Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 22 januari 2020, 12:44

Andreas

Hoppas inte du tycker jag är för hård i tonen i mina inlägg. I så fall ber jag om ursäkt och får skylla på det råa debattklimatet som råder här.

Läste delar av texten och kan konstatera att den knarr som hittats i Mellansverige från 1000-talet var lika stor som de största man hittat i hela Norden. Kände inte till det fyndet. De flesta båtar hon analyserar är från gravar och inte samtida med de norska. Visst fanns regionala skillnader i byggtraditioner men båtar i alla storlekar har funnits på alla skandinaviska vatten av storlek. Inget säger att en storman vid Östersjön seglade ett mindre skepp än en storman från Bohuslän.

Detta är intressant men har knappast bärighet i diskussionen kring Beowulf.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 22 januari 2020, 14:35

Inga problem. Jag blir irriterad av tvärsäkra och alltför ofta nedlåtande generaliseringar när man uppenbarligen inte läst refererad artikel eller inte inser att allt vi vet är olika schatteringar av (o)sannolikheter.
Visst kan hon ha fel men hon tycker sig se signifikanta skillnader mellan båtbyggnadstraditioner i Norden. Och man SKA ha respekt för personer som lagt ner hela sitt arbetsliv på att förstå båtbyggeriet under senare järnåldern i Norden.
Vore intressant om motsvarande sammanställningar är gjorda ex kring Kattegatt.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 22 januari 2020, 18:13

Det finns mycket mer från Kattegatt eftersom man har många fynd och ett stort intresse. Är du intresserad så finns oerhört mycket från Skuldelev skrivet av Crumlin Pedersen och personer runt honom. En av dessa är Jan Bill som får anses vara nummer ett inom detta område sedan Pedersen avled för några år sedan. I deras krets finns ett stort antal forskare som arbetat med detta den senaste 50-års perioden. Forskningen har varit koncentrerad kring Vikingaskibshallen i Roskilde. Tror ingen i dessa kretsar ifrågasätter att det är skillnad på båtar från nordnorge och Bornholm. Att det finns generella skillnader i storlek på fartyg i Östersjön och Kattegatt har jag aldrig sett något om under de 30 åren jag intresserat mig. Bristen på jämförbara fynd kan vara orsaken till detta ointresse.

Jag vet att Nyhlén för länge sedan var inne på att Bildstenarna på Gotland var faktiska avbildningar och att man kunde dra slutsatsen att båtarna där varit mindre. Detta är det nog få(ingen?) som tror längre.

Litteraturexempel:

https://www.researchgate.net/publicatio ... n_the_West

https://scholar.google.no/citations?use ... AAAJ&hl=en

https://www.amazon.co.uk/Books-Ole-Crum ... n-Pedersen

Som kuriosa:
https://m.youtube.com/watch?v=ohDB5gbtaEQ

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av sweon » 25 januari 2020, 14:42

Att båtarna i ett innanhav som Östersjön var mindre känns rätt naturligt. De var nog också anpassade för att kunna resa längs åar, älvar och floder.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 25 januari 2020, 23:33

Ok

Inga åar i västra Skandinavien ?

sweon
Inlägg: 80
Blev medlem: 30 april 2015, 19:57

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av sweon » 26 januari 2020, 07:47

Valdemar skrev:
25 januari 2020, 23:33
Ok

Inga åar i västra Skandinavien ?
Oseriöst.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 26 januari 2020, 10:30

Sweon

Kan du utveckla ditt resonemang kring hur förutsättningarna för skeppsfart skiljer sig mellan Östersjön och Västerhavet?

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 28 januari 2020, 16:55

Den stora skillnaden mellan Nordsjön (Västerhavet) och Östersjön är förstås att den förra har direktkontakt med de romerska provinserna vid Rhen och Britannien.

Den viktigaste länken mellan Skandinaviska halvön och kontinenten utgörs av Jylland och den danska övärlden. De två floderna Elbe, som mynnar ut i Nordsjön, och Oder, som mynnar ut i Östersjön, har under alla tider varit viktiga kommunikationsleder mellan Europas centrala och norra delar. Bådas mynningsområden ligger i direkt anslutning till den danska sfären.

Romersk import, guld och runor har nog så gott som uteslutande kommit till Norden via Nordsjön (med Rhen, Weser och Elbe) eller via Oders utloppsområde.

På Beowulfs tid (500-talet) fanns knappast några reguljära, internationellt betydande handelsförbindelser mellan Skandinavien och länderna öster om Östersjön. Sådana förbindelser började inte anta fastare former förrän på 700-talet.

Det folkvandringstida Gotland framstår lite grann som en egen värld, en slutdestination där guld och annat, som kom från kontinenten via Skåne-Bornholm-Blekinge-Möre-Öland, kunde ackumuleras.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 28 januari 2020, 23:16

Sen får man inte glömma de intensiva kontakterna mellan exempelvis Gotland och Baltikum. Det finns indikationer på Gotländska kolonier i Baltikum. Helgö i Mälaren med bl a Buddhastaty visar på att man även där hade direktkontakt med Östen via Ryssland etc redan under Folkvandringstiden.

Castor
Inlägg: 1027
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Castor » 29 januari 2020, 08:37

Den gotländska kolonin i Grobiņa grundades väl inte förrän på 600-talet?

Helgö-buddhan är kanske tillverkad på 500-talet men den kom inte hit förrän på vikingatiden, av allt att döma, via det handelsnätverk ("The Northern Arc") som lär ha etablerats någon gång i slutet av 700-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_rou ... the_Greeks

Skriv svar