Kristendomen kom till VG under 800 talet och vi har kristna gravar i Varnhem från denna tid, alltså var kristendomen accepterad i Varnhem - och där tror jagvatt eliten bodde vid denna tid.
Jag gissar ett årtal till 850 för diskussionens skull
Olof Skötkonung blev Kung 993 om kag minns rätt och han anges sommvräve första kristna kung. Hqn blev alltså kung nästan 150 år efter att kristendomen anlänt till VG.
Sigtunaanlades ca 980, alltså ca 13 år före det att Olof blev kung.
Om vi bara tar dessa två händelser så kan det inte/bör inte, varit Kungar som 850 förankrade kristendomen i VG eftersom den första kristna kungen då var 100-150 år i framtiden. Hur kunde kristensomennlverleva utan kungligt beskydd under aå lång tid?
En stark teori är att tingets fria män och därmed även lagmannen och den hedniska kungen, skyddade kristendomen. både lagmannen och Kungen stod under tinget och var tvingade att följa tingets beslut.
Denna teori ger så även en annan information - kristendomen infördes av folket, inte av eliten, de fria männen tillhörde ju folket.
Folket var ju vikingar oxh de hade under Aina färder kommit inkonstant med kristendomen samt kanske tagit med sig kristna tillbaka till hemlandet, kanske till och med missionärer oxh präster?
Jag tror alltså att vi måste ompröva hela uppfattningen om att det var eliten och kungarna som förde hit kristendomen - det var kanske folket/de fria männen och deras röster på tingen som garanterade kristendomens förkunnare skydd - oxh vidare kanske det var just så hela vögen till Gustav Vasa - och Gustav Vasa var så less på tingens makt att han tvingades byta religion för att bryta tinget makt? Jag söger inte ATT det var så här - men jqg ser det som ganska troligt.
Tingen var en maktfaktor eftersom de valde kungar och kunde avsätta kungar. Tingen var den makt aom satte lag. Kungen kunde inte besluta om en ny lag. Kungen avlönades av tingen.
Har man den uppfattningen får alltså upfattningen konsekvenser = tingens makt var större än Kungens makt = kungens uppgift var att driva de beslut som fattats på tinget,
Jqg skriver medvetet "tingens makt) eftersom vi hade många ting, ett stort i varje Land - och det fanns många Land och varje Land hade sin egen kung. Än jag har vi "Landsting oxh Tingsrätter" i varje Tingsaga (i princip Landskap. 1260 bildades Riket under en gemensam kung - och vi fick så även alla svears ting, det största tinget - med underlig i alla Land-som nu ombildades till Landskap.
Jag ser alltså tingen som den maktfaktor som skyddade, och argumenterade,med och mot kyrkan fram till Gustav Vasa och religionsbytet som bröt Tingets makt över Kungen - och kyrkan.
Försök att tänka i dessa banor och se om du kommer vidare.
Övrigt: jag anser att VG var OS bas, det var där OS var vald till Kung. Det verkar som att OS även var Kung över Tiohundraland + kanske lite till (jag drar mig för att skriva att OS var kung över Svearna)
Senare, nör han nekade blota - blev han avsatt som kung över Tiohubdraland - där han troligen var en unionskung - och då förblev han naturligtvis fortsatt kung över VG.
Vi har många olika unionskungar som blivit avsatta norr om Mälaren bereonde på att de nekade blota - och alla reste de hem till VG som var deras bas. Det var alltaå inte någon form exil eller att "Svearna lät kungen behålla VG för sin dörsörjning - men underställd Uppsalakungen". Den synen håller inte idag.
Vi har haft ett antal olika unioner mellan våra gamla Land, dessa unioner har kommit och gått många gånger - men alltid återuppstått, vilket tyder på att unioner sågs positivt av folket som ville leva i fred. Mitt i denna tids historia går vi ju t.ex. i union med Danmark och Norge under en gemensam kung/drottning.
Gustav Vasa fixade ut oss från den unionen
.
Jag tror alltså att vi måste se helheten under denna tidsperiod 800-1550 när det gäller ruinens makt,mkykans utbredning och makt, kungens makt oxh begär att utvidga senna makt, unioners makt och styrka mellan olika Land - och med andra länder.
Ett gammalt talesätt är ju att: "makten rör på sig" oxh makten sitter aldrig stilla, den förflyttar sig geografiskt, mellan olika instanser i samhället, mellan olka ting, mellan olika kungar, mellan olka släkter, från ett land till ett annat land - osv.
Under Dennis vi diakuterar rörde aig makten snabbt beroende på maktkamper, brödrafejder, Danska Knut var kung över delar av Svweige oxh präglade mynt i Sigtuna, - allt detta utöver det vanliga som gjorde att makten hela tiden rörde på sig.
Det gör det svårt att rekonstruera vår historia eftersom källäget är aom der är. Vi vet inte vem aom hade makten när, var, hur oxh varför i alla tider. Men - vi vet att tingens makt hela tiden var så stor att tingen valde vem som skulle bli kung. Vi vet även när tingets makt bröts under 1500 talet.
Thomas
Historia är färskvara.