Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

500 f.Kr. - 1066
Moneta Nova

Re: Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

Inlägg av Moneta Nova » 5 februari 2026, 10:12

Henric skrev: - "Gräslunds argumentering är på somliga punkter mycket övertygande. Så t.ex. vad gäller att geatas och Beowulf snarare är hemmahörande på Gotland än i Västergötland, om man alls vill söka verklighetsbakgrund. Bland mycket annat för att det tydligt anges i originalet att geatas bor på en ö (fast många översättare skyfflat undan det, Gräslund har studerat ett 40-tal översättningar, vid sidan om originalet), och att geatas strider med svearna äger rum över havet (inte någon sjö). Övertygande också att Beowulf måste ha traderats muntligt, i östskandinavien och i England, innan en slutlig version skrevs ner."
Så du och Gräslund har noterat att "geatas bor på en ö" (insula = ö, halvö). - Jylland?

Så du och Gräslund har noterat att "geatas strider med svearna äger rum över havet (inte någon sjö)". - Kattegatt?

Kan du utveckla det där med att "Beowulf måste ha traderats muntligt, i östskandinavien". Vad skiljer Öster- och Västergötland när det gäller "muntlig tradition"?

Du svarade inte på min fråga: - "Vad har Gräslund för argument för att (kategoriskt?) avfärda Jyllands-teorin? Utöver att försöka placera sweon i Mälardalen."

Sedan kan jag bara hålla med Bäckahästenn; "vidsynt är inget som går att beskylla dig för Henric".

*

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 februari 2026, 11:19

Jag tror vi alla tjänar på att behandla alternativen som arbetshypoteser snarare än positioner att försvara. Då kan vi fokusera mer på vilka datapunkter som faktiskt väger tyngst, och mindre på vem som “vinner” diskussionen.
Men dina frågor är fullt legitima Moneta Nova.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 5 februari 2026, 14:56

Man får kanske tåla lite ifrågasättande när man ideligen försöker klistra på meningsmotståndare epitet som "ni andra i Västgötaskolan", "hatobjekten i klicken", och indirekt kallar sina motdebattörer för trångsynta, fördomsfulla och intoleranta ("mer vidsynt än de övriga i tråden").

Den som verkligen vill söka sanningen och försöka lära sig något bör nog ha ett något öppnare sinne.

*

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 februari 2026, 15:57

Så tråkigt att det hela tiden blir så. Det hade varit fruktbart att krasst diskutera modeller. Tror problemet alltid kretsar tillbaks till hur man betraktar Snorres kungasagor. Även när det som här blir anakronistiskt. Som en produkt av sin tid eller faktisk historieskrivning. Jag har svårt att frigöra mig från att delar av konungasagor mer speglar 1200-talets situation på Island och i Norge än järnålderns Uppland. Det gör att jag inte känner mig låst i någon Svitjodkonvention.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 februari 2026, 16:48

1. Sjögeografi och transportlogik

Datapunkt i kvädet:
Geatas ↔ Sweon interagerar över hav, inte sjö.

Modell A: Jylland ↔ Västergötland
• Kattegatt = naturlig operationszon
• Kort sjöavstånd
• Kustnära maktblock
• Friser som grannar passar

➡️ Hög koherens

Modell B: Gotland ↔ Mälardalen
• Kräver passage genom Östersjön
• Förutsätter fri transit genom andra maktzoner
• Inre Mälaren är en flaskhals

➡️ Måttlig koherens

2. Friserrelationen

Datapunkt:
Hygelacs konflikt med friserna.

Modell A

Jylland gränsar direkt mot frisisk sfär.

➡️ Direkt match

Modell B

Gotland saknar direkt frisisk koppling.

➡️ Indirekt och svag match

3. Politisk maktstruktur

Datapunkt:
Tre jämförbara elitkulturer: Daner, Sweon, Geatas.

