Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 14:25

Yngwe skrev:
9 juni 2019, 13:51
AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 07:39
Jag tolkar Yngwes svar som att han anser att sweons, med stöd av en Jordanes-tolkning, är nivå 3 enligt mitt inlägg på sid 148. Dvs ett välde från Bergen till Uppland och söderut minst till norra Halland utan någon reell (administrativ) maktutövning.
Vad finns det stöd för denna tolkning i Beowulfkvädet? För inspiration, se mitt inlägg 8/6 7.23 på sid 148.
Var får du det ifrån? Jag har inte påstått att svear motsvarade något välde och inte påstått att det fanns svear i Bergen. Det närmaste jag kommit det här är att försöka pröva om det finns hinder för att Romerrike kan ha räknats till svearnas land. Det helt utan att påstå något om vad som definierar svearna eller tala om några gränser.

Ingen har ju lyckats framföra några argument mot det , men Jancro har bidragit med uppgift om att Romerrike inte räknats till det ursprungliga Norge. Utifrån det påstår jag inte att Jordanes Raumarici avser Romerrike, men att konsekvenserna av en sådan tolkning inte står i strid med någon känd fakta.

Det är alltså stor skillnad på hur vi bygger våra resonemang.
Sannerligen är det skillnad. En stor del av denna diskussion bygger på din tidigare anmärkningsvärda tolkning av Jordanes, där större delen av uppradade folk i södra halvan av Skandinavien ska definieras som suehans, dvs svear. Jag har dels efterfrågat att du placerade dessa suehansfolk på kartan inklusive dem som alla andra placerar i Norge, och eftersom jag inte fick ens en åsikt om detta, senare efterfrågade var suehans yttre gräns skulle tänkas kunna ligga. Då hamnar vi liksom i Bergen. Kungsune svarade under viss tvekan, men backade ändå från 500-talssuehans i Norge. Oförklarligt eftersom han verkar stödkja din tolkning av Jordanes text. Nu läser jag att du också backar och knappt ens vill inkludera Raumaricii under suehans, vilket medför att din språkliga tolkning av suehans helt faller. Du har nu i princip backat hem och befinner dig åter inom Sveriges gränser med dina överordnade suehans. Men det var det jag också misstänkte skulle skulle hända i ett tidigare inlägg mot Kungsune. En rak fråga till dig Yngwe: står du fast vid din tolkning av Jordanes? Du kommer förmodligen att svara ja på denna fråga, och min motfråga blir igen inom vilket område suehans inkluderades av. En bra fortsättning på tråden vore att du därefter radade upp de av Jordanes folk som samtidigt var suehans. Börja med det och därefter kan vi tillsammans placera in dem på kartan för att underlätta förståelsen av Beowulfkvädets topografi. Om inte ens du vill göra denna insats, riskerar ju andra inklusive mig själv att missuppfatta din tolkning av geografin. Vi är ju liksom inga tankeläsare.
Senast redigerad av 2 Starkodder, redigerad totalt 9 gång.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 9 juni 2019, 14:33

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 13:40
Inte alls! Vendla är venden
Adam av Bremen håller inte med enligt https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel Etymologi

Och vad är enligt dig venden?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 14:51

Stor skillnad Starkodder och det vore enklare om du höll isär vad som sagts. Jag har inte backat om tolkningen av Jordanes. Däremot gjorde jag klart att jag inte påstår att Raumarici måste avse Romerrike. Det är en källa skillnad. Jag påstår inte heller att det inte avser Romerrike och har till och med prövat konsekvenserna av ett sådant antagande, men det är då en arbetshypotes och inget annat.

Att du hela tiden begär uppgifter om svearnas utbredning är egentligen helt befängt då vi sen länge gjort klart att vi inte kan svara utförligt på den fråga. Det finns helt enkelt ingen information att tillgå om detta. Det vet du givetvis om och vid det här laget borde du veta om att jag inte påstår sånt jag inte kan veta något om. Vill du diskutera vad jag tror så får vi göra det på vettigt sätt där alla parter tar hänsyn till vad som sägs.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 14:55

Och Starkodder, jag har ju redan radat upp dom nationens som ingår i Suehans för dig. Varför ska jag göra det igen om du bara sen struntar i det.
???

Om du kan motivera väl varför du ifrågasätter min läsning så ska jag sen svara på alla dina frågor så länge jag upplever att du lyssnar objektivt.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 14:59

Yngwe skrev:
9 juni 2019, 14:55
Och Starkodder, jag har ju redan radat upp dom nationens som ingår i Suehans för dig. Varför ska jag göra det igen om du bara sen struntar i det.
???

Om du kan motivera väl varför du ifrågasätter min läsning så ska jag sen svara på alla dina frågor så länge jag upplever att du lyssnar objektivt.
Kan du placera ut dina nationes på kartan?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 9 juni 2019, 15:10

Yngwe - om det är jobbigt med karta räcker det för mig om du listar vilka av de 27 övriga folken enligt Svennungs tolkning i https://www.dropbox.com/s/o3ufha8rbrgfr ... g.pdf?dl=0 som tillhör suehans/sweons enligt dig.
Och vilka av Svennungs geografiska tolkningar som du inte håller med om och var du istället vill placera dessa folk.
Så fixar jag kartan enligt dina anvisningar.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 18:48

Varför ska jag placera något jag säger mig inte veta på en karta? Vad är det som är svårt att förstå? Jag har inte satt mig in i det och om jag skulle göra det skulle förmodligen det bli något som liknar Svennung, alltså ett litet antal rimligt ljudlika och sen bara en massa rena gissningar med högst begränsat värde. Allt som oftast dessutom i behov av felläsning. Det är inte min grej. Det är väl bättre ni som har intresse av det plottar en karta och utsätter den för kritik. Men det hör väl bäst hemma i en ny tråd.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 19:19

AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 14:33
Kungsune skrev:
9 juni 2019, 13:40
Inte alls! Vendla är venden
Adam av Bremen håller inte med enligt https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel Etymologi

Och vad är enligt dig venden?
Hittar inget på din länk mer ännatt adam hade en ljudlik beteckning på Vendel vilket jag redan visste. Vender, vandaler och vendel är ju mycket likt och antas ju ha en gemensam bakgrund åtminstonne i betydelse. Vandalerna verkar uppgå i Venderna i Beowulfs tid. Helt klart hade danska kungshuset mycket vendiskt utbyte inte minst via giftermål. Wulf är dessutom vanligt i det området. Venden är då alltså ungefär norra Polen och nordöstra Tyskland.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 juni 2019, 20:01

Jag tror att Yngwes läsning av Jordanes kan vara rätt. Jag misstänker att Jordanes menar att stammarna är svear och att de har varsin kung (eller styrs på annat sätt), men att Svitjod är mäktigast.

Observera att Jordanes inte nämner några upplänningar, sörmlänningar, västmanlänningar, närkingar, etc. Jag tror att han menar att Svitjod omfattar alla dessa landskap. Det är också där jag tror att Ongentheow är "överkung", även om det finns "småkungar" även i själva Svitjod, jämför exempelvis (den möjligen historiske) Granmar av Södermanland några generationer senare.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Starkodder » 9 juni 2019, 20:31

Anders i Uppsala skrev:
9 juni 2019, 20:01
Jag tror att Yngwes läsning av Jordanes kan vara rätt. Jag misstänker att Jordanes menar att stammarna är svear och att de har varsin kung (eller styrs på annat sätt), men att Svitjod är mäktigast.

Observera att Jordanes inte nämner några upplänningar, sörmlänningar, västmanlänningar, närkingar, etc. Jag tror att han menar att Svitjod omfattar alla dessa landskap. Det är också där jag tror att Ongentheow är "överkung", även om det finns "småkungar" även i själva Svitjod, jämför exempelvis (den möjligen historiske) Granmar av Södermanland några generationer senare.
Jag tror också att dessa landskap tillhörde svearna på 500-talet. Däremot finner jag det mycket mer svårt att godta götarna som svear redan så tidigt.

Skriv svar