Efemära spår av offer på gravar

500 f.Kr. - 1066
Vintervit
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 september 2016, 19:52

Efemära spår av offer på gravar

Inlägg av Vintervit » 29 maj 2017, 13:52

Under yngre JÅ (och även under andra tidsåldrar om ej lika markant) förekommer det på vissa stensättningar och högar ett fenomen, struktur eller vad en nu vill kalla det, som brukar kallas Sydvästportar, då de oftast, men inte alltid, är orienterade mot sydväst. Det har föreslagits att dessa "portar" kan ha använts som en plats där de levande offrat mat och dryck till den döda (eller kanske till graven i sig självt). Själv är jag inte alls övertygad om denna tolkning, men den har fått mig att fundera på efemära spår av just offer på eller i nära anslutning till gravar från den här tiden. Jag vet att det ibland hittas föremål i fyllningen/manteln till högar/stensättningar eller placerade på stenpackningen. Finns det någon litteratur som berör ämnet? Är det här något som ni har stött på eller uppfattat?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Efemära spår av offer på gravar

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 14:22

Tore Artelius höll på en hel del med denna frågeställning ex boken Bortglömda föreställningar. Det är ju ett ganska vanligt företag globalt att återgå till gamla gravar med offer. https://en.wikipedia.org/wiki/Libation

Vintervit
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 september 2016, 19:52

Re: Efemära spår av offer på gravar

Inlägg av Vintervit » 30 maj 2017, 08:52

Tack Kungsune. Det jag menade, men nog var lite otydlig med, var om det finns någon som tittat på specifikt föremål som placerats på gravar? Ofta hittar vi ju obrända tänder från nöt eller häst på gravar till exempel, liksom ibland knivar, saxar osv. Finns det någon som gått igenom ett flertal av dessa möjliga efemära spår av offer och försökt sig på en tolkning av fenomenet?

Vad gäller mat och dryckesoffer, har man kunnat visa att detta faktiskt skett? Hur?

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Efemära spår av offer på gravar

Inlägg av Leif » 9 juni 2017, 09:37

Jag tror personligen att föremål/offer som placerats ovanpå gravavar och som vi kan finna bra spår av är lite för få för att vi skall kunna generalisera kring dem. Inte för att de inte förekommit utan för att de helt eneklt brutits ner då de legat exponerat. De bevarade fynd vi har har ju oftast legat skyddat.... Backar man lite i tiden så finns det ju keramikoffer utanför ingångarna till gånggrifter, KG Sjögren har varit inne och nosat på det fenomenet.

För övrigt har järnåldersdösar öppningar, minns ej i vilket vädersträck men det finns det folk som tittat på. Jag vet att mikael Nordström (jönköpings länsmuseum) funderat på det där med portar, har för mig han skrivit om det med men minns inte riktigt. Kanske inspirerades han av någon strof i Ibn Fadhlan men där är mitt minne mycket osäkert. Däremot vet jag att jag läst om portar och av fler än Artelius, texterna bör vara skrivna för ca 8-10 år sedan.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar