Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av anganatyr » 2 juni 2015, 17:42

jag har blivit rekommenderad att se denna föreläsning om Gamla Uppsala (har dock inte hunnit se den själv än).
del 1

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av anganatyr » 2 juni 2015, 17:43

Här är den andra delen.
del 2

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 2 juni 2015, 18:44

Det är en bra genomgång av det arkeologiska läget i GU men den saknar information om de senaste grävningarna.

Rekommenderas!

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 5 juni 2015, 21:55

I del två så har jag har inte jag noterat några referenser till geografin utanför Mälardalen.

Arkeologin på seminariet i Youtube-länken är extremt navelskådande. Jag hörde inget ett namn på en plats utanför Mälardalen trots att tidslinjen startade i Bronsåldern och gick fram till Järnåldern. Om det finns referenser så nämns dom utan namn och geografi.

John Ljungkvist letar fortfarande efter det stora Uppsala templet, enligt länken.

Jag är lite besviken på Majas insats.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 6 juni 2015, 12:20

Jag är beredd att hålla med dig Opager. Det framgår rätt tydligt att det mytiska underlaget har en betydande plats. Inte minst blir det tydligt när man säger att på vikingatiden behövdes inga stora monument för då var GUs status redan etablerad. Det blir givetvis problematiskt då myterna är långt yngre och är svaga som källor.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 6 juni 2015, 20:14

Yngwe. Det är intressant att i den första delen konstaterades att den stora hallen uppe på platån brändes ner och städades bort på 700-talet och att det inte nämns om några fynd efter denna tidpunkt uppe på platån.

John säger att han kanske kommer att hitta ett större kulthus. Nu har vi riktiga data från Tissö, Järrestad, Borg(Östergötland) och Uppåkra. Inga av platserna nämns i föredraget.

Data visar på små men kanske höga kulthus utom Borg som är betydligt mindre.

Det är kanske en hög svansföring för att säkra nya pengar till grävningar i Uppsala. Myterna har nog säkrat överdrivet mycket utgrävningsanslag till Uppsala.

Adam av Bremens ande svävar över Uppsala och genererar kassaflöden för nya utgrävningar.

Del ett av diskussionen i Uppsala är bra men i del två syns de sämre sidorna.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 7 juni 2015, 02:23

Opager, visst har du en poäng att upprätthållandet av myten ger nya pengar. Jag giller egentligen Johns arbete skarpt, men samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka på Bergwall-utredningen. En av de viktigaste insiktena är risken med att grupperingar jobbar för länge med samma sak. Man trycker ut kritik och tappar sin objektivitet. Man får helt enkelt ett grop-perspektiv. Det ska nu inte den enskilde klandras för, det är naturligt att fokus blir begränsat. Men desto viktigare att man har fungerande organisation runt omkring som företräder den kritiska sidan. Där menar jag att svensk forskning saknar mycket, och det gäller inte bara GU.'

Majas insats tycker jag är som förväntat, det är lite scoop-jakts-varning, men ändå väl värt att lyssna på. Hon är duktig på att belysa intressanta kopplingar, om än att de kanske inte är riktigt så enkla som det ibland låser.


Om John ska hitta Adams tempel fårhan nog ligga i..... jag sätter 50 spänn på att det finns i Uppsala :D

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 7 juni 2015, 11:50

Yngwe. Det är fullt möjligt att det kan ha funnits ett tempel i GU men jag kan sätta 50 kr på att det inte har varit ett stort bygge.

Mindre men höga byggnader och utan guldkedja.

Opager

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Opager » 8 juni 2015, 15:16

En sammanfattning om GU från första delen av föreläsningen:

Det finns begränsad kunskap om GU under vikingatiden även om den kunskapen byggts på med de senaste årens grävningar. Vikingatid finns i dagens villaområde nedanför platån.

Det finns bebyggelse på flera områden runt GU fram tills 200-300 f.Kr. när det mesta försvinner. Omkring år 600 e.Kr. uppstår en mer förtätad bebyggelse med flera och stora gravfält nere i dagen villaområden. Det mesta av dessa gravfält är borta idag.

Det sker stora investeringar i GU runt 500-600 e.Kr. med Kungshögarna men detta är en arkeologiskt sett kort period. De stora monumentens tid är kort.

Det finns inga indikationer på central kult eller något tempel.

GU är ingen plats med stora skatter eller rika kammargravar samtidigt som väldigt lite är grävt i de centrala delarna.

Den stora hallen uppe på platån som var 50 meter lång och hade en port på 3,5 meter i bredd och anlades på en 3,5 meter hög platå som ingår i den stora investeringen kring år 600-700 e.Kr. Hallen står bara kvar i 100 år varefter den töms och bränns ner.

I GU har man grävt ut 40 gravar jämfört med Birkas 1000 gravar så det statistiska underlaget är magert.

Kunskapen om den tidiga medeltiden i GU är också begränsad. Kungsgården och ärkebiskopsgården har man inte hittat.


Källan är John Ljungqvist.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Yngwe » 8 juni 2015, 15:37

Bra sammanfattning Opager!


Rent spontant, kan inte den stora hallen ses som ett "tempel" ? Jag har en känsla att denna ofta tillskrivs kungamakten men det lär väl vara ren spekulation. Jag vill mena att det finns en (o)vana att koppla hallen samman med det medeltida kungsgårdsbegreppet, något som nog är direkt anakronistiskt. Därmed inte sagt att det är det John säger!


Dessutom har väl lite kunskap tillkommit sen denna föreläsningen. Jag tänker på stolpraderna, som ju måste sägas vara monumentala, och något tidigare än storhögarna.

Skriv svar