Nya grävningar i Sigtuna.

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3126
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av anganatyr » 6 november 2017, 19:27


Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Opager » 6 november 2017, 21:40

Det blir ofta problematiskt med arkeologiska undersökningar där Kristina Ekero Eriksson är inblandad. Då kommer Birger Nerman perspektiven fram igen på vikingatiden.

En gård från vikingatiden som inte har visat något speciellt så här långt, enligt artikeln. Har grävts ut många liknande och större i Skåne. Vi får se vad som kommer framöver.

Eftersom den har grävts ut i Sigtuna har den riksintresse och får 60 minuter i SVT:s vetenskapens värld.

Opager

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Ättelägg » 27 november 2017, 17:31

Att en utgrävning i sveriges absolut första stad som dessutom är en naturlig följd av sveriges absolut främsta emporia (en av östersjöns främsta) kan väcka sådan avundsjuka...suck...men torde inte alla av intresse för svensk historia vara intresserad av detta?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Opager » 27 november 2017, 19:58

Ättelägg. Jag är inte avundsjuk utan likgiltig. Gården är ingen sensation utan normal om det inte har kommit fram något nytt.

Finns många liknande fynd över Skandinavien. Men blås upp detta till något sensationellt om du kan? Du levererar mest metakommentarer om min sinnesstämning. Trams!

Orka läs igenom en grävrapport ordentligt så kan vi diskutera.

Opager

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Ättelägg » 3 december 2017, 10:52

Artikeln är i en lokaltidning och handlar om en visningsutgrävning i syfte att förankra intresse hos allmänheten. Området är orört efter tiden då det begav sig vilket är tämligen sällsynt i stadsbebyggelse. Gården i sig själv tillhörde en av de allra mäktiska i sverige och spårar bakt till Sigtunas grundande. Allt är intressant så varför denna antipati? Varför angrepp på människor och indragande av en av de främsta arkeologerna på sin tid, vilket idag är tämligen länge sedan? Att vi har större i skåne, och? Utgrävningen berör inte skåne utan sigtuna, som nämnt den första staden i sverige och därmed intressant utifrån Sigtuna, dvs inte Skåne eller Linköping. Det intressanta här är inte utgrävningen i sig själv utan reaktionerna den tydligen väcker.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Ättelägg » 3 december 2017, 10:57

Vore det inte passande att bara tycka det är intressant att vi forskar i vår historia oavsett var det sker. Uppåkra är hyperintressant utan att det väcker tankar om att man minnsan borde gräva där jag bor. Självfallet skulle jag vilja att det grävs mer här, men å andra sidan grävs det där olika aktörer måste eller finner det intressant. Bra, bara det grävs då hela sverige är mitt arv och kulturen i det stora under forna dar likartad vilket ger även perspektiv på min personliga bakgård. Detta fenomen att förringa, minimera och direkt hata utgrävningar i mälardalen är ett återkommande fenomen vilket bara är tråkigt och onödigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Opager » 3 december 2017, 20:45

Ättelägg: Ett långhus på 30 m med fynd av djurben runtomkring indikerar ingen elit eller plats för stormän, som det påstås i artikeln. Storhetstiden verkar komma fram under medeltiden.

Hata utgrävningar i Mälardalen. Gisses, vilka konspirationer. Alla grävningar/undersökningar är bra eftersom det bidrar till kunskapen om forntiden.

Ett vanligt långhus, från vikingatiden, har hittats i Sigtuna. Oj, spännande! Det kommer säkert fler resultat som kanske påverkar min uppfattning.

Opager

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av kalle_anka » 13 december 2017, 07:30

Opager skrev:Ättelägg: Ett långhus på 30 m med fynd av djurben runtomkring indikerar ingen elit eller plats för stormän, som det påstås i artikeln. Storhetstiden verkar komma fram under medeltiden.

Hata utgrävningar i Mälardalen. Gisses, vilka konspirationer. Alla grävningar/undersökningar är bra eftersom det bidrar till kunskapen om forntiden.

Ett vanligt långhus, från vikingatiden, har hittats i Sigtuna. Oj, spännande! Det kommer säkert fler resultat som kanske påverkar min uppfattning.

Opager
Oj här slog man på stora trumman, är man månne avundsjuk? Är man bitter? Eller rentav har man inget intresse av historia? Japp se utgrävningen som en utgrävning av ett långhus och att arkeologerna här uppe är bra att sälja in detta till tidningarna så att intresset bland allmänheten och anslagen ökar. Kanske går förbi 1-3 barn på denna utgrävning som är framtida arkeologer/historiker och då kan man tacka dessa arkeologer som slog på stora trumman när ett vanligt långhus skulle grävas ut. Men kanske är bättre att sitta och häcka nere i katakomberna på vintern för att sedan gräva ut saker i sin ensamhet på somrarna helt utan intresse.

Nej jag hoppas nästa stora utgrävning som kommer om det är så i Uppåkra, Varnhem, Sigtuna eller Uppsala kommer hävda att man ser tecken på att det är självaste oden som har bott i långhuset/kulthuset eller vad nu arkeologerna nu vill kalla det, helst skall två orter hävda detsamma samtidigt så att intresset i media skulle bli ännu större och skapa debatt så att historia får större exponering ännu en gång.

https://www.youtube.com/watch?v=A-De9TnKt20

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Opager » 13 december 2017, 19:18

kalle_anka: Upprepar om jag har varit otydlig. Ett långhus på 30 m väcker inga känslor, hos mig, och då är avundsjuka uteslutet.

Opager

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Nya grävningar i Sigtuna.

Inlägg av Daler » 13 december 2017, 20:52

Opagar,

Om du är "likgiltig" så kan du väl låta bli att ens läsa tråden.

Hemskt ord att använda även om det nu I dina ögon råkar vara ett ganska medelmåttig gård.

Väldigt tråkig attityd!

Skriv svar