Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 4 juni 2018, 19:24

Det jag tycker är mest plausibelt är en kombination av att hänga upp offer, som beskrivet bl.a. av Ibn Fadlan, och processionsväg. Man har hittat djurben i ca hälften av stolphålen om jag läser rätt, en del nedgrävda vid resandet och andra antagligen ditkomna i efterhand. Kan ha varit mycket kusligt att närma sig Uppsala - med hästkranier m.m. på 7 m höga stolpar.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Bäckahästen » 5 juni 2018, 05:30

Kan detta även ha gjorts för att skrämmas utöver den religiösa biten? :D

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 5 juni 2018, 10:33

Fadlan beskrev inte några upphängda offer, det var Adam som beskrev detta. Han beskrev att han fått uppgifter om 72 upphängda offer av mankön i GU.

Stolpraden har 144 stolpar = 72 mellanrum mellan stolparna. Med överliggare mellan stolparna bildas alltså 72 "galgar" .

Det Adam beskrev var ungefär samtida med Adam = tusentalet. Stolpraden stod där alltså ca 400 år tidigare...

Adam beskrev att de 72 offren hängdes upp i träd i en offerlund.

Frågan är då om vi skall dra parelleller med siffran 72 offer mellan 600 talet och 1000 talet? Har just 72 offer offrats var nionde år under denna tidsperiod - och varför just 72 offer?

Nio av allt mankön nämns. Män, hingstar, tjurar, galtar, bockar, baggar, hundar och tuppar ? (gissning).

Den enda källan vi har om detta offrande, och om ett tempel som heter Ubsola, dår offrandes utfördes, är Adam. Inga andra källor finns.

Jag tror att det har dunnits minst 1 Vi i GU. Vi har inte hittat det ännu, men det finns där.

Adam nämner Uppsala (Ubsalum) 2 eller 3 gånger i sin text. Han visste alltså att Uppsala (GU) fanns. Varför akriver så Adam att templet som hette Ubsola ligger inte långt från Zitun (Sigtuna) ?
Visste inte Adam att templet Ubsola låg i Upsalum ?

Det är, om jag minns rätt, tre mil mellan Sigtuna och GU = 1 dagsritt eller 1,5 dagars fotvandring. Kan Adams tempel ligga någonstans mellan Sigtuna och GU ?

Thomas
Historia är färskvara.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 5 juni 2018, 14:50

Jag tänkte på Ibn Fadlans beskrivning från "Ryssland" dvs att seden att hängas upp offer i stolpar tycks varit spridd bland nordbor.
72 gissar jag är talmagi - 9x8 som är heliga tal samt att blotet varade i nio dagar vart åttonde år.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 5 juni 2018, 16:23

jag måste nog läsa Fadlan igen.. :) minns inte det om stolparna därstädes...

Thomaz
Historia är färskvara.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 5 juni 2018, 18:57

Förutom Ibn Fadlan skriver även Ibn Rusta (ca 925) och at-Tartuschi (Hedeby, ca 990) om vikingaseden att hänga upp offer i stolpar.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av anganatyr » 5 juni 2018, 19:39


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Yngwe » 6 juni 2018, 00:03

Suck, det vanliga dra...... Nio gårdar, som kan vara 50 ( rent hypotetiskt alltså..) Helt unikt... bybor som lever för att försörja härskare....

Hela den här sammanfattningen är ren dikt och av inget värde alls. Men vi har sett Kristina på TV nyss och bör knappast förvånas. Säg rätt saker och få de tunga uppdragen...

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av anganatyr » 6 juni 2018, 08:45

Jag reagerade också på flera saker i inlägget. Bland annat det här:
Det kan ha funnits bortemot 50 samtida gårdar här – det rör sig om en tätort som inte förekom på andra ställen i dåtidens Sverige.
Vad då dåtidens Sverige? Fanns det ens något Sverige så tidigt? Hur stort var dåtidens Sverige (vilket man måste veta för att ens kunna avgöra om något liknande fanns i dåtidens Sverige)? En jämförelse med Uppåkra tycker jag kunde vara på plats.

Det positiva är att de använder ordet härskare istället för kung om den som styr i GU. Frågan är då bara hur detta rimmar med ett "dåtida Sverige"? Ska man tolka det som att de menar att den dåtida kungen i ett dåtida Sverige inte satt i GU?

Det är synd att GU fortfarande skall bära detta ok av nationalromantik när det finns så mycket intressant på den platsen.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 6 juni 2018, 13:43

Upplands och GU:s historia är makalöst intressant med alla sina fynd. Upplands historia och fynd borde räcka till utan att man försöker blanda in gammal nationalromantik som totalt saknar stöd i källorna.

Tyvärr hållar man på med nationalromantiken och försöker på alla sätt framhäva Uppland på bekostnad av alla andra landskap. Se bara på att den runrad aom användes minst tid under vikingatiden (1030-1050) och enbart norr om Mälaren nu kallas för "vikingatida Normalrunor". De runor som verkligen användes under vikingatid får alltså inte kallas vikingatida Normalrunor... Detta medför att Upplands 1300 runstenar,nvarav 1100 är från medeltiden, nu blir vikingatida runstenar. Situationen börjar bli löjlig...

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar