Mysteriet Sjöberg i Attundaland

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Yngwe » 1 februari 2018, 23:12

Jag har vindögnat FMIS och Kartsök lite i Östergötland och Småland..... och jag tycker nog att många faktiskt ligger väldigt nära gränser även där. Och vissa som till och med utgör platser där gränsen byter riktning.

Slump?

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Soländaren » 2 februari 2018, 06:51

Intressant.

Jag tittade lite halvengagerat förut, och har absolut hittat sådana platser, men tyckte inte de dominerade på samma sätt som i Attundaland. Men om jag underskattat detta med Sjöberg vid gränser, även utanför Attundaland - så stärker det väl teorin av Sjöberg som gränsmarkering...

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av kalle_anka » 4 februari 2018, 16:38

https://www.danderyd.se/Global/Bygga,%2 ... b_1961.pdf

Här har vi inte en så gammal karta över Danderyd, Täby och Sollentuna närmare bestämt från 1961, jag kommer tala om Sjöberg i Sollentuna nu då det är det jag har koll på. Sjöberg är ju på kartan skilt ifrån resterande bebyggelse som Kärrdal och Bergendal som idag har vuxit ihop och Sjöberg är utsatt som en gård (den finns kvar med lada och allt rakt nedanför borgberget i Sjöberg) så det är ju inte omöjligt att denna gård har en föregångare också då själva gården är utsatt som Sjöberg och sedan kommer området Sjöberg.

Bergendal hette i äldre tider Kummelby Äng och tillhörde en gård på andra sidan vattnet i Helenelund och själv Sätra och Sätra äng i Danderyd tillhörde ju i äldre tider Täby och gränsen går ju som sagt precis vid ängen vid Prästgården.

Sedan har ju säkert inte detta något med detta att göra men Falkberget hette i äldre tider Hälleberg och vid Landsnora kvarn gick en farled upp till Rösjön och i mitten hamnar då ett ingenmansland alltså Sjöberg så tror inte din teori som någon slags gräns är helt tokig.

Allt detta har du säkert koll på men kanske någon annan i tråden som kan utröna något av detta, om du vill kan du skicka ett PM så kan jag skicka över lite intressanta saker som inte är utgrävda eller utmärkta ännu men som ser väldigt intressanta ut.

Ps. Hälleberg/Falkberget påminner ju lite om Halleberg alltså det är verkligen en vägg.

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Soländaren » 4 februari 2018, 19:48

Hej igen,
jo, Sjöbergs gård var ursprungligen ett torp under Hersby eller Kummelby gårdar (som ligger på den västra sidan av Edsviken), före 1850-talet ungefär. Som torp hette det antagligen Skeppartorp eller Ålänningstorp. Och som du mycket riktigt skriver var väl övriga torp Snickartorpet (föregångaren till Bergendal) samt även Kärrboda och Kärrdal. Alltså endast torp på östra sidan vattnet. Exakta samma förhållande gäller vid sjön Norrviken. Gårdarna Kista och Sollentunaholm på den västra sidan vattnet och endast torp på den östra (Vaxmora, Törntorp, Grönan och Manhem, tror jag de heter/hette).

Det var rent Sollentuna-nörderi...! :-)

Från en Soländare, Soland som gett namn åt både Solna och Sollentuna

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Uppallade stenen » 19 februari 2018, 19:25

Välkommen till Val-Hall.
Jag kallar mitt projekt om ortnamnens inbördes förhållande så.
Sjö-namnen är "skina" namn dvs sol. Våra ortnamn, som till 99,5% är tvåstaviga är adresser i de olika administrativa områden som vi indelats i. Ena stavelsen ger funktionen och andra i vilken nivå eller syftet.
Därför ser det ut som att våra ortnamn upprepas gruppvis. Alla stavelser inom en socken ser ut att återfinnas i nästa, fast ibland omkastat.
Just Solberg, Sjöberg osv ligger alltid söder om gården. Från 110 talets Island berättas om begreppet Eyktamörk, dvs den höjd eller märke som bonden på en viss plats kunde se när solen var som högst på dagen.
De flesta berg och höga namnen har denna funktion. Därför ser skina namnen ut att anrikas runt den södra "sök" gränsen (socken). Nej! Kyrkan införde inte socken på 1100-talet.
Syftet är oftast gräns.
Just när solen står som högst är viktigt. Det är referensutgången för alla andra riktningar. Vi heter ju sol-riktarna (suon-rige, sve-rige) av en anledning. När solen står som allra högst firar vi lite extra med midsommar.

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Soländaren » 19 februari 2018, 21:31

Hej, spännande! Har du skrivit något kring detta, utifrån ditt projekt "Val-Hall" (var det rätt...)? Jag vet inte hur väl tankarna passar in på alla Sjöberg i Attundaland, men det vore värdefullt att läsa mer om dina tankar och jämföra med dessa Sjöberg...

Soländaren

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Daler » 19 februari 2018, 22:38

Uppallade stenen skrev:Välkommen till Val-Hall.
Jag kallar mitt projekt om ortnamnens inbördes förhållande så.
Sjö-namnen är "skina" namn dvs sol. Våra ortnamn, som till 99,5% är tvåstaviga är adresser i de olika administrativa områden som vi indelats i. Ena stavelsen ger funktionen och andra i vilken nivå eller syftet.
Därför ser det ut som att våra ortnamn upprepas gruppvis. Alla stavelser inom en socken ser ut att återfinnas i nästa, fast ibland omkastat.
Just Solberg, Sjöberg osv ligger alltid söder om gården. Från 110 talets Island berättas om begreppet Eyktamörk, dvs den höjd eller märke som bonden på en viss plats kunde se när solen var som högst på dagen.
De flesta berg och höga namnen har denna funktion. Därför ser skina namnen ut att anrikas runt den södra "sök" gränsen (socken). Nej! Kyrkan införde inte socken på 1100-talet.
Syftet är oftast gräns.
Just när solen står som högst är viktigt. Det är referensutgången för alla andra riktningar. Vi heter ju sol-riktarna (suon-rige, sve-rige) av en anledning. När solen står som allra högst firar vi lite extra med midsommar.
Det var ett riktigt "flummigt" inlägg.

Varför skulle sjö ha med sol att göra? Två helt olika ord.

Bergfors. Vad menar du med att "berg" skulle vara funktion och "fors" nivå eller syfte?
Forsberget. "Fors" funktion? Berg nivå, syfte?

"Sjöberg" ligger alltid söder om gården. Ja om sjön vid berget ligger söder om gården. Ligger sjön vid berget norr om gården ligger den väl norr om gården.

Vem och när sockenbegreppet infördes vet väl ingen med säkerhet. Kan väl ha varit i samband med att kyrkan etablerade sig. Helt går det väl inte att utesluta att begreppet fanns innan. Varför så tvärsäker?

"Vi heter ju "sol-riktarna"????
Visst kan du lyfta fram detta som en teori men då får du nog lov att kallade det för en teori. Rige har väl med rike att göra detta är nog i stort sett hugget i sten. Sedan vad "sve" eller "sue" betyder är upp till var och en att tolka men då ska det ju framgå att det rör sig om tolkningar.

Du får gärna utveckla dina tankegångar även om i alla fall jag upplever dem som väldigt "flummiga" om valet av ord ursäktas.

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Uppallade stenen » 20 februari 2018, 20:37

Syd-riktarna är kanske mer precist. Rik, rig ordet med 100 tals avledningar och släktord är enormt spritt och gammalt i indoeuropa. Grundbetydelsen är att ordna land medelst inmätning med hjälp av ett verktyg liknades ett kors. Andra rig är B-ritt-anien, T-rak-ien, B-ret-ange- Rät-ien. Rutenia, ryss-land. Till och med Indiska titeln Radja är ett rik ord.

Den rike Henrik riktar in trakten i riket med riktigt räta riktningar så origo hamnar korrekt med en rejält riggad rigid rikt från rixberget med riktiga regler inför regenten. 18 rik ord där.
En rit är någon handling med religiöst inslag. Adress är ett rikord (lat Addirectia´re) så flera res namn kan ses som rik namn.

Att sve, sueo eller vad det nu kan tänkas stå i gamla skrifter betyder syd behöver nog ingen egen tråd för att redas ut (reda är ett rik ord). Däremot behövs en ny tråd för rik orden.
Val-Hall däremot kräver ett eget forum.

Jag skall börja med att starta en tråd för red-ortnamnen och då red som efterled (red, ryd, röd osv). För att gå händelserna i förväg och göra förhoppningsvis i vart fall några nyfikna så kan man konstatera att det går ca tre -red per hällkista. Inga hällkistor=inga eller mycket få -rednamn.
(Ej Gotland som utgör undantag inom det mesta vad gäller fastlandets ortnamn.)
Vidare framgår det tydligt att om det finns en gånggrift/dös så vaccinerar det mot -red-namn inom 1 mil. Ja, hela Falköping (15mil2) och västra/södra Skåne och Österlen (ihop 25 mil2) är -red befriade. Detta är inte lika tydligt i Bohuslän men det syns även där.
Framöver kommer jag bara visa det självklara, dvs det vi kan observera och konstatera.

Sjö-namnen är mycket vanliga och hur gör vi med de som inte ligger nära vatten? Ex gården Sjöberg strax väster om Habo?

Soländaren
Inlägg: 93
Blev medlem: 30 januari 2018, 14:52

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Soländaren » 20 februari 2018, 22:26

Nu kanske jag tappade detta på vägen, trots allt. Men å andra sidan är ju min avgränsning Sjöberg i Attundaland, även om teorin om gränsmarkeringar för socknar/härader/folkland även kanske kan gälla på andra platser också...

Uppallade stenen
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 januari 2018, 14:53

Re: Mysteriet Sjöberg i Attundaland

Inlägg av Uppallade stenen » 21 februari 2018, 10:51

Yngwe skrev:Jag har vindögnat FMIS och Kartsök lite i Östergötland och Småland..... och jag tycker nog att många faktiskt ligger väldigt nära gränser även där. Och vissa som till och med utgör platser där gränsen byter riktning.

Slump?
Nej, det är ingen slump.
Det finns många ortnamn och händelser som anrikas nära sockengränsen. Det är tex ett medelavstånd på 300 m från fornborgarna i Bohuslän till sockengräns. De flesta ligger mitt på gränsen. Jag vägrar dessutom tro att "fornborgarna" i Bohuslän är försvarsanläggningar.
Nu rasar det ut frågor till denna observation.
Lade kyrkan sockengränsen på 1100 talet med hänsyn till dessa berg med någon liten stenmur på?
Bestämde kyrkan att "sol" namnen skulle ligga vid gränsen?
Nej, det är förkristet.
Både för sol namnen och sockengränsen blir väl slutsatsen?

Skriv svar