Jag misstänker att både Thietmar och Adam har hämtat sina tempelbeskrivningar från något äldre arbete som ger en schablonartad (och förvrängd) bild av germansk förkristen kult.Opager skrev:Intressant är att Dick Harrison skriver så här i Svenska Dagbladet:
Rubrik: Beskriver templet i detalj – men var inte ens i Sverige
En annan källkritisk observation är att Adams skildring av hedniska offerriter i Uppsala påminner misstänkt om de ritualer som skildras av en annan tysk skribent, biskop Thietmar av Merseburg (d 1018). Thietmar skriver inte om Uppsala utan om den själländska orten Lejre
Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Fast det vore ju knappast konstigt om kultutövandet i Lejre och Uppsala påminde om varandra...
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Vi kan i alla fall vara ganska säkra på att Adam och Thietmar är allt annat än tillförlitliga sanningsvittnen...
Det är anmärkningsvärt hur lite vi faktiskt vet om hur de gamla nordbornas kultbruk utövades, egentligen... Hur troligt är det t.ex. att Oden, Tor och Frej skulle ha tillägnats ett gemensamt tempel? Tittar vi på indoeuropeisk polyteistisk religion (som t.ex. hinduism och antik grekisk-romersk religion) så verkar det ju i regel vara så att de olika gudarna har tillägnats egna helgedomar. Det finns kanske undantag* från den regeln, men ortnamn som Odensvi, Torsåker och Frötuna indikerar att det var "en helgedom - en gudom" som gällde.
____________________________________
*) Pantheon i Rom är ett sådant undantag.
Det är anmärkningsvärt hur lite vi faktiskt vet om hur de gamla nordbornas kultbruk utövades, egentligen... Hur troligt är det t.ex. att Oden, Tor och Frej skulle ha tillägnats ett gemensamt tempel? Tittar vi på indoeuropeisk polyteistisk religion (som t.ex. hinduism och antik grekisk-romersk religion) så verkar det ju i regel vara så att de olika gudarna har tillägnats egna helgedomar. Det finns kanske undantag* från den regeln, men ortnamn som Odensvi, Torsåker och Frötuna indikerar att det var "en helgedom - en gudom" som gällde.
____________________________________
*) Pantheon i Rom är ett sådant undantag.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
För båda gäller ju normal källkritik, men att de skulle vara särskilt otillförlitliga som ibland görs gällande, inte sällan för att komma undan obekväma uppgifter, stämmer ju inte alls.
Och sen är det ju så att de flesta antika templen tillägnades särskilda gudar, men Pantheon är ju tillägnad alla. Så det skulle kunna röra sig om en direkt parallell till detta vilket också då förklarar varför platserna inte har ett namn innehållande någon gud.
Och sen är det ju så att de flesta antika templen tillägnades särskilda gudar, men Pantheon är ju tillägnad alla. Så det skulle kunna röra sig om en direkt parallell till detta vilket också då förklarar varför platserna inte har ett namn innehållande någon gud.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Pan-theon= All-guda-templet. Det vigdes troligtvis med tanke på namnet precis som Yngwe skrev till alla romerska gudar.
Uppsala beskrivs mycket likt ett romerskt triclinium och även om ett tempel vigts åt en
särskild gud som Minerva eller Jupiter så kunde man ha staty-er-etter av andra gudar som också
kunde vördas som gäst. Adam beskriver väl att Tor placerats i mitten och framstår som mäktigast medan Oden(WOtan) och Frö(Fricco) står på sidorna. Det kan ju onekligen tolkas som att Templet i Uppsala är vigt åt Tor precis som templet i Gudhem enligt Jomsvikingasaga. Gudhems asahov hade ju mer en hundra gudabilder.
Uppsala beskrivs mycket likt ett romerskt triclinium och även om ett tempel vigts åt en
särskild gud som Minerva eller Jupiter så kunde man ha staty-er-etter av andra gudar som också
kunde vördas som gäst. Adam beskriver väl att Tor placerats i mitten och framstår som mäktigast medan Oden(WOtan) och Frö(Fricco) står på sidorna. Det kan ju onekligen tolkas som att Templet i Uppsala är vigt åt Tor precis som templet i Gudhem enligt Jomsvikingasaga. Gudhems asahov hade ju mer en hundra gudabilder.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Ny grävningar i Uppsala. Nya miljoner har spenderats och samma svar kommer tillbaka.
Platsen överges på 700-talet e.Kr. Ingen Vikingatid.
http://tinyurl.com/yd57bwjo
(OT)Nya miljoner kommer att spenderas nästa år på samma plats.
(OT)Bra att GU grävs ut dock men jag ifrågasätter spenderandet av pengar.
Opager
Platsen överges på 700-talet e.Kr. Ingen Vikingatid.
http://tinyurl.com/yd57bwjo
(OT)Nya miljoner kommer att spenderas nästa år på samma plats.
(OT)Bra att GU grävs ut dock men jag ifrågasätter spenderandet av pengar.
Opager
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Motsägelse här, att gräva kostar pengar så om man vill gräva går spenderandet inte att undvika. Dessutom med hallens unika storlek och utsmyckning för sin tid inte så underligt att man vill veta mera, ungefär som man gräver i Uppåkra, en intressant och unik plats. Sen kan man väl vara petimäter här med att påpeka att slutet av 700-talet är vikingatid, eller väldigt nära. Liksom att man har bebyggelse inom gamla uppsala under vikingatiden. Hallen är ett hus i ett komplex som sträcker sig över lång tid, faktiskt med första ärkebiskop kyrkan i sverige och som största byn i Uppland blir det nog svårt att ringa in dess betydelses upphörande men flytten till Östra Aros (Uppsala) av ärkebiskopstolen kan väl ses som en punkt där gml Uppsala upphör som centralort för sverige med högarna ca 500-1273, inalles ca 800 år.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Haha, du kunde bara inte låta bli, eller hurÄttelägg skrev:Motsägelse här, att gräva kostar pengar så om man vill gräva går spenderandet inte att undvika. Dessutom med hallens unika storlek och utsmyckning för sin tid inte så underligt att man vill veta mera, ungefär som man gräver i Uppåkra, en intressant och unik plats. Sen kan man väl vara petimäter här med att påpeka att slutet av 700-talet är vikingatid, eller väldigt nära. Liksom att man har bebyggelse inom gamla uppsala under vikingatiden. Hallen är ett hus i ett komplex som sträcker sig över lång tid, faktiskt med första ärkebiskop kyrkan i sverige och som största byn i Uppland blir det nog svårt att ringa in dess betydelses upphörande men flytten till Östra Aros (Uppsala) av ärkebiskopstolen kan väl ses som en punkt där gml Uppsala upphör som centralort för sverige med högarna ca 500-1273, inalles ca 800 år.
Det som är lite beklämmande är att man redan bestämt sig för vad man letar efter, och allt tolkas därefter. Det blir lite för hypat när man försöker framställa smidesjärn som den yppersta lyxen (rent skryt)
Jag tror faktiskt att man skulle lära sig mycket mer om GU genom att gräva nåt annat och vidga sitt djupa grop-perspektiv. Alltså lite omvänd effekt mot vad dom i inslaget säger sig få.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Låta bli det uppenbara, nä
men att man gräver där är inte att förvåna sig över i mitt tycke, men visst skulle den bortschaktade storhögen vars kärnröse är kvar vara intressant. Likaså resterande gravar (ca 200) för en mer komplett bild. Själv skulle jag gärna se att de undersökte åkrarna söder om åsen men radar gav ringa så det får väl vänta antar jag.
Nja, angående utsmyckningen av järn är det väl tämligen unikt för sin tid.
men att man gräver där är inte att förvåna sig över i mitt tycke, men visst skulle den bortschaktade storhögen vars kärnröse är kvar vara intressant. Likaså resterande gravar (ca 200) för en mer komplett bild. Själv skulle jag gärna se att de undersökte åkrarna söder om åsen men radar gav ringa så det får väl vänta antar jag.
Nja, angående utsmyckningen av järn är det väl tämligen unikt för sin tid.
Re: Varför omtalas inte Uppsalatemplet hos Ansgar?
Resultatet av årets grävningar visar liknande resultat som tidigare. Aktiviteterna uppe på höjden avtar under 700-talet e.Kr. och man hittar ingen vikingatid. Det stämmer bra med varför Ansgar inte nämner något tempel.
Nästa år kommer det säkert att finnas nya pengar att spendera på samma jakt efter tempel och vikingatid i GU.
Opager
Nästa år kommer det säkert att finnas nya pengar att spendera på samma jakt efter tempel och vikingatid i GU.
Opager