Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2020, 17:21

Yngwe skrev:
25 februari 2020, 10:47
Starkodder skrev:
24 februari 2020, 18:37
kylarvende skrev:
24 februari 2020, 18:37
Otto&Starkodder!
Otto, håller med dig om vad du skriver. Starkodder, man vet aldrig, bara att hoppas på det bästa.
Måste man vara överens? Dom som menar att Gamla Uppsala var huvudorten i svearnas rike, säger väl så eftersom de tolkar källorna på det viset. Big deal.
Givetvis är det en big deal om man i de så kallade tolkningarna kan se stora brister. För så länge som man behandlar historia och arkeologi som vetenskapliga ämnen, så finns det vissa regler som behöver följas. Och man måste faktiskt vara överens om vissa grundläggande saker. Om man ska ha ett vetenskapligt synsätt kan man faktiskt inte tycka precis som man vill.
Big deal för en del, för andra inte. Skulle tro att de som förlägger Ynglingatals Upsola till just Gamla Uppsala menar att orten är den mest troliga kandidaten. Motståndarna till denna placering får väl klämma till med en bättre kandidat då. Men den brukar lysa med sin frånvaro, vilket är synd.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 februari 2020, 17:44

Det äldsta skriftliga belägget för ett ”Uppsalanam” i samband med sveakungar är på Sparlösastenen. Där framförs begreppen i något som påminner om krönikeform. Stenen bör ur sveakonungarnas horisont alltså ha betraktats som inhemsk. Det betyder ju att slättbygden kring Halle och Hunneberg tillgörde sveakungens domän redan då begreppet myntades.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2020, 18:02

Kungsune skrev:
25 februari 2020, 17:44
Det äldsta skriftliga belägget för ett ”Uppsalanam” i samband med sveakungar är på Sparlösastenen. Där framförs begreppen i något som påminner om krönikeform. Stenen bör ur sveakonungarnas horisont alltså ha betraktats som inhemsk. Det betyder ju att slättbygden kring Halle och Hunneberg tillgörde sveakungens domän redan då begreppet myntades.
Hur kom du till den slutsatsen? Har för mig att Grekland m fl utländska platser finns nämnda på svenska runstenar, men det betyder inte nödvändigtvis att Grekland ligger i samma landskap som runstenen. Att placera Uppsala vid Sparlösa pga Sparlösastenen håller inte. Berätta var din bortre gräns för Uppsalas placering går. 1 mil från Sparlösa, 2, 5, 10 eller 50 mil?

Vad tycker du själv, är Ynglingatals Upsola och Sparlösastenens Ubsal samma plats?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 februari 2020, 18:28

Jag var inte ute efter att placera Uppsala utan snarare att försöka reda ut var de som bar traditionen om Uppsala levde. Det är allt en j-vla skillnad på en sten som nämner resor till Grekland och en sten som rabblar lokala berättelser om kungabröder. Läs tolkningarna av texterna och jämför med YT så förstår du nog vad jag menar.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2020, 18:34

Kungsune skrev:
25 februari 2020, 18:28
Jag var inte ute efter att placera Uppsala utan snarare att försöka reda ut var de som bar traditionen om Uppsala levde. Det är allt en j-vla skillnad på en sten som nämner resor till Grekland och en sten som rabblar lokala berättelser om kungabröder. Läs tolkningarna av texterna och jämför med YT så förstår du nog vad jag menar.
Att det var "lokala" berättelser är din tolkning. Du indikerar att Uppsala låg nära Sparlösa. Stämmer det? Rökstenen t ex nämner folk som satt på Själland, vilket är 40 mil från Östergötland. M a o finns det inget som hindrar att Sparlösastenens Uppsala låg på samma avstånd.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 25 februari 2020, 18:40

Uppsala på Snorres tid var väl ärkebiskopssäte och en plats lämplig för storytelling kring kring ett rike med 1000 år på nacken redan då (1200-talet).

Frågan är väl hur mycket historien lades tillrätta för att bygga historia bakåt? Den Lilla Rimkrönikan kan tas som ett exempel där man la till att Götarike ingått i kungens arv efter sin far.

Skottlands historia utplånades i princip av engelsmännen och vikingarna för att bygga en ny historia.

Frågan är hur mycket av historien som förvanskades under tidig medeltid av politiska skäl. Själva historien om ett rike från tidig järnålder är helt unik för Nordeuropa och rätt absurd.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 februari 2020, 18:49

Starkodder, jag vet inte vad Uppsala betyder men har en del gissningar. Jag vet lika lite om det är en specifik plats eller bara är ett funktionsnamn på en kollektivt uppburen byggnadstyp. Dessa tidiga kungasagor om Skilfingakungar bör ju ha varit tämligen lokala på 800-talet även om några fåtal aristokrater runt i Norden kände till dem. Vi har ännu bara en känd plats i Sverige där dessa svenska kungar var tillräckligt centrala för att ta plats på en runsten.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2020, 18:56

Kungsune skrev:
25 februari 2020, 18:49
Starkodder, jag vet inte vad Uppsala betyder men har en del gissningar. Jag vet lika lite om det är en specifik plats eller bara är ett funktionsnamn på en kollektivt uppburen byggnadstyp. Dessa tidiga kungasagor om Skilfingakungar bör ju ha varit tämligen lokala på 800-talet även om några fåtal aristokrater runt i Norden kände till dem. Vi har ännu bara en känd plats i Sverige där dessa svenska kungar var tillräckligt centrala för att ta plats på en runsten.
Klart att det var en plats. Ynglingatal nämnar Upsal på samma sätt som de andra orterna i texten. Vad tror du om Hällestadsstenens Upsalum? Var inte det en plats?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 25 februari 2020, 19:58

Det finns väl inget som säger att det är en ort? Det kan lika gärna vara ett begrepp som ex ”sveakungens hov”. Det betyder att vi kan ha att göra med olika lokaler.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 25 februari 2020, 20:09

Kungsune skrev:
25 februari 2020, 19:58
Det finns väl inget som säger att det är en ort? Det kan lika gärna vara ett begrepp som ex ”sveakungens hov”. Det betyder att vi kan ha att göra med olika lokaler.
Den tolkningen tror jag inte på. Varje bebyggelseplats måste ha haft ett eget ortnamn. Du menar alltså att Ynglingatals och runstenarnas Upsal inte var ett ortnamn. Var Snorres Uppsala ett ortnamn?

Skriv svar