Fornborg i Snogeholmssjön?

500 f.Kr. - 1066
Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 19 oktober 2018, 20:16

Troligen endast strandvallen med skogsvägen innanför.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 19 oktober 2018, 20:33

Skogsvägen syns ju inte på karta, kan du rita ut hur den går?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 19 oktober 2018, 20:50

Yngwe skrev:Skogsvägen syns ju inte på karta, kan du rita ut hur den går?
Ungefär så här. Strandvallen är ju belyst från ett håll så men den är tvärbrant på några ställen, troligen beroende på det sandiga underlaget. Ska kolla nästa gång jag är där.
Snogeholmsvallenskogsväg.jpg
Snogeholmsvallenskogsväg.jpg (61.59 KiB) Visad 4026 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 19 oktober 2018, 22:35

Ok fint.

Men varför anlägga en vägbank där? Inte gör man väg för att hämta en och annan sten?

Och finns det inte en vag fortsättning från det som ser ut som en stor grop och i riktning 170 grader?
Snogeholm vall 2.JPG
Snogeholm vall 2.JPG (30.06 KiB) Visad 4018 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 20 oktober 2018, 07:50

Vägen ut på udden har säkert med skogsbruk att göra. Får kolla gropen nästa gång.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av AndreasOx » 20 oktober 2018, 15:49

De strukturer jag avsåg är nog naturliga vid närmare studium. De flata ytorna är enligt Starkodder gamla kärr som avvattnas med två diken. Och de halvmåneformade "vallarna" ser ut som sanddyner. På 1700-talet var området kring Sjöbo i princip ett flygsandsfält. Söder om Vombsjön är fortfarande många dyner tydligt synliga.
Markvägen kan vara både för skogsbruk och för att slå kärren.
Vallen som Starkodder fotat så fint ser för mig ut som många andra jordvallar i Mellanskåne. Jag tror att de är gamla djurhägnader - där det inte fanns sten nog till stenmurar. På dem lade man årligen ett lager ris, taggbuskar m.m. för att stänga inne djuren. Stenmurar och jordvallar är alltså mer ett "fästunderlag" än själva stängslet. Gropen är säkerligen där materialet till markvägsvallen togs.
Bilagor
pålstorpahagen.png
pålstorpahagen.png (732.82 KiB) Visad 3977 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 20 oktober 2018, 18:13

AndreasOx skrev:De strukturer jag avsåg är nog naturliga vid närmare studium. De flata ytorna är enligt Starkodder gamla kärr som avvattnas med två diken. Och de halvmåneformade "vallarna" ser ut som sanddyner. På 1700-talet var området kring Sjöbo i princip ett flygsandsfält. Söder om Vombsjön är fortfarande många dyner tydligt synliga.
Markvägen kan vara både för skogsbruk och för att slå kärren.
Vallen som Starkodder fotat så fint ser för mig ut som många andra jordvallar i Mellanskåne. Jag tror att de är gamla djurhägnader - där det inte fanns sten nog till stenmurar. På dem lade man årligen ett lager ris, taggbuskar m.m. för att stänga inne djuren. Stenmurar och jordvallar är alltså mer ett "fästunderlag" än själva stängslet. Gropen är säkerligen där materialet till markvägsvallen togs.
Angående markhistoriken i området: jag skulle tippa att det tidvis varit åtminstone halvöppet och betat, men tror absolut inte att det varit avskogat i historisk tid. På varenda karta jag tittat på har det varit skog i området, vilket täcker in de senaste 400 åren. Och den stora vallen är alldeles för stor för att platsa in som vanligt hägn för boskap. Bifogar bild från Timmesöbjerg på Möns klint, där det ligger flera vallar runt kullen i skogen.
IMG_3204.JPG
IMG_3204.JPG (5.91 MiB) Visad 3966 gånger
Det jag undrar över är om någon känner till liknande vallar över näs från andra delar av Sverige? Yngwe nämnde Skyttanäbben i Börringesjön, där det finns en liten vall och som kanske är en föregångare till Borravallen (hittills odaterad) och där jag varit många gånger. 2013 var det mycket lågt vattenstånd i Börringesjön och det gick då att på den blottade stranden söder om udden se flera olika stenformationer. Ett kors, en stenhög samt flera stenskoningar ut från udden, förmodligen gamla bryggfundament. Dessutom gamla pålrester nedslagna i strandkanten. Har bilder på dessa formationer nånstans. På samma sätt borde man kanske kolla stranden vid Snogeholmsvallen.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 20 oktober 2018, 18:54

Yttre vallen från söder med stora vallen bortom på kullen.
IMG_0537.JPG
IMG_0537.JPG (218.18 KiB) Visad 3962 gånger

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Starkodder » 20 oktober 2018, 19:13

Vid norra änden av vallen ser det också lite konstlat ut, som en utfyllnad i sjön.
Skärmklipp2.JPG
Skärmklipp2.JPG (21.57 KiB) Visad 3959 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Fornborg i Snogeholmssjön?

Inlägg av Yngwe » 20 oktober 2018, 21:16

Intämmer me Starkodder, denna vallen skiljer sig markant i storlek mot de andra i området. Dessutom i kombination med "kanalen" som jag ser som en vallgrav. Jämför med ett småländskt exempel, Trolleborg
Trolleborg.JPG
Trolleborg.JPG (45.16 KiB) Visad 3945 gånger
Lite tillspetsat skulle man kunna säga att det är rätt svårt att hitta en udde i sen sjö i Skåne som inte har en borg, och även om de i regel är medeltida kan det mycket väl gå tillbaka till mycket äldre anläggningar också, Saknar man berg så är väl en udde det bästa alternativet för en tillfyktsborg

Skriv svar