Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

500 f.Kr. - 1066
tyder-no
Inlägg: 100
Blev medlem: 1 oktober 2017, 11:24

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av tyder-no » 21 oktober 2017, 16:00

Ättelägg skrev:Hmm, vad är tanken bakom tråden? Måste anta att det är utifrån tankar om export av järn över norsk hamn? Att vi har farvägar över gränsbygderna är väl i sig inget kontroversiellt. Dock som huvudled för export av större kvantiteter under vikingatid mer krävande. Östersjön lär ha varit vansklig men å andra sidan även västhavet, den tidens transporter verkar ha hållit sig kustnära utifrån navigation som det verkar.
Fra Dala-Järna til Sarpsborg er det, på dagens veinett, ca 365 km, til Stockholm ca 295 km. Vinterveien til Sarpsborg trenger ikke å ha vært vesentlig lengre. Når det gjelder kvantum, så kan kanskje SHM/KMK 4637 fra oktober 1871 gi en pekepinn, 414 mynter (noen til etterpå) + sølvring + smykker ble funnet ved Skålö by i Järna. Noen arabiske, mange tyske og 53 engelske, få svenske, men 48 danske, ca 740-1060 har blitt gravd ned trolig 1060-1100. (Hva skjedde i den perioden, forresten?)

Dette er vel verken ved noen kjent handelsvei eller gammelt fyrstesete, så rikdommen kommer mest trolig fra jerneksport. Og det må ha vært av et visst omfang. Hvor krevende det har vært, er faktisk helt uvesentlig dersom verdien av varene var høy. I denne sammenhengen skal vi ikke se bort fra at det har vært verdifulle stålkvaliteter, men wootz-type stål (https://en.wikipedia.org/wiki/Wootz_steel), som brukes i +Vlfberh+t-klingene, ville være en sensasjon.

I motsetning til gravleggingene med Oseberg- og Gokstad-skipene, ser det ut til å ha vært masse jerngjenstander i Tune-skipet, det kan ha være rene jernvarebutikken, men dessverre var alle rustet fullstendig opp. Sarpsborg/Alvim kan ha vært en god utskipningshavn både før og etter overgangen roskip-seilskip, for det ser ut til å ha vært overveiende god politisk kontroll over leden sørover så lenge det danske/jydske overherredømmet lå noenlunde fast. Ut fra myntene, kan vi tenke oss at noe gikk over Frisland og noe til England.

Transporten på land kan, på tross av lengden, ha gått gjennom bare 2 eller 3 jurisdiksjoner,1 i Norge, Alvheim-dynastiets land, og 1-2 i Sverige (Jarlen på Eda + kanskje en nærmere Dala-Järna). Disse marginale svenske områdene har det ikke vært all verdens kamp om. Og hvis Alvheim-fyrsten har stått for utskipningen, har han trolig ikke behøvd å skattlegge transporten mye. På Östersjöen har de politiske forholda vært mye mer usikre og varierende, jfr Styrbjörn Starke, og transportveien til utskipning kan også ha vært politisk/økonomisk mer kronglete. F.eks. med hardere skatte/tollkrav.

Når det gjelder tanken med tråden, så er den faktisk formulert i tittelen ;) Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver "Måste anta att det är utifrån tankar om export av järn över norsk hamn?" Det er jo nøyaktig det som står der.
Senast redigerad av 1 tyder-no, redigerad totalt 21 gånger.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av Ättelägg » 21 oktober 2017, 16:49

Self er jak ikke der. :) (ursäkt den dåliga norskan) - du har en osedvanligt svår norska. Men ursäkta om jag inte betraktade trådens namn. Helt rätt, trådens namn talar för sig själv. Men jag tror ibland att vi håller inne med för mycket ibland. Nå, vad jag ville är att om vi ser en väg över kölen? för järnexport när det begav sig, så ser jag inget hinder i sig själv då producenterna lär mer ha varit intresserad av utkomsten än annat. Gränsbygderna lär, liksom alltid, ha varit intresserad av utkomsten mer än annat. Svårigheten blir mer om kvantitet än kvalitet. Nu är jag inte insatt kring järnframställning i Värmland, men om jag förstår dig rätt handlar det om stålkvalitet mer än järn som så. Om detta stämmer, har du på fötterna gällande detta?

tyder-no
Inlägg: 100
Blev medlem: 1 oktober 2017, 11:24

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av tyder-no » 21 oktober 2017, 17:58

Värmländsk järnproduktion under vikingatiden tycks vara huvudsakligen för eget/inhemsk bruk. Och dom stora myntfynden i Dalarna år i Järna och Mora, vikinga- och tidig medeltid, med tyska och engelska mynt, några arabiska, få svenska, flera danska och norska. Fynden i Järna (Skålö) och Mora (Sanda, Utmeland och Öna) verkar inte alls vara så olika.

