Mytologiska ortnamn i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 30 mars 2018, 18:03

Har läst Jungner med stor glädje. Saleby i Als härad är speciellt med guldfynd på 5 olika platser på åsen. Runstenar, liljestenar och Sveriges äldsta daterade kyrkklocka. Dessutom flera vapengrenar mm.

Intressant med Åsakorna och bona. Det finns väl även 3 Skadevi? Ale Skövde, Skövde och Kullings Skövde. Dessa Skadevi anses ha med kult kring häst att göra ( Ulf Erik Hagberg m fl). Hur ligger Skadevierna i förhållande till bona?

Sen är ju Götala och Göteve sakrala. Kanske utifrån Gaut/Göten = Oden.
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 30 gånger.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 30 mars 2018, 18:07

Det Bot som saknar Åsaka kanske är utgångspunkten Götala- Varnhem.

Vad kanske inte ingick i landet vid denna tidpunkt?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av AndreasOx » 30 mars 2018, 20:08

Götala ligger i Ås bo. Däremot intressant tanke med Varnhem. Både Kindabo och Vadsbo avviker i sin geografiska form (se karta sid 11 i tidigare länk). Och de är de enda bona med någorlunda tydliga svea-influenser, vad jag minns. Så de kan mycket väl varit utanför "makten i Vg" när bona skapades. Men jag tror mer på min teori om Lidan som det maktbärande vattendraget i Vg, där Åsaka-socknarna ligger jämnt fördelade på bägge sidor. Se sid 36-37. Dessa två aspekter kan förstås förenas, dvs Åsaka var kultplatserna i de sex bon som utgjorde "Vg" medan Kindabo och Vadsbo var mlm egna enheter.

Det tredje Skövde ligger i Kullings härad, nuvarande Vårgårda. Förleden är omdiskuterad (gudinna, kappridningsbana, källa, plank). De ligger i Hullsjö, Lungs och i Kindabo. Så det gäller att hitta något liknande i resterande 5 bon.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 30 mars 2018, 20:43

Intressant med Lidan. Har du tittat på brakteater längs med Nossan?

Sen har du en intressant vägsträcka- Möne- Ålleberg- Gudhem- Varnhem. Denna inlandsväg är oerhört fornlämningarik (och Guldrik)

Ale härad är som jag ser det rätt typiskt Västgötskt med avseende på ortsnamn mm. Vad känns mer Östsvenskt.
Stefan Brink har analyserat Vads ortsnamn.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 31 mars 2018, 01:14

Ser att Ökull och Long ligger båda ett par kilometer från Stora Levene respektive Varnhem, vilka garanterat var platser med högre status. Varför inte Levene och Varnhem?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av AndreasOx » 31 mars 2018, 09:46

Bonas huvudgårdar är intressanta. Jag tolkar som att dessa aldrig var kungsgårdar, därav Ökull och inte Husaby eller Varnhem (jag tror på Lovéns teori att Sigrid av Varnhem var dotter till Inge d.ä., se hans artikel "Sigridlev och godsrikedomen i Stenkilsätten"), Long men inte Levene, Vartofta men inte Saleby.
Bona var troligen en annan maktstruktur än den kungliga, hörde mer ihop med det "ursprungliga Västergötland",ting och härader. Jag tror att lagmannen var ytterst ansvarig för bona och dess huvudgårdar.
Vad menas med "brakteater längs med Nossan" ?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 31 mars 2018, 13:00

guldbakteater var runt 500 e kr en tydlig markör för status. Eftersom de ör gjorda i samma teknik som guldkragarna kanske man kan spekulera i att om kragarna var ”kungliga” så kanske brakteaterna var på ”hövding nivå”. Runt Trollhättan och längs
med Nossan är dessa brakteater mycket vanliga medan de helt saknas i trakten för guldkragarna.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Valdemar » 31 mars 2018, 13:09

Vi har flera historiska källor som pekar på att några gårdar är ”kungsgårdar” i sen järnålder/medeltid. De tydligaste är:

Stora Levene- Röde och antagligen Stenkil
Varnhem - Sigrid - Stenkil/Yngve d Äldre
Husaby - Skötkonung

Som jag ser det är det en mycken liten koncentrerad yta vi talar om. Levene-Saleby-Husaby/Skara- Varnhem. Denna sträcka går i väst-östlig riktning. Utifrån dessa gårdar har man bra kontroll på Västergötland.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av AndreasOx » 1 april 2018, 09:52

Valdemar skrev:guldbakteater var runt 500 e kr en tydlig markör för status. Eftersom de ör gjorda i samma teknik som guldkragarna kanske man kan spekulera i att om kragarna var ”kungliga” så kanske brakteaterna var på ”hövding nivå”. Runt Trollhättan och längs
med Nossan är dessa brakteater mycket vanliga medan de helt saknas i trakten för guldkragarna.
Har du utbredningskartor för guldbrakteatrar och guldkragar?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Mytologiska ortnamn i Sverige

Inlägg av Yngwe » 1 april 2018, 12:05

Valdemar skrev:Vi har flera historiska källor som pekar på att några gårdar är ”kungsgårdar” i sen järnålder/medeltid. De tydligaste är:

Stora Levene- Röde och antagligen Stenkil
Varnhem - Sigrid - Stenkil/Yngve d Äldre
Husaby - Skötkonung

Som jag ser det är det en mycken liten koncentrerad yta vi talar om. Levene-Saleby-Husaby/Skara- Varnhem. Denna sträcka går i väst-östlig riktning. Utifrån dessa gårdar har man bra kontroll på Västergötland.
Men måste vi inte hålla isär begreppen lite? Att en kung kommer från en plats, och har sin bas där gör knappast det till en kungsgård

Skriv svar