Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 1 november 2021, 19:55

Tack Starkodder!

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 2 november 2021, 17:32

Yngwe!
Du verkar kunnig i mkt bl a:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Omljud

Jag har funderat på hur Bronding i "Breca the Bronding" kan ha förändrats med tiden? Jag har tidigare redovisat en hypotes om orterna Bröndum (danska bokstaven ö) på Jylland som en kandidat till ursprung. Jag har i tidigare inlägg från Starkodder fått gehör för att ändelsen "um" i Bröndum kan motsvara "hem". Men vad tror framför allt om hypotesen att Brond kan ha blivit Brönd (danska bokstaven ö) med tiden? Kan omljud eller liknande vara inblandat?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 2 november 2021, 19:22

Kylarvende

Om jag följer dig rätt

Bronding, där "ing" är en sk inbyggyggarbeteckning, alltså Breca från Brond ungefär.

Om -um sen motsvarar ett - hem, vilket ju inte är självklart så skulle det vi sk umlaut bli ett Brönd-hem istället för Brond-hem.

Kan jag inte svara på, men hittar ingen direkt beskrivning av motsvarande...

Brond och brönd kan ju ändå ses som så pass lika att man nog inte ska kasta förklaringen i stort. Skulle inte sätta en krona emot att Brondingarnas trakt kallas Bröndum!

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av kylarvende » 2 november 2021, 22:10

Yngwe!
Tack för svar!

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 6 juni 2022, 20:49

Jaha, då har man fått Gräslunds Gotlandsteori på bästa sändningstid i TV igen. Blir lite irriterad, måste publicera min egen alternativa teori på något sätt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 7 juni 2022, 17:10

Ja, det är en eländig soppa. Att placera Götar i Skåne är väl lika bra som att placera dem bland Gutarna?

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av jancro » 8 juni 2022, 10:33

Starkodder skrev:
6 juni 2022, 20:49
Jaha, då har man fått Gräslunds Gotlandsteori på bästa sändningstid i TV igen. Blir lite irriterad, måste publicera min egen alternativa teori på något sätt.
Intressant att Beowulf väcker intresse. Tv-inslaget låter Gräslund själv få prata om Gotland men ger viss öppning åt andra tolkningar. Tydlig markering av roddskepp i inslaget. Hur var det, behövde inte Gräslund segelskepp för att få till det med Gotland enligt Beowulf ?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 8 juni 2022, 17:20

jancro skrev:
8 juni 2022, 10:33
Starkodder skrev:
6 juni 2022, 20:49
Jaha, då har man fått Gräslunds Gotlandsteori på bästa sändningstid i TV igen. Blir lite irriterad, måste publicera min egen alternativa teori på något sätt.
Intressant att Beowulf väcker intresse. Tv-inslaget låter Gräslund själv få prata om Gotland men ger viss öppning åt andra tolkningar. Tydlig markering av roddskepp i inslaget. Hur var det, behövde inte Gräslund segelskepp för att få till det med Gotland enligt Beowulf ?
Det främsta argumentet mot Gotland för egen del är färden till Frisland och Frankland, på tok för långt bort. Det är mer troligt att Hygelacs färd avgick från Västkusten och har samband med herulernas återinvandring några år innan. De tillsammans med goterna i Italien var fiender till frankerna och kan ha övertalat geaterna till räden.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 8 juni 2022, 20:43

Håller med om att Hygelac bör ha åkt från Västkusten. Dessutom så är ju Rodulf ett perfekt exempel på en Västsvensk som åker ner och hjälper Goterna.

Men hur kommer Herulerna in i din teori? Är det utifrån att Jordanes skrev att de bosatte sig intill Gautarna?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 10 juni 2022, 09:20

Valdemar skrev:
8 juni 2022, 20:43
Håller med om att Hygelac bör ha åkt från Västkusten. Dessutom så är ju Rodulf ett perfekt exempel på en Västsvensk som åker ner och hjälper Goterna.

Men hur kommer Herulerna in i din teori? Är det utifrån att Jordanes skrev att de bosatte sig intill Gautarna?
Bland annat det. Herulerna återinvandrade cirka 512 till västra Skandinavien, där de hittas i eriler-inskrifterna. Eftersom Theodoric i Italien skrev brev till bland annat herulerna i en allians mot frankerna, så måste herulerna här hemma känt till konflikterna på kontinenten. Om några heruler bodde i Västergötland/Danmark så kan de mycket väl ha tryckt på för en räd mot Frisland. Jag har lite svårt att tänka mig något annat skäl för varför Skandinaver skulle ro hela den vägen. Jag har förresten på annan plats hävdat att Beowulf var en herul, men det är en egen diskussion.

Skriv svar