Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 juli 2018, 00:12

Kan tipsa om Kristina Ekero Erikssons nya bok Gamla Uppsala (2018). Man skulle kunna lyfta fram följande:

Från omkring 300-talet verkar en (lokal?) härskare finnas i Gamla Uppsala.
Under perioden ca 400-600 avfolkas omgivande byar och en "stadsliknande" bebyggelse börjar växa fram strav öster om kungshögarna (kanske devis orsakat av klimatkrisen och pesten 536-).
Utredning av arkeologiska detaljer i Beowulfkvädet av Bo Gräslund tyder på att Beowulfkvädet har sitt ursprung i Skandinavien på 500-talet, även om det skrevs ner i England ett par hundra år senare.
Ca 550-650 byggs salen/kungsgården, kungshögarna och stolpmonummentet i Gamla Uppsala.
I Östhögen verkar en ung kvinna och eventuellt en pojke vara begravda ca 550-600.
I Västhögen verkar en man i 20-40-årsåldern vara begravd ca 575-625.
Sveakungen beskrivs som "VD för AB Svetjud" med svenska småkungar, jarlar m.fl som rådgivare och chefer på lägre nivå. "AB Svetjud" fick inkomster från plundring, handel och indrivning av tribut runt Östersjön.
Under vikingatiden var Gamla Uppsala fortfarande ett centrum, men någon kungsgård har (ännu) inte hittats från den tiden.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 27 juli 2018, 00:41

Daler, på vad saknar du källor?

Läs in dig på gravfälten i Nolby och Högom. De är utgrävda och arkeologiska rapporter finns.

Nödåren är kända, det blev inga somrar de åren och det var mycket kallt. Jag tror inte att Högomfolket flyttade norrut eftersom där var det ännu kallare, västerut och österut var det lika kallt - så det är högst troligt att de flyttade söderut och att de i princip följde kusten även om de färdades på land - och då hamnade man i Uppland om man nu gick så långt - ingen vet ju hur långt de gick - men, någon började bygga storhögar just i Uppsala en mansålder senare.

angånde Grönehög vill jag mknnas att vi i en annan tråd kom fram till att lilla Grönehög, som är den äldsta av de två grönehögarna, anlades i slutet av 500 taket = lilla Grönehög var då samtida med Östhögen i GU.
Oavsett vilket, Nolbys storhögar är från 400 talet.
image.png
image.png (122.51 KiB) Visad 3374 gånger
Bilden visar gravhögar i Sundsvallsområdet. Jag misstänker att många inte känner till att i detta område finns det många gravhögar i alla storlekar upp till storhögar. En av storhögarna i Nolby påstås innehålla mest byggmaterial av alla Sveriges storhögar - om uppgiften är korrekt vet jag inte, men utpekad storhög är byggd på flatmark så hela högen är uppbyggd från flatmarken.

Studera gärna Högommannes grav och gravgåvorna man hittade i graven. Det är en rik grav.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2018, 00:51

KEE hänvisar till Torun Zachrisson och Olof Sundqvist som källor, och det är mycket tydligt att refererade källor i stort bygger på Snorre Sturlassons vittnesmål. KEE hänvisar dessutom på direkt fråga till Snorre. Hennes huvudsakliga underlag är alltså inte alls någon ny forskning, utan en tolkning av ny arkeologi helt baserad på något som i bästa fall är medeltida uppgifter om vikingatid. Alltså precis samma underlag som Birger Nerman använde.

Det hela ska nog ses i ljuset av att KEE driver ett mediabolag som är mycket mer beroende av uppmärksamhet och försäljningssiffror än av vetenskap. Profit före sanning alltså.

I mina ögon är det rent skräp som med pengar i sikte lägger dimridåer framför det GU vi verkligen vill veta mer om. Man undrar när seriös forskning utan så eländiga perspektiv ska bli tillgänglig

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 27 juli 2018, 01:36

Anders I Uppsala,

Vilka källor bygger hon sin bok på? Vad jag vet finns det inga som helst källor som backar upp någonting av det du relaterar till - mer än de ytterst kalla vintrarna som började 535.

Ven var Sveakungen och var kom han ifrån ?

Vad var Svitjod! Ett rike, en försvarsallians, en union? (Enligt Snorre, Ynglingasagan/Illråde var ett stort antal Land medlemmar i Svitjod - och Illråde, som beräknas ha levt på 600 taket, var absolut ingen "Uppsalakung" i den meningen att han hade överhöghet över alla andra Land - han mördade ju 12 Landkungar för att erövra makten...) Men, det är uppgifter från en Saga, inga fakta alltså.

Finns det något land omkring Östersjön som INTE anser att Beowuld kom från just seras land? Även vi åberopar detta... Men - Beowulf tillhör även han sagornas värld enligt min uppfattning...

Vilka källor har vi om att folket kring GU på 500 talet plundrade? Vad jag vet finns inte en enda källa..

Författaren har målat upp en bild på någonting som totalt saknar källor - och allt är baserat på gamla Sveaskolans historiesyn som inte en enda historiker tror på idag eftersom även den saknar källor.

Jag kan påstå följande:

Sundsvallsfolket var ett handelsfolk och de blev rika på järnhandel och de byggde stora högar som gravmonument över sina Kungar som de kallade för Sveakungar. De bildade ett rike som de döpte till Svitjod, När nödvintrarna kom 535 beslutade de att söka sig till varmare trakter och gav sig av söderut.

När de kom till Uppsala hade stora delar av befolkningen dött av kyla och pest. Husen stod kvar så de flyttade in med sin rikedom. Genom sin rikedom, och sina skepp, kunde de handla matvaror och köpa ved och därmed överlevde de nödvintrarna. De fortsatte att bygga storhögar över sina döda och de byggde storhögarna på högåsen där de slagit sig ned.

Folket i omgivningen gav de mat samt de hjälpte dem att överleva och en del av folket dlyttade till GU och byggde en stadsliknande by där - samt försedde sina rika välgörare med sådant som rika människor tycker om att äga samt jobbade på skeppen som tog råvaror och mat till GU.

Sundsvallsfolket byggde ett stort stolpstaket som avgränsade den stadsliknande byn från högåsen där Sundsvallsfolket slagit sig ned och där de byggt platåer till sina hallar och långhus...

Detta är naturligtvis en ren hittepå-historia - men det finns logik i den och ett antal händelser har inträffat som knyter samman denna hittepå historia.
Vi kan alltaå, med vårt källäge, hitta på vilken historia som helst.

Som jag brukar skriva - var vänlig och ta fram en enda källa på att Svear bodde i GU med omnejd. Jag har bett om detta i många år numera - och ingen har kommit med någon källa - vilket är helt ok eftersom det inte finns en enda källa på att Svear bodde i GU med omnejd... Det är alltså en ren hittepå historia - det också.

Anser någon att jag har fel - ta fram en källa !

Läs även den mycket långa tråd vi hade om just detta på gamla GU - den tråden gick igenom många källor...

Thomas
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 juli 2018, 01:44

Yngwe skrev:KEE hänvisar till Torun Zachrisson och Olof Sundqvist som källor, och det är mycket tydligt att refererade källor i stort bygger på Snorre Sturlassons vittnesmål. KEE hänvisar dessutom på direkt fråga till Snorre. Hennes huvudsakliga underlag är alltså inte alls någon ny forskning, utan en tolkning av ny arkeologi helt baserad på något som i bästa fall är medeltida uppgifter om vikingatid. Alltså precis samma underlag som Birger Nerman använde.

Det hela ska nog ses i ljuset av att KEE driver ett mediabolag som är mycket mer beroende av uppmärksamhet och försäljningssiffror än av vetenskap. Profit före sanning alltså.

