Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Bäckahästen » 19 juni 2015, 16:05

AndreasE skrev:
Däremot är det ju tråkigt att diskussionen här direkt handlar om ett uppenbart researchfel från en journalists sida och inte vad artikeln faktiskt handlar om, och att det så i sin tur påstås misstänkliggöra all forskning om GU.
Det är väl en helt normal och sund reaktion att det som uppenbart är fel ifrågasätts. Jag känner varken journalisten eller arkeologen och vet därför inte hur detta fel har uppstått, men självklart påverkar det min syn negativt på det som publiceras om Gamla Uppsala.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 20 juni 2015, 14:54

AndreasE skrev:Vad jag vet så brukar vi inte få se och "godkänna" artiklar innan de publiceras. Oftast....

Jag tycker det är en orättvis beskrivning. Journalisten i fråga är väl knappast en praktikant och att avfärda jornalister som sådana utan att man själv har koll på att det är fullkomligt normalt att begära förhandsgranskning av material som ska publiceras ger mig en fadd smak...

Ansvaret för att se till att man håller sig till sanningen vilar tyngst på den som har störst kunskap i ämnet. Jag har mycket svårt att tänka mig att en SVT-journalist medvetet förvränger fakta i detta fall om han får den tydligt presenterad, och lika svårt att tro att han skulle strunta i att göra en korrigering efter att ha fått felaktigheter påpekade.


Det är som sagt tråkigt att man ska behöva känna sig så skeptisk till vad som sägs när det finns så mycket intressant att berätta!

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 20 juni 2015, 15:34

Johns uppgift, i inslaget, om att Lundagård inte är grävt, är ett helt vilseledande påstående:

http://tinyurl.com/p29ox7r

Resultatet av en enkel sökning på Lundagård + arkeologi. Så svårt vad det.

Hela Lundagård är inte utgrävt eftersom det är en uppskattad park men det har undersökts mindre områden under årens lopp.

Så mycket järnkoll har John.

Opager

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Bäckahästen » 20 juni 2015, 17:07

Här är sidan om utgrävningarna i Gamla Uppsala.
http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/ ... fault.aspx

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av AndreasE » 21 juni 2015, 14:01

Ja herregud, det blir ju liksom helt meningslöst att ens försöka när allting så tolkas med så lite välvilja som bara är möjligt.

Jag var inte där när intervjun gjordes. Jag vet alltså förstås inte vem som utförde intervjun eller vad som exakt sades. Däremot så har jag varit med i tidigare sammanhang och det är vanligt att det är sommarvikarier som skickas ut på den här sortens uppdrag. Ibland blir resultatet jättebra, ibland blir det mindre bra. I detta fall blev resultatet inte särskilt bra. Ingen har anklagat någon journalist för att medvetet förvränga någon fakta, däremot så är det fullt förståeligt att det ibland smyger sig in fel i researchen då journalister sällan har någon arkeologisk fackkunskap.

Det är möjligt att själva citaten kontrolleras med den intervjuade, men själva brödtexten brukar inte kontrolleras. I det här fallet så ligger den felaktiga uppgiften i brödtexten, och är inte en del av ett citat. Det mest sannolika är att journalisten gjort sin reasearch och just det här blev lite fel.

Opager, stolpraden i Degeberga är som du säger dokumenterad i 135 meter. I GU handlar det om två stolprader som dokumenterats i 500 m respektive ca 1 km. Alltså betydligt mer extensivt dokumenterade. Det handlar inte om bättre eller sämre arkeologer eller mer eller mindre pengar, utan helt enkelt om de olika undersökningarnas storlek. Båda var exploateringsundersökningar vars omfattning alltså styrdes av de olika exploateringsprojektens storlek.

