Varför skulle det vara omöjligt att närvara vid bloten i Gamla Uppsala nio dygn och sedan åka hem? Något tiotal mil kan inte ha varit några problem att färdas under vikingatiden, inte ens på land på vintern. Man använde säkert släde. Distingsmarknaden har i obruten följd hållits i Uppsala årligen i februari och är säkert belagd sedan medeltiden (men all sannolikhet förekom den redan tidigare). Om långväga resenärer bevisligen kunde besöka Uppsala på vintern på medeltiden, så kunde de göra det under vikingatiden också.Carl Thomas skrev:Att folk från alla Land skulle resa till Uppsala och där närvara under minst 9 dygn och sedan resa hem igen, under vintern, ser jag som en logistisk omöjlighet som du vet. Men här talas om kungar i flertal vilket kanske förklarar att det handlar om ett närområde. Detta närområde kan då vara ett eller flera härad/Hundare - eller ett Land (landskap). Det kan jag med viss tveksamhet köpa.
Nu skriver ju Adam om sitt tempel Ubsola. Han skriver att det ligger inte långt från Zitun och Birka, jag vill minnas att han skriver en dagsritt - men jag kan minnas fel. En normal dagsritt är 2,5-3 mil.
Templet kan alltså ha legat i Uppsala - men Adam skriver inte ATT det låg i Uppsala. Adam nämner Uppsala i sin skrift, alltså kände han till Uppsala.
Nu tror ju jag att det finns ett Hov (tempel) någonstans i trakten runt Uppsala, gissningsvis inom 1 timmes fotvandring - vilket innebär inom ca 4 km radie. Det kan t.ex. ha legat i Valsgärde på norra sidan mellan bergknallarna - eftersom det "omgavs av berg så som en amfiteater".
Gissningsvis skriver då Adam om Tiohundraland - och beskriver det han hört om denna trakt?
Men, han skrivet också kungar i flertal. Innebär detta Häradskungar - eller Landkungar?
Det är ju viktigt att vi förstår vilka kungar som avses eftersom tråden rör den makt som kungar hade. Jag förmodar att en Landkung hade mer makt än en Häradskung - men lika förbaskat stod kungen under tinget.
"Landkungar" förekom säkert under vendeltid, i alla fall periodvis om sveakungen var svag. Men källorna är tysta om "landkungar" efter 700-talet ungefär. Visst kunde någon även senare vara kung över bara t ex Västergötland, men då snarare för att han var utsparkad från resten av riket. Det är inte samma sak som riktiga småkungar i stil med sagans Olov den skarpsynte av Närke, som uppges ha levt på 500-talet, om han nu har funnits.
"Häradskungar" har jag aldrig hört talas om. Finns det några källor/indikationer på att sådana funnits?
Varför skulle Adam av Bremen mena Tiundaland när han uppenbart skriver om svearna mera generellt?
Adam av Bremens amfiteater tror jag syftar på de i halvcirkel placerade kungshögarna. Templet tror jag låg på åkern strax söder om högarna, ungefär där man idag har brasan på Valborgsmässoafton :
http://www.tukler.com/bilder_jpeg/1247-07.jpg (Den Anders som nämns som fotograf är inte jag.)
Jag tror inte att kungen i praktiken stod under tinget. Han var formellt vald (i praktiken dock nära nog arvkungadöme) och kunde bli avsatt,. Han var alltså precis som en nutida statsminister formellt underställd parlamentet, men var säkert i praktiken mäktigare än dem som valde honom.