Vilket kan betyda, att dom kommer från dom samma källorna.

Transportvägen Sarpsborg-Eda är lätt att redovisa, åtminstone sista delen, och tämligen okontroversiell för dom som lär studerat saken, skulle jag tro. "Värmlandsferden" i Egilssoga ser ut till att ha en oerhört precis beskrivning av sträckan Töyen i Höland - Eda. Väger vidare är heller inte svåra att konstruera, fast här finns flera olika alternativ.

Om Mora är med i det här systemet, så kunde leden någorlunda ha följt nuvarande dressinspår Mora-Vansbro. Myntfynden är från perioden ca 740 - ca 1060 - transporten kan väl ha ägt rum i ungefär samma period.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av Ättelägg » 21 oktober 2017, 19:07

Har du översatt själv? Nå, ber om ursäkt för min dåliga norska, är det nynorsk? Men intressant med de stora fynden i dalarna och värmland, förstår ditt intresse då dessa bygder inte direkt ligger kustnära. Men varför inte att vägar över kölen var en väg till kontakt utåt. Där har vi Olof Trätalja som intressant fenomen oavsett om han existerat eller ej. En beskrivning över kontakter från värmland till norge. Kanske det var helt enkelt olönsamt att exportera över vänern till västgöten och vidare och mer lönsamt över kölen till kusten?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av Yngwe » 21 oktober 2017, 19:35

Eller så var området i Norge så i behov av järn att handelsrutten följde pengarna istället för att ta enklaste vägen Det vore inte första gången något sådant sker. Hur ser norsk inhemsk produktion ut?

Läste nyligen att kring Dalby vid Klarälven hade arkeologi visat en omfattande järnproduktion under tidig medeltid, så pass omfattande att man offrat värdefull jordbruksmark. Tyvärr verkar artikeln dött då jag inte lyckas öppna den mer. Återkommer så fort jag löst det.

tyder-no
Inlägg: 100
Blev medlem: 1 oktober 2017, 11:24

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av tyder-no » 21 oktober 2017, 22:32

Registrerade säkra depåfynd av mynt från vikingatiden i Värmland och Dalarna (efter rask, möjligen ej fullständig genomgång, med möjliga räknefel):

Värmland:
1 i Varnum: Uddeby (vid Kristinehamn) 1880. Ca 300 mynt före 1018, mest tyska och engelska
1 i Östra Ämtervik: Bössviken 1767. Okänd antal, flest tyska enligt Fernow: Otto I (936-973)

Dalarna
1 i Järna: Skålö 1871. 414+ mynt ca 740-1060. Flest tyska (300+), 53 engelska, 48 danska, 3 arabiska, 2 svenska
3 i Mora: Sanda 1977. 1313 mynt ca 920-1060. Flest tyska (1000+), 101 engelska, 32 danska, 1 svensk, 1 irsk
Utmeland 1788. 80-90g mynt ca 900-1070. Endast några bevarade, 30+ tyska, 11 engelska, 1 arabisk
Öna 1704: "En mängd" penningar, tyska och engelska, 1 (?) svensk, Anund Jakob.

5 utav 6 kan relateras till den aktuelle transportvägen. Norge hade egen export av järn under vikingatiden, det fanns en mängd små produktionsanläggningar, och norskt järn är funnet i Danmark.

Det kan tänkas flera politiska (och möjligen några praktiska) skäl till att mycket av transporten ej gått över Vänern. Fernow relaterar också Bössviken-fyndet till järnexport.

Det är sannolikt att järnexporten gjorde lokal produktion av spannmålsprodukter mindre attraktiv. Man hade pengar och ledig transportkapacitet.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Järnexport 800-900-talet Västra Dalarna över Alvim (Sarpsborg)?

Inlägg av Yngwe » 2 november 2017, 10:08

Har spenderat lite tid att leta i källorna efter transportvägar i berörd region. Jag kan inte hitta några som helst belägg för en sådan av omfattning som går västerut från Arvika-trakten. Istället är det en nordvästlilig riktning som framträder tydligt,med Edskogsleden via Eda och Eidskog upp till Vinger. Det rör sig då om en gång och ridstig som förmodligen inte är körbar förrän en bra bit in på 1600-talet. Eventuell omfattande transport på denna sträcka går då förmodligen på det vis som beskrivs i Rasmus Ludwigssons rapport från 1550-talet (Ur strödda kamerala handlingar Vol. 61, Riksarkivet. ) på båt via Byälven, Glafsfjorden , Ränkesed , Ränken, Hugn och Vrångsälven.

En eventuell annan led behöver påvisas med annat än ganska grova tolkningar av saga-materialet och redovisas utförligt.

Skriv svar