Jordanes, Svear och Götar.
Postat: 15 januari 2018, 00:34
Valdemar påstår följande i tråden Birka
Jag hävdar att Jordanes inte lämnar någon sådan uppgift i detta verk.
Så här beskriver han Suehans
gens och natio inte kan vara överlappande begrepp, så att man kan tillhöra ett gens och ett natio samtidigt.
Vi kan då konstatera att i vers 96 skriver Jordanes
Därmed. de natio som följer efter gens suehans skulle kunna vara underordnade precis som är fallet i vers 96. Det framgår ingenstans i texten att så inte är fallet. Om med det är det klart att Valdemars påstående
Det understrukna stycket kan med de referenser han anger bara avse Jordanes DE ORIGINE ACTIBUSQUE GETARUM.Valdemar skrev:I
På slutet av 1000-talet var Birka/Adelsö styrt av Ätter från Götaland och var därför Götarnas stad i Sveonernas land.VID DENNA TIDPUNKT INGÅR GÖTAR I BEGREPPET SVEONER/SVENSKAR. Att de skulle ha ingått i begreppet Svnskar flera hundra år tidigare vet vi lite om. De källor vi har från 500-talet säger att de inte ingår. De källor vi har från 800-talet är få och säger inget. De källor vi har från efter år 1000 säger att de ingår i begreppet.
Jordanes- Prokokios- Ottar-Wulfstan- Adam
Jag hävdar att Jordanes inte lämnar någon sådan uppgift i detta verk.
Så här beskriver han Suehans
och så här beskriver han det som förmodas vara götarAlia vero gens ibi moratur Suehans
Svear betecknas som gens, och götar som Natio. För att Valdemar ska kunna ha rätt måste vi då påvisa attSequitur deinde diversarum turba nationum, Theustes, Vagoth, Bergio...
gens och natio inte kan vara överlappande begrepp, så att man kan tillhöra ett gens och ett natio samtidigt.
Vi kan då konstatera att i vers 96 skriver Jordanes
Vividaari består alltså av flera natio som samlats till ett gens. Enligt Jordanes själv finns det alltså möjlighet att gens och natio kan vara överlappande begrepp.Nunc eam, ut fertur, insulam gens Vividaria incolit ipsis ad meliores terras meantibus. Qui Vividarii ex diversis nationibus ac si in unum asylum collecti sunt et gentem fecisse noscantur
Därmed. de natio som följer efter gens suehans skulle kunna vara underordnade precis som är fallet i vers 96. Det framgår ingenstans i texten att så inte är fallet. Om med det är det klart att Valdemars påstående
är direkt felaktigt.De källor vi har från 500-talet säger att de inte ingår