Jordanes, Svear och Götar.

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Kungsune » 23 januari 2018, 09:15

3. Det står inte att följande Nationum ingår i Suehans. Det står -sen följer. Detta innebär inte att de ingår i Suehans. De delar som ligger inom Suehans, om vi tror på dem som ett gens=stamförbund, nämns inte. Följande Nationum behöver inte ingå i något Gens. Det står ingenstans att de gör det.
4. Alla andra översättningar av Genus ger, stam, ras, folk. Jag ser inte varför det inte skall hanteras på samma sätt som Gens eller Nationum. Jag anser att begreppet Genus är extra viktigt och signifikant för ett verk som utpekar just Gautigoth som ursprunget till den stam Jordanes själv tillhörde
5. Sen undrar jag hur er teori stämmer in på att Jordanes på slutet av sin beskrivning av alla Nationum efter Suehans skriver att alla dessa Gens är mer krigiska etc än övriga germaner?
Valdemar, du låser dig vid en läsning av "deinde". Dvs tolkningen därefter. Segitur deinde läses på olika sätt beroende på sammanhang; "här ur följer", här tillkommer", "ur detta följer", "här efter följer", "sedan följer". Det finns med andra ord utrymme för tolkning. När sedan Yngwe visade att Gens kontinuerligt används som en samlande definition för nationes i alla de fall som är kontrollerbara. Ja då blir tolkningen "Här tillkommer" eller "här ur följer" mer relevant.
Påstående nr 4 visar att du inte läser Yngwes inlägg. Du kan inte separera Genus från Hominum. Det är ju bedrägligt beteende. Dessutom måste du då förklara varför Jordanes plötsligt byter ut gens mot genus. Nu står det dock "Hominum genus".
Nr.5 Där sammanfattar Jordanes alla de gens han just beskrivit på Skandza: Adogit, Screfennae, och Suehans. Notera att han räknar upp Suehans som den sista i sin presentation av Skandzas gens; "but yet a race dwells there". Denna gens är föremålet för hela hans bok eftersom det är detta gens som han anser att han själv med sitt gotiska folk härstammar från. Jag förstår inte att man kan missa det.

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Castor » 23 januari 2018, 17:42

Valdemar skrev: 5. Sen undrar jag hur er teori stämmer in på att Jordanes på slutet av sin beskrivning av alla Nationum efter Suehans skriver att alla dessa Gens är mer krigiska etc än övriga germaner?
Skriver han verkligen "övriga" germaner? Det är väl snarare så att han, i likhet med de antika författarna, såg öarna i Oceanen som andra världar (alter orbis) skilda från Germanien (precis lika självklart som att Brittiska öarna aldrig sågs som en del av Gallien).

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Valdemar » 23 januari 2018, 17:42

Förutom att bli anklagad för bedrägligt beteende kom här ett sakligt svar, tack Kungsune!

Då är vi överens om att Gens kan vara ett samlingsnamn och att följande Nationum kan ingå eller inte ingå i Suehans. Det finns två alternativ:

1 Följande Nationum ingår i Suehans
2 Följande Nationum ingår inte i Suehans utan de som ingår nämns ej

Yngwe och du tror på alternativ 1 och jag på alternativ 2.

Är då Gautigoth förutom ett Genus Hominum även ett Nationum eller ett Gens?

Hur översätter du respektive ord? Mitt förslag:

Genus (Hominum)= Ras människa
Gens = Ras- Stamförbund
Nationum = Ras -stam

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Valdemar » 23 januari 2018, 17:43

Castor
Läs själv Med vänlig hälsning,

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Castor » 23 januari 2018, 17:57

Kungsune skrev: Nr.5 Där sammanfattar Jordanes alla de gens han just beskrivit på Skandza: Adogit, Screfennae, och Suehans.
Som sagt: man kan aldrig vara säker på exakt vilka folknamn Jordanes syftar på egentligen. Kanske menade han att Grannii, Augandzi, Eunixi, Taetel, Rugi, Arochi och Ranii var gentes som överträffade germanerna ifråga om kroppsstorlek och vildsinthet etc. (något som den fördrivne kung Roduulf säkert kunde intyga).

Mycket har skrivits om skridfinnarna (förutom av Jordanes har de beskrivits av Prokopios och Paulus Diaconus). Ingenting tyder väl på att de skulle ha varit särskilt storväxta eller krigiska. En annan fråga som infinner sig är vad gens Adogits särställning skulle ha bestått i.
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 23 gånger.

Castor
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Castor » 23 januari 2018, 18:53

Castor skrev:Skriver han verkligen "övriga" germaner?
Valdemar skrev:Castor
Läs själv Med vänlig hälsning,
På latin:

Hae itaque gentes, Germanis corpore et animo grandiores, pugnabant beluina saevitia.

Engelsk översättning:

All these nations surpassed the Germans in size and spirit, and fought with the cruelty of wild beasts.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2018, 00:00

Valdemar skrev:Förutom att bli anklagad för bedrägligt beteende kom här ett sakligt svar, tack Kungsune!

