Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 12 mars 2018, 10:54

Det enda jag hittar av undersökningar om Tingsslätten är http://www.sau.se/wp-content/uploads/20 ... 2000_1.pdf där inga som helst indikationer på tidiga aktiviteter hittades.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 12 mars 2018, 13:38

Mycket möjligt att tanken om ett tempel på Tingsslätten är en återvändsgränd.

Gamla Uppsala verkar hursomhelst bli mer monumentalt från och med mitten av 500-talet. Enligt sagorna är då Adils kung i Uppsala och de mest intensiva striderna mellan svenska och götiska kungar verkar ha ebbat ut. Adlis och götakungen Beowulf beskrivs som allierade och levde båda till (relativt) hög ålder.

Adils beskrivs som rik och girig. Det är inte otänkbart att han roffade åt sig ödegårdar efter svält- och/eller epidemiåren ca 535-550 och att detta skapat hans rykte.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 12 mars 2018, 16:27

Spontant känns det mycket mer monumentalt med det publika templet på Tingsslätten än på andra sidan (där kanske kungen hade en separat hall). Stockraderna är en tydlig indikation. Vet man något mer om Tingsslätten?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 12 mars 2018, 18:31

De äldsta teckningarna över GU visar att Tingsslätten haft en vattensamling oxh att en bäck runnit genom området. Alla teckningar visar på att Tingsslätten varit vattensjuk och än idag vid snösmältningen samlas vatten på Tingsslätten.

Det var inte torrare på tusentalet och det var troligen en sjö på 500 talet.

Ett tempel/Hov på Tingsslätten bör därmed stått i vatten på 500 talet. Det bör i aå fall finnas stolphål efter byggnaden samt kanske efter en brygga/bro ?
image.jpeg
image.jpeg (325.66 KiB) Visad 3679 gånger
image.jpeg
image.jpeg (136.73 KiB) Visad 3679 gånger
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 12 mars 2018, 18:48

image.jpeg
image.jpeg (201.38 KiB) Visad 3676 gånger
Här syns dräneringen under slutet av 1600 talet. Slätten är delvis odlas, det sista aom dräneras är platsen där sjön låg på den äldsta teckningen där gravfältet var omgivet av vatten i form av sjöar, åar och bäckar.

Jag tror att ett Hov har funnits i GU. Men - med tanke på allt vatten som funnits i området - var kan kan Hovet varit placerat!

Hur mycket vatten fanns på Adams/Estridssons tid?

Om vi förutsätter att den tidigaste teckningen är 100% sann - kan vi placera in stolpraderna i denna teckning och se någonting nytt?

Thomas
Historia är färskvara.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Ättelägg » 12 mars 2018, 19:03

Stolpraden går i norväst-sydöstlig riktning från gravfältets slut för att ända vid järnvägen, denna rads ände vid gravfältet viker av vinkelrätt (kort) utmed gravfältet nordnordväst. Från linjens ände vid järnvägen är arkeologin förstörd men ung rakt norrut, tar en ny/fortsätter stolpraden norrut fram till samnan (nordnord väst), i det stora utmed den gamla vägen. http://extra.lansstyrelsen.se/arkeologi ... straff.jpg

Här blir det bara spekulationer men skulle tro att raden anslöt sig till den södra gränsraden av stolpar men oavsett befinner sig tingsslätten inom ramen av stolpar och bebyggelse västerut. Om slätten var vatten lär i så fall stolparna ha stått i vatten i dessutom rejäla stenskoningar likt dem på torrmark, någon sjö tror jag inte på, snarare en vattensänka/källa med avflöde men det är vad jag tror. Vidare kan man möjligen ansluta tanken om viband http://extra.lansstyrelsen.se/arkeologi ... -kult.aspx men i så fall i en makalös utformning och yta. Men namnet tingsslätten kanske inte är så missvisande men å andra sidan är ting-kung-kult tydligt ihopkopplat (Freyr´s offspring) som fenomen så varför inte en monumental samlingsplats för svearnas allting och blot.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av AndreasOx » 12 mars 2018, 21:00

Carl Thomas - vilka är källorna till dina 3 bilder? På den tredje finns en onekligen intressant platå där numera Tingsslättens villor finns. FornSök ger samma intryck av en platå med förlängning mot norr. Jag måste skaffa laserdata vid tillfälle för att se dagens exakta höjdskillnader och hur stolpraderna ansluter.
Bilagor
tingsslätten.png
tingsslätten.png (1.78 MiB) Visad 3660 gånger

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 12 mars 2018, 21:18

färglagd Rudbeck GU.jpg
färglagd Rudbeck GU.jpg (261.13 KiB) Visad 3660 gånger
Jag minns inte om det ä Rudbeck själv som ritat denna karta, han harr i alla fall använt sig av den ;)

All kartor jag visat är gamla och säka källor över hur GU har sett ut.

Här är vattnet fäglagt för att visas bätte. Kartan bör vara från 1670 talet.

På gamla AF hade vi en lång debatt om dessa kartor (och mycket annat) i en lång tråd, där finns även ursprunget till alla dessa kartor redovisade.
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 12 mars 2018, 23:03

Jag undrar om det verkligen var sjöar fortfarande på 1600-talet. Kan inte Tingsslätten ha varit en något sank betesmark, ungefär som det fortfarande är strax väster om högarna?

Tingsslätten är numera "vanlig" åkermark, men kan ha varit våtare på 1600-talet. Har den dikats ut på "senare år"?

"Sjön" på Rudbecks karta är nog dessutom lite sydväst om Tingsslätten, på ett ställe där det fortfarande är kallt och fuktigt när man går förbi. Det är mera det lilla bäcker som vänder norrut mot högarna som motsvarar Tingsslätten.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 12 mars 2018, 23:27

Tingsslätten ä ett modernt namn, inte ett namn från vår äldre historia.

Kartorna/teckningarna, måste naturligtvis tolkas, de år inte proportionerliga - oh jag skulle tro att vi alla ser vad vi vill se i dem. :)

här är några bilder fån X cm djup under nuvarande yta från en undersökning som gjordes för några å sedan.
GU geofys helhet.jpg
GU geofys helhet.jpg (279.08 KiB) Visad 3655 gånger
återigen, bilderna måste tolkas och det är lätt att se saker som man vill se, men jag ser bäckar och sjöbottnar i dessa bilder, samt stenrader oh det går även att skönja utdikningsdiken. Kanske ser du andra saker?

Jag hitta inte länken till denna undersökning, men kanske någon annan medlem har länken?

Det finns en kulle som jag tycker ä intressant i kombination med stenar unt kullen (nedre bilden).

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar