Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 12 januari 2020, 22:50

Det handlar inte om vad artikeln skriver utan vad du skriver.

Om du har nya argument framför dom ordentligt, då går diskussionen framåt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 12 januari 2020, 23:04

Det påtalades att det finns en ny artikel i Fornvännen som diskuterar Beowulf och Gräslunds bok. Tyckte detta kunde vara av intresse för diskussionen här. Jag beskrev en del av artikeln som berörde namnet Geatas. Författaren har inte samma åsikt i frågan som Gräslund (eller Yngwe). Jag delar författarens slutsats.

Är detta forum ditt eget Yngwe? Får bara de som köper dina teorier och slutsatser göra inlägg? Är det ok att vara ohövlig och raljant om den man diskuterar med, inte håller med?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2020, 07:18

Valdemar skrev:
12 januari 2020, 20:44
Ja, Fornvännen har en bra artikel som sågar Gräslund rejält. Bl a sågar han försöken att lägga rökridåer kring namnet Geats. Det finns andra verk som Widsith skriven på gammalengelska som bekräftar att man visste skillnaden på Gautar/Geats, Jutar och Gutar/Goter.
Kan du ge några forskarnamn och detaljer?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2020, 07:58

Författaren är Christian Lovén.

https://riksarkivet.academia.edu/ChristianLovén

Hans argument är de samma som de flesta språkvetare har i denna fråga. Geat översätts till Gaut och inget annat. Det finns fler skrifter med gammalengelska (som Widsith) som visar att man visste skillnad på Gautar, Gutar och Jyder.

Jag har refererat till bl a Torsten Andersson i denna fråga. Han har skrivit flera artiklar om Göter, Gotar och Gutar.

För att hitta invändningar mot detta så är det kanske enklast att bara läsa Kungsunes inlägg i frågan.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2020, 08:34

Detta är såvitt jag förstår fortfarande en mycket omdiskuterad fråga bland etymologer. För att ”skjuta i sank” krävs ganska mycket. Annars är det enbart ett indicium att infoga i sannolikhetskalkylen.
Gutar finns väl inte omnämnda i någon äldre källa?
I Widsith nämns goter (gotum), göter? (geatum) och jutar (ytum).
Refererar Lovén även till de etymologer som Gräslund hänvisar till? Lovén är konstvetare.
Enligt Gräslunds referenser (Wessen och Andersson) så kommer götar från preteritum singularis av geutan
och goter/gutar från preteritum particip av samma ord geutan.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2020, 08:49

Vad widsiths geatum ska tydas som är oklart. Finns inget hinder att det är ytterligare en skrivning av "Jutar" jämte Ytum. Widsith är ju, som Yngwe skrev, en uppräkning av namn. Närmare bestämt som påträffas i gamla sagor. Därför har vi några exempel på en blandning av uttryck för samma folk som ex Saxare som även kallas Hathubarder mm. Valdemar skriver att man hade koll på skillnaden mellan Gautar, Gutar och Jutar. Ändå kallar Orosius just Jylland för Gotland och svenskar kallas för Gothi av såväl Saxo som Adam. Eftersom dessa problem kvarstår och ingen, allra minst Lovén, gör någon ansats att klarlägga hur de kommer förbi detta så kvarstår faktum.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 13 januari 2020, 09:01

Valdemar skrev:
12 januari 2020, 23:04
Det påtalades att det finns en ny artikel i Fornvännen som diskuterar Beowulf och Gräslunds bok. Tyckte detta kunde vara av intresse för diskussionen här. Jag beskrev en del av artikeln som berörde namnet Geatas. Författaren har inte samma åsikt i frågan som Gräslund (eller Yngwe). Jag delar författarens slutsats.

Är detta forum ditt eget Yngwe? Får bara de som köper dina teorier och slutsatser göra inlägg? Är det ok att vara ohövlig och raljant om den man diskuterar med, inte håller med?
Du skrev.
a, Fornvännen har en bra artikel som sågar Gräslund rejält. Bl a sågar han försöken att lägga rökridåer kring namnet Geats. Det finns andra verk som Widsith skriven på gammalengelska som bekräftar att man visste skillnaden på Gautar/Geats, Jutar och Gutar/Goter.

Det finns ett Årnäs även på Kållands Ö, nära Skalunda.
Där framgår inte på något vis hur artikelnförfattaren resonerar, utan är bara ytterligare ett exempel på " jag vet en som säger", vilken i ordningen vet jag inte.

Man får tycka precis hur man vill här på forumet, men det förväntas någon slags miniminivå på respekt för både debatt och deltagare. Om du då för femtielfte gången framför samma sak som motbevisats femtitio gånger, så förväntas du på något vis redogöra för de nya argumenten så att de kan bedömas och eventuellt bemötas. Kan du inte det så är det med all tydlighet så att du redan framfört vad du kan i saken och det finns inget behov av upprepning.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 13 januari 2020, 10:28

Kungsune skrev:
10 januari 2020, 08:57
Angående Alfhere så verkar det vara en titel som hänger samman med Vägmund-ätten och alltså det arvrike som vid Beowulfs död tillföll Wiglaf. Det i sig gör ju att "älven" inte nödvändigtvis behöver finnas i närheten där Beowulf verkar utan precis lika troligt återfinns i den svenska bygd som dessa båda skilfingasöner en gång lämnade.
Det tycks alltså bara finns två eventuella "älv" i kvädet.
Rad 1314 "hwæþre him Alfwalda" där him tydligt syftar på Beowulf och Alfwalda uppenbarligen är en titel "älva-härföraren". Ett indicium på att Beowulf kan ha kommit från Alvheimar (nuv. Östfold-Bohuslän). Förleden Alv- finns i flera svenska namn ex. Alvastra och Alva (grannsocken till Rone på Gotland och Avair Strabains mytologiska hemsocken...) så den kan även användas som indicier för andra hypoteser.
Rad 2604 "Wiglaf .... maég Ælfheres" dvs att Wiglaf var släkting till Alvar. För mig innebär detta inget indicium åt något håll. Den naturliga förklaringen är att Alvar var en känd släkting och inget annat.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 13 januari 2020, 10:35

Andreas

Visst finns invändningar mot allt med avseende på Beowulf. Det finns 100 år av diskussioner i detta ämne att ta del av. Inget som skrivits i denna grupp är egentligen nytt. Andersson m fl bekräftar att Götar, Goter och Gutar har samma ursprung. Vid tiden för Beowulf och Widsith är de sedan länge åtskilda.

Att begreppen kring Goter etc använts felaktigt och fritt under långa tider innebär inte att de kan tolkas helt fritt som jag ser det.

Problemet i detta forum är väl snarast att vissa ångar på och hävdar att de via en unik analytisk förmåga och utbildning inom både arkeologi och språkvetenskap har en sanning att erbjuda. Ifrågasätter du detta får du ovett och förolämpningar tillbaka.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 13 januari 2020, 10:41

Nja, man måste ju kunna begära att ett ifrågasättande på något sätt ändrar ett utgångsläge. Annars blir det ju bara tjat. Kunde du ex föra fram en argumentation som med faktiska begreppsjämförelser på något sätt underbygger dina påståenden så hade det blivit intressant. Nu gör du ju inte det utan väljer att hänvisa till författare som inte heller gör detta. Det leder ingen stans!

Skriv svar