Då är vi överens om att Gens kan vara ett samlingsnamn och att följande Nationum kan ingå eller inte ingå i Suehans. Det finns två alternativ:

1 Följande Nationum ingår i Suehans
2 Följande Nationum ingår inte i Suehans utan de som ingår nämns ej

Yngwe och du tror på alternativ 1 och jag på alternativ 2.

Är då Gautigoth förutom ett Genus Hominum även ett Nationum eller ett Gens?

Hur översätter du respektive ord? Mitt förslag:

Genus (Hominum)= Ras människa
Gens = Ras- Stamförbund
Nationum = Ras -stam
Trevligt med ett sakligt inägg, ippskattar det och bryr mig inte om att vi hört det förr! Upprepning är lärdomens moder!


Gantigoth sägs inte uttryckligen och i direkt samband vara varken gens eller natio, utan endast hominum genus, vilket ingår i beskrivningen av deras karaktär och i detta sammanhang inte har med saken att göra. Däremot ingår de i gruppen av namn som följer på förklaringen att följande är natio. Med Ockhams rakkniv är det alltså den mest troliga beskrivningen. Om Gg skulle vara gens, så kräver det att jordanes missar att tala om att han slutat räkna upp natio, och konsekvensen är att beskrivningen av Suetidi blir obegriplig. Det finns inte längre något tudligt subjekt för det demonstrativa pronomenet hac.

Hominum genus är ett verdertaget begrepp, det betyder människosläkte
Gens är ett vitt begrepp, det kan etyda allt från tas till familj
Natio är ett nästan lika vitt begrepp
Men, natio används återkommande som delmängd av gens, ungefär som i din översättning stamförbund -stam. Jordanes använder det bevisligen så i vissa fall, och Ockhams rakkniv säger att vi bör anta att han ser det så generellt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Yngwe » 24 januari 2018, 00:06

Castor skrev:
Kungsune skrev: Nr.5 Där sammanfattar Jordanes alla de gens han just beskrivit på Skandza: Adogit, Screfennae, och Suehans.
Som sagt: man kan aldrig vara säker på exakt vilka folknamn Jordanes syftar på egentligen. Kanske menade han att Grannii, Augandzi, Eunixi, Taetel, Rugi, Arochi och Ranii var gentes som överträffade germanerna ifråga om kroppsstorlek och vildsinthet etc. (något som den fördrivne kung Roduulf säkert kunde intyga).

Mycket har skrivits om skridfinnarna (förutom av Jordanes har de beskrivits av Prokopios och Paulus Diaconus). Ingenting tyder väl på att de skulle ha varit särskilt storväxta eller krigiska. En annan fråga som infinner sig är vad gens Adogits särställning skulle ha bestått i.
Det är återigen bara att göra det svårt genom att anta något som inte kan beläggas i texten. Det räcker gott med att förutsätta att det handlar om de gentes som klart och tydligt beskrivits.

Men mycket finns att fundera på om Adogit och "skridfinnarna". Tex varför gens står i plurar för dom senare. Är dom flera folk? Men det är nog en helt annan tråd...

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Kungsune » 24 januari 2018, 08:32

Men, natio används återkommande som delmängd av gens, ungefär som i din översättning stamförbund -stam. Jordanes använder det bevisligen så i vissa fall, och Ockhams rakkniv säger att vi bör anta att han ser det så generellt.
Det är blygsamt uttryckt med tanke på att ingen har lyckats visa ett exempel där natio och gens används på ett annat sätt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Jordanes, Svear och Götar.

Inlägg av Kungsune » 24 januari 2018, 08:44

Som sagt: man kan aldrig vara säker på exakt vilka folknamn Jordanes syftar på egentligen. Kanske menade han att Grannii, Augandzi, Eunixi, Taetel, Rugi, Arochi och Ranii var gentes som överträffade germanerna ifråga om kroppsstorlek och vildsinthet etc. (något som den fördrivne kung Roduulf säkert kunde intyga).

Mycket har skrivits om skridfinnarna (förutom av Jordanes har de beskrivits av Prokopios och Paulus Diaconus). Ingenting tyder väl på att de skulle ha varit särskilt storväxta eller krigiska. En annan fråga som infinner sig är vad gens Adogits särställning skulle ha bestått i.
Castor, jag har ingen aning om varför Jordanes formulerade sig som han gjorde men jag tror att han vill upphöja sina tänkta rötter i Skandinavien till något märkvärdigt. Jordanes skriver gentes och inte gens som Valdemar läste det. Gentes är jag lite osäker på hur det ska tolkas just här. Det kan vara så att det snarare rör sig om en generell beskrivning som ex "folk". Läser man hela texten om Skandza i ett flöde blir det ganska klart att det handlar om att skapa en exotisk fond till den fortsatta berättelsen om goternas bedrifter. Jag tror att alla är överens om att anledningen att just de "svenska" natio räknas upp och inte de danska ex, beror på var Jordanes söker sitt folks ursprung. Tillsammans med Tacitus användning av begreppet "Suiones" harmoniserar Jordanes "Suehans" ypperligt med Yngwes läsning.

Skriv svar