Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av anganatyr » 30 oktober 2018, 17:26

Verkligen intressant tråd, har dock inte något att bidra med tyvärr.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 30 oktober 2018, 19:16

Kanske ett slavläger? I grannsjön Ellestadssjön har man hittat tydliga lämningar efter slavläger på 1000-talet. Se http://andersodman.net/onewebmedia/The% ... uctors.pdf
Försök att kontakta Anders Ödman!

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av fileoscar » 30 oktober 2018, 22:30

Intressant artikel, Anders Ödmans. Men hans slutsats känns lite som en egen teori utan säker täckning. Att det finns tydliga spår av slaver behöver inte nödvändigtvis innebära att det handlar om slavar. Efter vad jag läst i andra sammanhang har det åtminstone på Mölleholmen snarare varit tal om en slavisk bosättning än ett "slavefort".

Det finns tecken på att Skåne och venderna kring Jumne hade samband som tidvis var minst lika starka som de mellan provinsen Skåne och övriga Danmark.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 31 oktober 2018, 11:52

Landsarkivet hittade inga äldre kartor från platsen, inklusive från Sövdeborgs arkiv. Men någon måste rimligen finnas.

Med tanke på den yttre vallen så tolkar jag det som en skyddsvall mot fiender utifrån.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 1 november 2018, 19:07

Nån som har något förslag på vad man själva skulle kunna undersöka mer därute?

Etruskisk Gitarr
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 september 2018, 08:39

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Etruskisk Gitarr » 2 november 2018, 08:18

Om man genererar en karta via Sgu.se var strandlinjen befann sig år 500 ger det att udden till stor del då ska ha varit en ö och att vallen i så fall då gått tämligen nära strandkanten (även tidigare årtal visar samma utseende på sjön*). SGU:s kartgenerator känns dock inte så exakt, inte heller vet jag hur tillförlitlig den är när det gäller sjöar?

http://apps.sgu.se/kartgenerator/levera ... AbeWs4.pdf

Hur som tycker jag det skulle vara intressant att veta hur höjdskillnaderna är i terrängen? Är den gamla strandlinjen som syns via en terrängsskuggad karta mest trolig också då en ev. fornborg var aktuell eller är det möjligt att det varit ett sund mellan vallen och ön om vattnet stod än högre?

*Sjöar och vattendrag i andra delar av landet har skiftande förändringar.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 2 november 2018, 09:18

Mycket intressant, kände inte till SGU:s sida. Vad jag kan se verkar den använda den nya exakta höjdmodellen (±0.5 meter) så höjdmodellen är betydligt mer exakt än uppskattningarna av landhöjning/-sänkning över tiden där många osäkerheter finns. Så någon exakthet är omöjlig utan kalibrerande fynd.
Starkodder - jag skulle definitivt försöka kontakta Anders Ödman för en diskussion. Han bör vara pensionär numera.

Etruskisk Gitarr
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 september 2018, 08:39

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Etruskisk Gitarr » 2 november 2018, 12:48

Intressant med höjdmodellen. När jag syftade på att karrgeneratorn inte var exakt menade jag att själva kartan som spottas ut inte verkar överensstämma med andra kartor eller terrängskuggning. Tillförlitligheten när det gäller själva strandlinjen känns därför ändå tveksam.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 2 november 2018, 14:39

Skulle gärna vilja veta hur SGU genererar dessa kartor över insjöar. Sjöarnas vattennivå är ju en oerhört komplex historia, enbart landhöjning räcker ju inte långt...

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 2 november 2018, 15:40

Det var längesedan jag läste geologi men vad jag minns har man någorlunda detaljerade landhöjningsvärden från de strandvallar, dödismoräner mm. som finns i landskapet. Så hur säker SGU:s modell är för ett specifikt område beror nog på avstånd till närmaste daterade strandlämning. Eftersom Snogeholmssjön ligger ganska nära sydkusten bör landhöjningsvärdena vara någorlunda korrekta. Jag gissar på +- 1-2 meter i höjd. Vilket givetvis kan bli mycket yta i flacka områden.

Skriv svar