Modell A

Tre maktblock runt Kattegatt:
• Jylland
• Västskandinaviskt inland
• Danernas kärnområde

➡️ Symmetrisk triangel

Modell B
• Gotland (öhandelsmakt)
• Mälardalen (inlandskärna)
• Daner

➡️ Asymmetrisk struktur

Gotland måste då fungera som fullvärdig militär stormakt, inte bara handelsnod.

4. Arkeologisk elitdensitet (ca 400–550)

Här pratar vi systemnivå, inte enskilda fynd.

Modell A

Västergötland/Vänerområdet:
• extrem koncentration av elitmiljöer
• stora gravfält
• guldfynd
• strategiska chokepoints
• fornborgssystem

➡️ Starkt stöd

Modell B

Gotland:
• rik materiell kultur
• stark handelsprofil
• men mer egalitär struktur (debatterat)

Mälardalen före 550:
• glesare elitindikatorer
• senare monumental acceleration

➡️ Blandat stöd

5. Narrativ logistik i kvädet

Datapunkt:
Snabba militära interventioner mellan maktblock.

Modell A

Kustnära Kattegattnätverk = snabb mobilitet.

➡️ Logistiskt rimligt

Modell B

Gotland → Mälaren kräver längre, mer komplexa expeditioner.

➡️ Logistiskt tyngre

6. Symbolisk och kulturell närhet

Kvädet beskriver stark kulturell likhet mellan hoven.

Modell A

Kattegattssfären visar tydlig kulturell homogenitet.

➡️ God match

Modell B

Kräver att Gotland och Mälardalen är fullt integrerade redan då.

➡️ Möjligt men kräver extra antaganden

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 februari 2026, 17:06

En komprimerad tes: Beowulf, svear och västligt maktcentrum

1. Beowulfkvädets geografi förutsätter en Nordsjö–Kattegatt-horisont

Kvädets politiska och maritima geografi är konsekvent orienterad mot:
• Jylland
• frisiska kusten
• daner
• sjöburna kontakter västerut

Detta stämmer bättre med en Kattegattcentrerad elitmiljö än med en Östersjö–Mälardalsmodell. Resor i kvädet sker över hav mellan maktcentra som är logistiskt rimliga i Nordsjösfären.

👉 Prediktion: Arkeologiska elitmiljöer kopplade till kvädets horisont bör korrelera starkare med västskandinaviska nätverk än med Mälardalen före ca 550.

2. Identifieringen Geatas = västgötar skapar logistiska motsägelser

Om Geatas placeras i Västergötland uppstår flera interna problem:
• konflikter som kräver sjötransporter blir landlogiskt orimliga
• militära rörelser kräver omvägar genom fientliga zoner
• Vänern fungerar inte som det “hav” som texten implicerar

Identifieringen Geatas = jutar eliminerar dessa motsägelser och harmonierar med frankiska källors placering av Hygelac i jylländsk sfär.

👉 Prediktion: Textens konfliktmönster bör bli mer koherent när Geatas modelleras som jutar.

3. “Svear” fungerar i tidiga källor som ett paraplybegrepp

Hos antika och tidigmedeltida författare används etnonymer ofta som:
• överkategorier
• federativa beteckningar
• kulturella block

Jordanes’ Suehans och Tacitus’ Suiones kan tolkas som en bred skandinavisk elitkategori snarare än en snävt uppländsk etnicitet.

👉 Prediktion: Källmaterialet bör visa överlapp mellan “svear” och grupper som senare särskiljs som götar.

4. Den arkeologiska tyngdpunkten före 550 ligger söder om Mälardalen

Före vendeltid uppvisar:
• Västergötland
• Östergötland
• Skåne
• Gotland

starkare koncentrationer av:
• vapengravar
• guldfynd
• elitmiljöer
• hallplatser

än Uppland.

👉 Prediktion: Ett tidigt maktcentrum bör sökas i dessa resursstarka slättbygder snarare än i ett perifert Mälardalslandskap.

