Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

500 f.Kr. - 1066
Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Soländaren » 8 mars 2018, 19:38

http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... 120929.pdf

Apropå debatten mellan Götaland och Svealand. Här har Anders Carlsson argumenterat kring platåhusens betydelse för de riktiga maktplatserna (under någon specifik period kanske...). Anders är docent på Stockholms universitet, av studenterna uppskattad föreläsare och uppsatshandledare sedan många år tillbaka. Han kan vara rätt bestämd, och jag kan inte värdera detta han här pratar om. Han är författare till följande bok, som sprider sig som lärobok bland Sveriges arkeologi-grundkurser:

Carlsson, Anders (2015): Tolkande arkeologi och Sveriges forntidshistoria, Stockholms universitet 2015

Ligger det viktiga maktplatser på dessa ställen, väntar vi på att hitta ett rejält platåhus just vid Varnhem kanske? :-)

Min okunskap är här påstaglig, vad gäller arkeologin på Östgöta- och Västgötaslätterna.

(Reviderad text: Jag ser nu att ämnet med Askahögen varit uppe här tidigare på forumet. Kanske redan avhandlat, oavsett Anders Carlsson. Men ändå undrar han (spekulerar verkligen) om det kan finnas någon oval gravhög i Varnhemstrakten som visar sig vara ett platåhus...)

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Valdemar » 8 mars 2018, 20:05

Det finns få hallar utgrävda i Västergötland. Den vendeltida hallen i Ytterby är ca 50 meter lång men ligger inte på en byggd platå. Under vägbyggen i Västergötland har många hallar dokumenterats men ingen på en platå vad jag vet. Visst lär det finnas fina hus i Varnhem . Platsen har fantastiska fynd från romersk järnålder, vikingatid och medeltid. Där finns dock inte någon tydlig platå där vad jag vet. En annan oerhört rik miljö från järnåldern och medeltiden är Gudhem. Här finns platåer direkt öster om Kyrkan som inte är undersökta. Vid Skalundahögen finns en tendens till platå direkt öster om högen.

Västergötland är antagligen likt Östergötland under vissa perioder, landskapet är dock så mycket större. Befolkningen i Skara Stift under tidig medeltid var antagligen minst lika stor som alla landskapen runt Mälaren Ihopräknade.

Utifrån detta måsta man beakta att mängden forskning och arkeologi kanske är en tiondel under de sista hundra åren jämfört med Mälardalen.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av dersa » 9 mars 2018, 00:50

Vilket Ytterby ligger hallen i??

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Valdemar » 9 mars 2018, 07:29

Kungälv

http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/insit ... /4096/3364

Här står även om en hall på drygt 50 meter i Skövde..

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Soländaren » 9 mars 2018, 17:47

Ett skäl till att Mälardalen blir välutgrävt numera beror mycket på alla exploateringar nära Stockholm. De båda stormannamiljöerna i Sanda och Sylta (i Attundaland) är utgrävda och funna helt beroende p.g.a. exploateringar av ett bostadsområde resp. en motorväg tvärs igenom Valand (mellan Upplands Väsby och Vallentunasjön).

Visst vet jag att andra fokus ibland ligger på Mälardalen också, men numera handlar det alltså ofta om exploateringsutgrävningar. Solands kärnområde, dvs. Spånga socken, är tydligen utgrävt till 50%. Det är kanske svårslaget (?), där är nog allting är exploateringar tror jag. Motorvägar i olika riktningar, stora bostadsområden såsom Rinkeby, Tensta, Husby, Kista, Vällingby, Hässelby osv. En bondsocken med tidigare befolkning på några tusen vid förra sekelskiftet, är idag uppe i ca 170 000 invånare ungefär... Spånga är väl tämligen anonymt...!

Nåja, spännande detta med möjliga platser för platåhus även i Västergötland! :)

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Valdemar » 9 mars 2018, 19:09

Problemet i väst är att de rika järnåldersmiljöerna ligger flera mil från Göteborg (där det byggs överallt).

Göteborg ligger i ett floddelta med stenåldersboplatser på massa ställen.

Varnhem, Gudhem,Husaby, Levene osv ligger ute på landet ca 10 mil från Göteborg.

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Aska platåhus och Varnhems (tänkta) platåhus...

Inlägg av Soländaren » 9 mars 2018, 20:22

Ja, det är olika, det kan man ju ana. Hällristningarna i Tanum, t.ex. har väl en hel del olikheter (och likheter också förstås) från hällristningarna i Enköpingsområdet (Tanum är väl större i flera avseenden, antar jag).

Exploateringarna är på gott och ont. Vi får mycket kunskap, samtidigt som väldigt mycket är borttaget. De unika kammargravarna vid Sylta (t.ex.) var alltså överst täckta av ett knappt ton kvarts, vilket är unikt i alla fall i Mälardalen (såvitt känt idag). Hela boplatsen och större delen av gravarna togs bort, eftersom det byggdes en trafikplats precis där. Så det är ju lite på på gott och ont...

Stenåldersboplatser o.dyl. är ovanliga nära Stockholm. Det var ju till stor del under vatten så långt tillbaka. Det finns lite på Södertörn (söder om stan), eftersom det bitvis är något mer höglänt där. På den punkten är det fattigt här hos oss...! :)

Skriv svar