När det gäller datering så går det att läsa i rapporten från Degeberga att de två C14-dateringarna som finns från stolphålen där har stor risk för infiltration från äldre material. De ligger i förromersk järnålder och äldre romersk järnålder. Ett gropsystem som ligger parallellt med stolpraden har gett dateringar till folkvandringstid. Arkeologerna tolkade det som att gropraden och stolpraden är samtida och anlagda under folkvandringstid, ungefär samtidigt som gropraderna i GU (där rapporten ej är klar, tyvärr). En äldre rad härdar kan vara en föregångare till monumentet.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 21 juni 2015, 15:44

Andreas. I Uppsala är hela stolpraderna utgrävda eller mycket mer än 135 meter?

Bra att du kollade dateringen av Degeberga. Jag läste uppgiften från sammanfattningssidan.

Det är nog möjligt att stolpraden i Degeberga är längre men det har ingen betydelse för grundfrågan att stoplraderna i Uppsala presenterades som helt unika när nyheten släpptes.

I Degeberga grävde man för möjliggöra byggandet av villor i ett mindre område. Degeberga har gott om resta stenar med domarringar i trädgårdar och det kommer att hittas mer fynd här gissar jag.

Opager
Senast redigerad av 1 Opager, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 21 juni 2015, 17:11

AndreasE skrev:Ja herregud, det blir ju liksom helt meningslöst att ens försöka när allting så tolkas med så lite välvilja som bara är möjligt.

Jag var inte där när intervjun gjordes. Jag vet alltså förstås inte vem som utförde intervjun eller vad som exakt sades. ....


Saken var ju den att ett fel i reportaget/artikeln påpekades, och du sa då att det inte var Johns fel och tog upp det här med praktikanter... därav min kommentar.

Jag tycker det är ett rimligt krav att arkeologer engagerar sig i att deras arbete förmedlas korrekt i media. Jag tycker också att det är rimligt att det ifrågasätts när tokigheter framförs. Jag kan inte förstå varför tokigheter nån är delaktig i ska tas i försvar. Syftet är ju inte att få någon att framstå som en idiot, utan att upprätthålla en hög standard.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Starkodder » 21 juni 2015, 19:52

Opager skrev:Andreas. I Uppsala är hela stolpraderna utgrävda eller mycket mer än 135 meter?

Bra att du kollade dateringen av Degerberga. Jag läste uppgiften från sammanfattningssidan.

Det är nog möjligt att stolpraden i Degerberga är längre men det har ingen betydelse för grundfrågan att stoplraderna i Uppsala presenterades som helt unika när nyheten släpptes.

I Degerberga grävde man för möjliggöra byggandet av villor i ett mindre område. Degerberga har gott om resta stenar med domarringar i trädgårdar och det kommer att hittas mer fynd här gissar jag.

Opager
Det heter Degeberga

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 21 juni 2015, 19:56

Stakkoder. Rätt. Jag ändrar.

Opager

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Carl Thomas » 22 juni 2015, 01:49

När man umgås med massmedia måste man vara väl förberedd. Är man inte det skall man ändra mötet till ett senare datum så att man hinner förbereda sig. Ta fram ett faktaunderlag med korta beskrivningar. Skrev ett faktaunderlag med de siffror som finns. Stolpa upp fakta. Gå igenom listan med journalisten - och ge listan till journalisten. Räkna med att ca 10-15 % av faktauppgifterna blir fel trots listan. Utan faktaunderlaget blir det mycket fler fel....

Begär att få läsa vad som skrivs före publiceringen. Hittats fel,hänvisa till faktaunderlaget (kopia bifogas naturligtvis) och begär rättning. Blir det fel ändå (och det blir det) finns faktaunderlaget kvar som "bevis" på att massmedia fått korrekta uppgifter. Uppgiftslämnaren är därmed skyddad mot angrepp från egen organisation och från påhopp utifrån.

Vad man tjänar är att så rätt information som möjligt når ut till allmänheten, uppgiftslämnaren oxh den organisation han tillhör har ansträngt sig att då ut korrekt information - och eftersom man har kvar faktaunderlaget har man skyddat både uppgiftslämnaren och organisationen från påhopp.

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar