppa. Det är en bra summering.

Jag kan tänka mig att det finns en krönika i botten som berör fusionen och splittringen mellan Hunner och Goter i triangeldrama med ffa Västrom. Sedan har originalet förvanskats och lokalanpassats i det som man för hundra år sedan kallade det germanska kulturlandskapet. Dvs från Lombardiet till Tromsö ungefär. Alla verkar börja med Uldin och Attila sedan broderar de iväg på olika sätt men några grunddrag stannar kvar som ex Sigurdsleved, Björnmannen, 12 kämpar, starkad osv. De utgör det fasta skelettet, byggställningen. I någon mån lyser ibland event fram som verkar vara historiska fakta som har fått bekläda skelettet. Dessa är olika i de olika regionerna/sagorna. I Beowulf har vi händelser som dansk-frisiska krigen ex som kan stödas på frankiska källor. Grendel kan ju på så vis få ikläda delvis olika roller i de olika sagorna eftersom han bara måste vara med. Därmed kanske mottsättningen inte är så stor mellan sagorna som det först verkar.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 13 gånger.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 13 september 2017, 18:58

Kungsune skrev:Jo, och det var lite som parallell till Grendel. Jag kan inte avgöra vilken historisk excerpt som är närmast originalversionen. Vilka delar som utspelats i medelhavsområdet vs nordsjön och lånats in vice versa mellan de olika mytiska landskapen. Du skrev denna soppa. Det är en bra summering.
Jag ser det som en personlig resa. Det är roligt att fundera kring bakgrunden. Om andra vill höra på är en annan femma.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 19:13

:D

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 19:41

Osäker på vad du identifierar med Grendel men Ingels skulle jag tippa på heter Ingram i Didriksaga. Han bor söder ut i gränsskogen till Jylland och är manstark men presenteras här som en simpel rövare. Namnlikheten är dock påfallande. (Ett lömskt hot i syd i de vattensjuka skogarna)

Skriv svar