Förlorade källor

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Förlorade källor

Inlägg av karlfredrik » 8 juni 2019, 16:23

Jag komer ihåg jag kopierade en lång lista över försvunna källor till Sverige/Danmarks äldsta historia, exedmpelvis Anskars dagbok. Någon, som jag , som är inresserad av vad dessa källor kan ha innehållit och om ded citeras i annan litteratur?
Nu har jag lagt forskningen på hyllan sedan sex år, medn en del av materialet finns på Fotevikens museums bibliotek.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Förlorade källor

Inlägg av anganatyr » 8 juni 2019, 19:27

Jag tycker det låter väldigt intressant.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Förlorade källor

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 00:53

Självklart ärndet högintressant

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Förlorade källor

Inlägg av Bäckahästen » 15 juni 2019, 14:57

Roligt att du är tillbaka karlfredrik. :D

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Förlorade källor

Inlägg av Historikus » 4 juli 2019, 16:18

karlfredrik skrev:
8 juni 2019, 16:23
Jag komer ihåg jag kopierade en lång lista över försvunna källor till Sverige/Danmarks äldsta historia, exempelvis Anskars dagbok. Någon, som jag , som är inresserad av vad dessa källor kan ha innehållit och om ded citeras i annan litteratur?
Jeg er stadig interesseret i oplysninger om Ansgar's dagbog - hvis du har nyt? Her er hvad jeg tidligere har i mit eget bibliotek.
Suhm skrev:Den danske historiker Jacob Langebek (1710-1775) skrev sidst i 1700-tallet, at der muligvis fandtes en dagbog skrevet af Ansgar. Det fik en anden dansk historiker Peter Frederik Suhm (1728-1798) til at tage kontakt til Paven, som må have været Pave Pius VI (1717-1799). Suhm fremsendte - som gave - det femte bind af ’Scriptores Rerum Danicarum’ og spurgte samtidig, om han måtte låne Ansgar's dagbog. Paven takkede Suhm for det fremsendte bind, som havde glædet ham meget ved, at læse om de nordiske landes kirkelige og borgerlige historie samt de mange anmærkninger, der ledsagede de forskellige afsnit. Som tak sendte Paven Suhm et eksemplar af en ny udgave af biskop Maximus Taurinensis værker, som han havde lade udarbejde og offentliggjort år 1784 i 'Propaganda'. Paven havde dog gerne sendt Ansgar's dagbog men denne var forgæves blevet eftersøgt i det Vaticanske og i det Barberinske bibliotek og der udtales tvivl om, at en eftersøgning i andre romerske biblioteker ville føre til samme negative resultat. Det er således yderst tvivlsomt, om Ansgar's dagbog nogensinde er blevet bragt til Rom, da annalerne fra Corbie intet beretter om denne sag.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Förlorade källor

Inlägg av karlfredrik » 4 juli 2019, 19:14

Tyvärr har jag inte hittat mera än du om Anskars dagbok, historicus. Hoppas dock få tid att granska om det finns citat någonstans.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Förlorade källor

Inlägg av kylarvende » 24 juli 2019, 15:40

Om jag förstår nedanst rätt så kan Ansgars ev. rapporter från Skandinavien ha gått iväg till åtminstone någon av följande städer: Bremen, Hamburg, Metz och Rom. Möjligen man där kolla i arkiv el dyl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansgar

"Efter att Ansgar hade återvänt från Skandinavien, utnämndes han 15 maj 834[3] till biskop för det nygrundade ärkestiftet Hamburg. På grund av inrikes strider försvagades dock Frankerriket. Efter Ludvigs död 840 härjade den danska kungen Hårik i Hamburg 845, och denna utpost övergavs som biskopssäte. Stiftet slogs 864 ihop med Bremen, som hade blivit Ansgars nya biskopssäte, men påvestolen bestämde att ärkesätet fortsatt skulle vara Hamburg.

Cirka 851–853 återvände Ansgar till Birka, där nu kung Olof regerade. Vid denna tid ska situationen för den kristna missionsverksamheten ha försvårats. Den kristna församlingen i Birka hade kommit i konflikt med den hedniska befolkningen och hade upplösts. Ansgar var därför tvungen att återupprätta församlingen."

https://de.wikipedia.org/wiki/Drogo_von_Metz

"Nach der Aussöhnung mit Ludwig 822 wurde Drogo 823 freiwillig Priester, und am 28. Juni 823 wurde er zum Bischof von Metz ernannt. 831 weihte er Ansgar zum ersten (Erz-)Bischof von Hammaburg (Hamburg)."

