Danegæld

500 f.Kr. - 1066
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 12 september 2017, 12:44

Utifrån denna genomgång:


https://books.google.se/books?id=X-qvyz ... nd&f=false

Så är de flesta fynden passiva och svåra att hänföra direkt till England. Oerhört få av fynden är "aktiva" och verkar vanligast i Norge. För att ha dra några slutsatser i frågan av engelska myntfynd i Skandinavien måste Gotland in i ekvationen. 50% av alla engelska mynt hittade i Skandinavien är från Gotland.

Är det så att Gotland på något sätt skaver i ett nationalistiskt danskt hjärta? Svensk nationalism har förstört oerhört mycket i svensk arkeologisk forskning. Hoppas inte tankar på nation/ära och annat elände kommer i vägen för ny kunskap?

Att Anlaf motsvarar Olof Skötkonung är en gammal idé och mer logisk än att det är en norrman. Allt tyder på nära relationer och släktskap mellan Danmarks och "Sveriges" kungahus vid denna tidpunkt.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Danegæld

Inlägg av Kungsune » 12 september 2017, 15:24

Ja, Gotland är ett utropstecken. Om inte gotlänningarna själva var ovanligt aktiva så måste det varit en av favoritplatserna där Englandsresenärerna omsatte sitt silver.Vikingatidens handelscentrum i Östersjön? Och vilka Englandsplundrare var det som valde att byta ut alt gräva ned sitt silver just där (hemma eller på hemvägen?) ?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Danegæld

Inlägg av AndreasOx » 12 september 2017, 17:31

Den enda rimliga förklaringen till de enormt stora silverskatterna på Gotland är att ön var handelscentrum i Norra Europa. Köpmännen (farmän, de som ägde gårdarna på Gotland) behärskade uppenbarligen handeln från England ända till Ryssland under hela vikingatiden.
Så alla tolkningar av fördelning av mynt i andra områden måste göras med försiktighet då det mesta av ex. Danagälder hamnade i de gotländska köpmännens fickor för senare nedgrävning vid gården.
Några länkar: http://www.guteinfo.com/?id=1857
http://www.lansstyrelsen.se/gotland/Sit ... dring3.pdf

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Danegæld

Inlägg av Kungsune » 12 september 2017, 17:38

Ja, min tanke är att man bytte bort sitt silver på Gotland på hemvägen från plundring och handel. Särskilt folk från Mälardalen och Östergötland bör ju ha dumpat sitt silver på ön.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 12 september 2017, 18:09

Jag förstår din tanke, men Gotlänningarna var knappast schweiziska bankirer som gick att lita på. Skatterna är dessutom väldigt spridda över ön. Vad skall de ha fått för sitt silver? Knappast bara ett insättningskvitto?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 12 september 2017, 18:15

Gotland som Forex och shoppingcentra, Varor finns i överflöd på ön så man shoppar på vägen hem eller ut..

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Danegæld

Inlägg av AndreasOx » 12 september 2017, 18:29

Valdemar skrev:Jag förstår din tanke, men Gotlänningarna var knappast schweiziska bankirer som gick att lita på. Skatterna är dessutom väldigt spridda över ön. Vad skall de ha fått för sitt silver? Knappast bara ett insättningskvitto?
Att de är spridda förklaras med frånvaron av feodalism och annan överhet. Jag kan tänka mig att varje socken någorlunda nära kusten (det fanns intressanta ägoförhållanden som allmänningar som tyder på detta ex Västergarn och Hamra(?)) hade en eller flera gemensamma handelsbåtar.
Man får nog tänka sig handel både på den gotländska kusten (som Gotland kallas i det första skriftliga beläget efter vikingatiden) och att farmännen handlat i andra länder (vilket är belagt på 1100-talet). Fördelningen av ex arabiska mynt på 800-talet talar tydligt för att deras garanterade silvervärde var viktigt. Mynt från dynastier som började fuska blev snabbt impopulära.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Danegæld

Inlägg av Valdemar » 12 september 2017, 18:51

Som ett shoppingcentra där det fanns att handla i många butiker på vägen hem eller ut. Undrar om motsvarande platser fanns i Västskandinavien? Ser hur allt fler köpingar från tidig medeltid dyker upp längs västkusten. Deras funktion kanske var koncentrerat till Gotland i Östersjön?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Danegæld

Inlägg av Kungsune » 13 september 2017, 08:30

Jag förstår din tanke, men Gotlänningarna var knappast schweiziska bankirer som gick att lita på. Skatterna är dessutom väldigt spridda över ön. Vad skall de ha fått för sitt silver? Knappast bara ett insättningskvitto?
Nä, jag menar inte att man låtit gotlänningar förvalta pengar utan snarare att man fick det som man behövde där. Kanske framför allt slavar och smycken mm. Saker som var användbara när man skulle återetablera sig med förhöjd status i hembygden. Min formulering handlade mer om att inte utesluta att gotlänningar utgjorde en del av plundringsstyrkan själva.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Danegæld

Inlägg av AndreasOx » 13 september 2017, 13:50

En möjlighet är att fornborgarna, speciellt flatmarkstypen som det finns gott om på Gotland, varit slavläger. De ligger oftast en bit in från kusten vid vattenstråk. Finns något liknande ex i Danmark? Att slavhandel var mycket omfattande är sannolikt så en stor del av ex. Danagälder bör ha omsatts i slavar.

Skriv svar