I mina ögon är det rent skräp som med pengar i sikte lägger dimridåer framför det GU vi verkligen vill veta mer om. Man undrar när seriös forskning utan så eländiga perspektiv ska bli tillgänglig
Det nya är att man har hittat så mycket mer, att Gamla Uppsala framstår som ett stadsliknande samhälle med omkring 50 gårdar redan under vendeltid (= hundraltals invånare) med tecken på ordnad "stadsplanering" och att platsen är än mer monumental (stolpraderna) än man tidigare trott. Det står helt klart att Gamla Uppsala var en mycket speciell plats under vendeltid.

KEE har visserligen skrivit en populärvetenskaplig bok, men den avslutas med nio sidor referenser till vetenskapliga artiklar, rapporter, etc. Hon är dessutom själv utbildad arkeolog och historiker. Att i svepande ordalag döma ut hennes bok och den akademiska forskning den bygger på med tal om "profit" och guilt by association till äldre tiders arkeologer är inte rimligt. Lyft istället fram motargument och referenser som pekar i en annan riktning. Och om man törstar efter profit satsar man nog på annat än populärvetenskapliga böcker inom arkeologi...

KEE må hänvisa till Snorre på några ställen, men det är knappast ett genomgående tema i boken. Och Snorre lär ändå ligga närmare sanningen än vilda gissningar 1 450 år i efterhand. Dessutom finns äldre källor än Snorre avseende vendeltid och tidig vikingatid: Beowulf, Widsith, Wulfstan, Ynglingatal.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2018, 03:36

Anders

Man har inte hittat 50 gårdar, det är en hypotetisk uppskattning utan några som helst vetenskapliga bevis. Det är i sammanhnget mer av en ambition och helt i linje med rubrik.skapandet. Man framhäver det som möjligen kan vara istället för vad man faktiskt hittat.

KEE har hävdat att GU var platsen gör alla svears ting, och att det var härskarnas centrum. På direkt fråga har hon som påtalat inte framfört annat än det jag tidigare frmfört, vilket med all tydlighet äär Snorre. Hon har framhävdat att Snorre gör det hela troligt. Hon har med andra ord precis samma underlag som Nerman, varför det knappast är några svepande ordalag från min sida. Och att profit inte är anledning nog motsägs ju av företagets existens.

En utbildning i arkeologi och historia väger knappast tungt, det kan precis vem som helst skaffa sig då antagningskraven är minimala och nivån erkänt låg, till och med ifrågasatt.

Snorres källvärde är minimalt då han inte är samtida och saknar alla vetenskapliga inslag. Det insåg man länge tills populistisk postmodernism tog över. Snorres värde ligger i att han beskriver sin samtids syn och inte i något som hände flera hundra år tidigare. Detta förutsatt att det är Snorres ord vi läser och inte någon annans.
Det borde varje skolad som ens ha hört talas om källkritik förstå, men KEE med andra struntar i det för att det gagnar dom.

Beowulf, Widsith och de andra säger inte ett jota om det KEE säger om GU, det är bara låtsas-referenser utan något som helst vetenskapligt värde just i det sammanhanget.

Som motargument räcker gott att visa på den tydlga svagheten i underlaget. Man behöver inte påvisa någon alternativ teori med starka bevis. Det är ett naivt amatörmisstag att anta att något är giltigt tills någon påvisat något mer troligt. Så finkar inte vetenskap.

Men jo Anders som du säger, du får "tro" vad du vill- Tro är trots allt inte av något som helst värde....

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Valdemar » 27 juli 2018, 08:10

Grönehög

”Det sparsamma gravgodset daterar högen till 500 e.Kr”

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 juli 2018, 00:36

Carl Thomas,

Det är inte i första hand mina slutsatser, utan slutsatser som dras av KEE samt i de vetenskapliga artiklar hon bygger sin bok på. Slutsatserna backas upp av arkeologiska resultat och försiktig användning av de dåliga och/eller sena skriftliga källor som finns.

KEE hävdar inte att Beowulf var svensk, men att Beowulfkvädet författades muntligt i Skandinavien på 500-talet. Det finns detaljer i Beowulfkvädet som en senare anglosaxisk nedtecknare annars inte skulle känna till (halsringar, ringbrynjor, etc. var exempel om jag minns rätt). Beowulfkvädef bör i så fall ge en samtida bild av 500-talets Skandinavien, även om det är utfyllt med rena fantasiberättelser och även i andra avseenden säkert innehåller många fel.

Sveakungen hade säker mindre kungar under sig och vid sidan om sig i Mälardalen. Mera avsides belägna områden hade säkert sparsam kunglig närvaro. Exakt hur det fungerade "konstitutionellt" kommer vi aldrig att få veta. Poängen är dock ett sveakungen opererade över rätt stora områden. När Adils flyr undran sin farbror, så flyr han till Götaland, inte till grannbyn.

Definiera gärna Sveaskolan och vad du menar med att "inte en enda historiker tror på den". Att källäget är dåligt innebär inte att egna alternativa teorier är rätt. Det handlar om att via indicier få en ungefärlig bild av vad som hände under vendeltiden.

Jag utesluter inte att delar av den norrländska eliten sökte sig söderut efter 536 och inspirerade Mälardslens elit när det gäller gravskick. Men att de bokstavligen skulle ta över ett stort tätbefolkat område är knappast troligt. Och hade de det, så skulle det framgå i någon saga eller dylikt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 28 juli 2018, 04:09

Anders,
Jag ser Beowulfkvödet som en ren saga eftersom den inte kan placeras i någon tid annat än någonstans mellan åren 500-1000. De som tror att sagan speglar verkliga händelsee försöker översätta sagans namn till det egna landets namn.
Att denna saga delvis handlar om troll mm ser jag som tidsandan. Adam skriver ju på fullt allvar om hundhuvudmän, monopeder, osv som han trodde levde i norra Skandinavien. Det ingår alltså i tidig litteratur.

Sveaskolan beskriver ett rike som bildades på 500 talet och som styrdes av en Uppsalakung/Sveakung som hade överhöghet över alla andra Land i landet Svitjod, (extremt kort beskrivet).

Sveaskolan baserade hela sin historiska syn på Ynglingatal, Ynglingasagan och valda delar av Adam. Sveaskolan anser att det fanns ett folk runt GU som kallade sig själva för Svear och att de ofta låg i krig med ett annat folk som kallades Götar. Sveaakolan beskriver krig, stora kämpar, en våldsam vikingatid, plundring, slavhandel - samt lite handel vid sidan av plundrandet.
Stora kämpar från Svearna tjänstgjorde hos Kejasaren i Konstatinopel i hans Väringagardet som naturligtvis fått sitt namn av Svearna - som även kallas för Ruser (från Roslagen) och tankar framfördes att vikingatiden i Uppland egentligen skulle heta Väringatiden.
Det är en extremt kort beskrivning - och den var vår officiella historia under lång tid.

Sveakungar finns nämnda i sagorna och i några källor liksom Uppsalakungar. Ingen källa omtalar vilken maktsfär de hade. Ynglingasagan beskriver ett litet Rike som hette Tiohundraland, i detta rike låg Uppsala. Kungen i detta Rike kallades för Uppsalakungen.
Läs Ynglingasagan och läs noga beskrivningarna när en ny Kung tillträder. Det beskrivs ganska noga vad den nya kungen faktiskt ärver. Håll även reda på vad den ganla kungen ärvde. Då framgår det ganska klart att det handlar nästan enbart om Tiohundraland. Tiohundraland namnges ibland, ibland ärvs bara "makten" ibland ärvs hela riket (= Tiohundraland eftersom det var det som ärvdes vid tillträdet) osv. Men, detta är en saga som skrevs ca 1220 på uppdrag av Norges Kung som ville ha en storartad släktskap med Ynglingaätten - och det är denna saga som är själva basen i Sveaskolan.

Numera finns en helt annan officiell historiesyn.

Jag försöker använda mig av våra källor i första hand, sagor och sägner i andra hand, och jag försöker se en helhetsbild och bygga upp indiciekedjor som hela tiden stödjer sig på källor. Jag har aldrig påstått att just min syn på vår historia är vår korrekta historia. Ingen kan påstå detta med det källäge vi har - men jag försöker inte bortförklara källor, saker och händelser som inte stödjer det jag kommit fram till.

Jag försöker förklara namn som Sveakungen samt förklara varför vår historia fullkomligt kryllar av Kungar, medregenter, småkungar, osv samt varför det som idag heter Landskap före ca 1260 - hette Land.

I och med att jag gräver djupt hittar jag saker och ting. Vissa saker tar jag upp här - som t.ex. detta med att år 1000 fanns bara 4 runstenar i Uppland - och att den runrad som används på Upplands 1300 runstenar användes från 1030 till 1130 och att ca 200 av dessa runstenar restes mellan 1030-1050, alltså under vikingatidens sista 20 år - och att denna runrad idag kallas för "vikingatida Normalrunor".

Från år 800 till ca år 1000 restes ca 1500 runstenar söder om Mälaren med helt andra runrader - men dessa runstenar/runrader på 1500 runstenar får INTE kallas för vikingatida Normalrunor - trots att de faktiskt ÄR detta - men Upplands 200 runstenar med vår yngsta runrad som restes under vikingatidens sista 20 år - DE kallas för Vikingatida Normalrunor. De är enbart normala för vikingatidens sista 20 år - eftersom man slutade resa runstenar ca år 1000 söder om Mälaren...
Utöver detta beskrivs de äldre vikingatida runorna från 800 talet vara förenklade "stenografirunor" av den Uppländska runrad som är 200 år yngre..? Ganska märkligt påstående...:)

Jag tjatar lite om runstenarna, jag gör det medvetet - och jag har bara börjat. Hur mycket vet vi från runstenarna om vikingatiden? Vi har alltså ca 1500 vikingatida runstenar från tiden 800-1000 söder om Mälaren - och ca 200 runstenar från norr om Mälaren från tiden 1030-1050.

På de 1500 runstenarna söder om Mälaren beskrivs utlandsresor till de flesta länderna i den då kända världen. Resor som går i alla väderstreck - utom norrut.
Norr om Mälaren börjar man resa vikingatida runstenar ca 1030 och ca 30 av dem berättar t.ex om Ingvarståget på 1030-talet.
De övriga 1100 medeltida runstenarna i Uppland berättar om det medeltida Uppland, inte det vikingatida Uppland.

Jarlabanke, som ensam ägde hela Täby, byggde alltså sina broar under medeltid - inte vikingatid. Det anser jag vara viktiga fakta att känna till när vi diskuterar vikingatida vägar och broar.

Runstenar berättar om vår historia, de är faktiskt våra första dokument författade på vårt eget språk - och då är det viktigt att texten, åldern, platsen dokumenten hittades på - inte förfalskas eller förvanskas. Det handlar ju om Sveriges historia, hela Sveriges gemensamma historia.

Anders, jag skriver hårt ibland, det är en ovana jag tyvärr har - men jag menar inget illa. Jag beklagar om jag skrivit på ett sådant sätt att du upplever att jag gett mig på dig personligen. Jag respekterar din syn på vår gemensamma historia och argumenterar emot din syn - aldrig din person. vi har samma intresse, svensk historia, och det förenar oss mer än vad det skiljer oss åt.

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Bäckahästen » 28 juli 2018, 20:02

Anders i Uppsala skrev: Jag utesluter inte att delar av den norrländska eliten sökte sig söderut efter 536 och inspirerade Mälardslens elit när det gäller gravskick. Men att de bokstavligen skulle ta över ett stort tätbefolkat område är knappast troligt. Och hade de det, så skulle det framgå i någon saga eller dylikt.
Varför skulle det framgå i någon saga? Det mesta om vår forntid nämns inte någonstans. Platser som Uppåkra eller Götavirket nämns inte i någon saga, finns inte de platserna? Vi vet inte ens hur Sverige blev Sverige, varför skulle det då finnas omnämnt att några kungar flyttar söderut och börjar regera ett annat område? :?:

Står ens den stora svälten på 500—talet omnämnt i några Skandinaviska källor?

Skriv svar