Norsa båtgravfält

500 f.Kr. - 1066
Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Bäckahästen » 13 maj 2016, 05:38

Men vilka är det som så gärna vill göra graven till en kvinnobåtgrav och vad är orsaken? Jag förstår inte vad motivet skulle vara. Helt uppenbart så är det inte någon västgötaskola som ligger bakom.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Bäckahästen » 13 maj 2016, 05:39

Är det någon som vet vilka föremål som hittades i graven?

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Ättelägg » 13 maj 2016, 08:06

Båtgraven som är utgrävd i Norsa var i dåligt skick dock tolkas den utifrån fynden som en kvinnograv, det finns ett problem med Norsa som jag inte fått någon riktig klarhet i, ibland anges att ytterligare en båtgrav grävts ut men även en kammargrav. Vad det verkar har kammargraven benämnts som båtgrav (tror jag). Kammargraven är en ryttargrav med föremål som utifrån detaljer kan knytas till Sutton Hoo, denna grav tolkas som manlig.

Vad som skulle behövas är att hela gravfältet grävs ut, det finns flera båtgravar och sannolikt kammargravar på ett relativt litet område. Det liknar i det stora mer de övriga båtgravfälten i Mälardalen, Vendel, Valsgärde, Tuna. Därmed menar jag i antalet båtgravar. Vi har flera gravfält med enstaka båtgravar, kammargravar i Mälardalen vilket är intressant medans om vi tittar på samlad och sannolikt familjärt styrda gravseder över lång tid har vi de fält jag nämnt där Norsa är mkt dåligt undersökt och för länge sedan. Miljön försämras och föremålen förgås, vi har ett känt fält kvar som skulle kunna bidraga med förnyad kunskap kring fenomenet och dessutom kunna ligga till grund till en trevlig samling/museum till gagn för orten.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av anganatyr » 13 maj 2016, 16:55

Denna båtgrav/kammargrav grävdes ut hösten 1964 av Else Nordahl. Det var en mansgrav med bla häst, hund, en åra, trärester, stigbyglar mm. Else kallade det en båtgrav, medan utgrävningsledare Greta Arwidson hellre verkar vilja kalla det kammargrav. Det hela verkar vara en tolkningsfråga när det gäller denna grav.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av anganatyr » 14 maj 2016, 18:45

Här är lite om den andra båtgraven i Norsa från Västmanlands museum. Det står om den andra båtgraven på sidan 24.
http://www.vastmanlandslansmuseum.se/fi ... orntid.pdf

IdAn
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 maj 2016, 12:59

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av IdAn » 30 maj 2016, 15:08

Ursäkta för sent svar.
Men det stämmer bra, könet baseras enbart på fynden (åtminstone framkommer inget annat i rapporterna), när jag tittade på det som fanns kvar (2014) gick det inte att utröna något kön pga. skicket. Visst kan skicket försämrats med åren och man såg något vid utgrävningen som inte dokumenterats, men det känns föga troligt baserat på hur det verkar ha sett ut redan då. Jag tycker personligen att det känns fel att säga att det är en kvinnlig båtgrav med tanke på detta, samt att då jag i samma undersökning även fann kvinnliga föremål bland (osteologiskt bestämda) sannolika män från samtida gravfält i närheten. Det kan mycket väl vara en kvinna i graven, men det finns egentligen inga "bevis".

Jag tror att man har har velat koppla det till Tuna i Badelunda och göra Västmanland till en plats med kvinnliga båtgravar eller möjligtvis en allmänt kvinnlig sfär, helt enkelt för att männen oftast syns tydligare i arkeologin. Det har jag inga som helst belägg för dock .. :)

Mvh

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Yngwe » 30 maj 2016, 16:21

Det blir intressant när man, som även här har framförts, anser att en könsbedömning utifrån gravmaterialet kan vara nog så bra som en osteologiks, inte minst eftersom större delen av referensmaterialet för just en sådan bedömning faktiskt inte är osteologiskt bedömt!


Själv är jag oerhört skeptisk till att ha för stor tilltro till könsbedömning utifrån gravmaterial som delats in manligt och kvinnligt och föredrar din försiktiga hållning IdAn, vare sig den gäller män eller kvinnor i graven!

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Wurner » 31 maj 2016, 10:09

Jag har ibland undrat ifall man inte kunde skicka med prylar med en död som skulle nå en annan anhörig avliden i dödsriket.

T.ex. Bosse dör, hans bortgifta syster Stina dog för två år sedan och var redan kremerad/begravd när familjen nåddes av budet. Bosse begravs därför med inte bara "sina" prylar utan även med föremål ämnade för Stina, som Bosse nu antas återförenas med.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av MrB » 31 maj 2016, 14:15

Intressant tanke Wurner.
Kan säkert stämma i några fall fast jag tror nog inte så väldans mycket på den modellen ändå.
En tidigare släkting borde ha fått med sig gravgåvor redan i samband med den egna begravningen.
En nyligen begravd person har ju nästan alltid väldigt många avlidna släktingar. Skulle bli många gravgåvor i samband med varje ny begravning. Låter som en komplicerad dyr historia. Men du är ju inne på om de dött ungefär samtidigt och då kanske saken kan ha varit annorlunda.

Men jag gillar din teori framför allt i de fall då man kanske inte återfann den döda (men antog på goda grunder att personen var död) eller där personen dog på en helt annan mer avlägsen plats. Varför då inte sticka ner ett föremål i en nära gemensam släktings grav på närmare håll?

Jag kan tänka mig att föremålet som nedlades i en grav också inte alltid var direkt kopplad till den avlidna. Kanske var föremålet i vissa fall mer var en favorit hos givaren. Att ge upp något personligt/värdefullt i syfte att hedra en avliden. Detta kan man väl inte utesluta? En dotter som lägger ner något "typiskt" "flickaktigt" i sin fars grav eller en son som lägger ner något "typiskt" "pojkaktigt" i sin mors grav. En maka som lägger ner något kärt föremål i sin makes grav eller vice versa.

(Sedan inte att förglömma. "Manligt"/"kvinnligt" nu inte nödvändigtvis det samma då.)

Nej mer utförliga, detaljerade analyser av det biologiskt material främst i jakten på könstillhörighet.
(Det är många gånger jag bannat brandgravskulturen under järnåldern. Tänk vad mycket mer data vi hade haft om de inte hade bränt sina döda!)
Senast redigerad av 1 MrB, redigerad totalt 31 gånger.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Norsa båtgravfält

Inlägg av Wurner » 31 maj 2016, 15:23

En annan sak jag tänkt på är föremål till skänks till de (hypotetiska, önskar vi visste mer!) varelser som leder den döde till efterlivet/tilldelar den döde en position i efterlivet. Som Charonmynt, fast inte mynt och inte till Charon :D

Skriv svar