Som en liten kuriositet kan nämnas att Drogo av Metz var son till ingen mindre än Karl den store (se ovanst länk). Vidare kan det vara så att nämnde Drogo kan ha gett upphov till efternamnet Droguet, vilket kan tolkas som en diminutivfirm (förminskningsform) av Drogo. För alla med vallonefternamnet Drougge/Drugge kan det möjligen intressera, då man kan anspela på att Ansgar inte kommit till Skandinavien utan Drogos medverkan, men det är en annan historia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diminutiv

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Förlorade källor

Inlägg av Historikus » 29 juli 2019, 16:27

kylarvende skrev:
24 juli 2019, 15:40
"Efter att Ansgar hade återvänt från Skandinavien, utnämndes han 15 maj 834 till biskop för det nygrundade ärkestiftet Hamburg. På grund av inrikes strider försvagades dock Frankerriket.

Et forfalsket dokument af 15. maj 834

Der eksisterer et såkaldt ’stiftende privilegium’ af 834. Den problematiske tekst lyder:
“Ærkebiskop Otgar er aktuel på en Rigs-samling i Aachen, hvor kong Ludvig den Fromme udnævner Ansgar til ærkebiskop af Hamburg”
Dette diplom har været omdiskuteret i omkring 150 år.

I 2014 blev der oprettet et forskerteam med emnet „Edition der Urkunden Ludwigs des Frommen” ved Universitetet i Bonn under ledelse af historiker og diplom-ekspert Prof. Dr. Theo Kölzer. Dette review nåede frem til det faktum, at dokumentet fra 834 er en forfalskning - hvilket man i lang tid har vidst.

Bispesædet Bremen var tidligere underlagt ærkebispen i Köln, men efter rigsdelingen år 843 ønskede Bremen at tilslutte sig Hamburg for sammen at udøve sin påvirkning af den nordlige grænse mod danerne. På baggrund af disse bestræbelser og på grund af striden med Köln, blev det falske stiftelsesdokument år 890 fremstillet af de gejstlige i Bremen for - legitimt - at bevise et oprindeligt og tidligt ærkebispedømme i Hamburg. Det lykkedes. År 893 lod pave Formosus sig overbevise og besluttede sig for at oprette et selvstændigt dobbelt ærkebispedømme Hamburg-Bremen.

Undersøgelsens resultat blev, at Ansgar kom til Hamburg år 831 og fungerede som missionsbiskop indtil han på grund af vikingernes overfald 845 flygtede til Bremen. Der hersker dog stadig tvivl om han var reel biskop i Hamburg - og ærkebiskop blev han nok først udnævnt til af pave Nikolaus I den 31. maj 864 i Bremen - godt et år før hans død.

Se artiklen "Ansgars mission i Norden" :

https://vikingetiden44096621.files.word ... norden.pdf

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Förlorade källor

Inlägg av kylarvende » 1 augusti 2019, 21:56

Historikus!

Det blev tydliget dubblett på mitt inlägg inte bra.
Senast redigerad av 1 kylarvende, redigerad totalt 1 gånger.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Förlorade källor

Inlägg av kylarvende » 1 augusti 2019, 21:57

Historikus!

Här borde jag läst på bättre. Jag trodde det som stod på Wiki var granskat källkritiskt. Men här får man lära sig. Jag har Googlat upp följande som ger en lite förmildrande bild. Historkius, jag menar inte att du moraliserer (det ord som används i klippet nedan). Ett falsarium är ett falsarium. Men tydligen gjorde Ansgar det av delvis osjälviska skäl:

http://signum.se/varfor-ville-ansgar-bli-biskop/

"Det handlade här alltså inte om Ansgars egenintressen utan om ett försök att rädda den nordiska missionen när han komponerade ett eget påvebrev där han utsåg sig till biskop av Hamburg. Med hjälp av detta falsarium kunde han sedan skaffa sig den biskopsvigning som behövdes för missionen. Det var naturligtvis ett allvarligt brott mot den kanoniska lagen att handla på det sättet, men man bör nog ändå kanske vänta en smula med att genast börja moralisera över det."

Skriv svar