5. Monumentalitet är inte ett direkt index på politiskt ursprung

Sen monumentalitet (t.ex. Gamla Uppsala ca 600+) kan spegla:
• dynastisk omstrukturering
• elitmigration
• ideologisk centralisering

snarare än lång kontinuitet.

👉 Prediktion: Monumentala centra kan uppstå sekundärt i relation till äldre maktnätverk.

6. Topografiska beskrivningar i källorna kräver specifika landskapstyper

Återkommande motiv:
• berg
• rasbranter
• älvlandskap
• skogspassager
• hamnar med inlandsvägar

passar dåligt på Mälardalens topografi men bättre på västsvenska älv- och platålandskap.

👉 Prediktion: Kandidatplatser för sveakungens gård bör uppvisa denna kombination av terrängdrag.

7. En västlig kärnzon förklarar källornas konfliktmönster enklare

Om ett tidigt sveariskt maktcentrum placeras i västra Skandinavien:
• harmonierar Beowulf med frankiska notiser
• förklaras jylländska konflikter
• integreras Ynglingatal bättre i en Nordsjöhorisont
• minskar behovet av ad hoc-förklaringar

👉 Prediktion: Den modellen kräver färre specialantaganden än en strikt Mälardalsmodell.

Henric

Inlägg av Henric » 5 februari 2026, 17:17

Moneta:
"Man får kanske tåla lite ifrågasättande"

Jag är tålig, tro mig.
För övrigt blir jag ju ifrågasatt varje gång jag skriver här, av en unison kör.

Vad jag har försökt göra är att plocka ut olika specifika frågeställningar i anslutning till Gräslunds bok och Beowulf (alltså ämnet för tråden. Av kungsune får jag av och till vettiga svar.

Nå, var bor du själv nånstans?

Henric

Inlägg av Henric » 5 februari 2026, 17:20

"Min invändning är inte att identifieringen är spekulativ i sig, utan att den är metodiskt cirkulär.

För att Aelfhere/Beowulf ska kunna identifieras med Avair Strabain måste man först acceptera Gräslunds gotlandsram. Sedan används identifieringen som stöd för samma ram. Det blir ett resonemang där hypotesen bekräftar sig själv."

Men jag frågade bara om resonemanget Beowulf-Strabain som sådant. Hur det står sig språkligt till exempel.

Henric

Inlägg av Henric » 5 februari 2026, 17:48

Moneta:

"Så du och Gräslund har noterat att "geatas bor på en ö" (insula = ö, halvö). - Jylland? "

Enligt min latinordbok betyder insula ö eller holme, samt hyreshus osv. Inte halvö.
I Beowulf handlar det om "ealond". Gräslund påstod att det på fornvästsaxiska bara kan betyda ö. Jag frågade här om det stämmer, men fick inget svar,

"Så du och Gräslund har noterat att "geatas strider med svearna äger rum över havet (inte någon sjö)". - Kattegatt?"

Kanske det om man tror att svearna styrde och ställde på västkusten under folkvandringstid. Som ni väl alla gör? Blir ni förorättade om man kallar det för "västgötaskolan" alltså?

"Kan du utveckla det där med att "Beowulf måste ha traderats muntligt, i östskandinavien". Vad skiljer Öster- och Västergötland när det gäller "muntlig tradition"?"

Det där med östskandinavien är Gräslunds ordval. Som jag skrev nyligen har jag nog överanvänt det ett par gånger, när det hade varit bättre med skandinavien.

"Du svarade inte på min fråga: - "Vad har Gräslund för argument för att (kategoriskt?) avfärda Jyllands-teorin? Utöver att försöka placera sweon i Mälardalen."

Gräslund diskuterar inte alls frågan om jutar, faktiskt. Vad jag minns iaf. Han tar upp Västergötland, Östergötland, Öland och Gotland iaf.

"Sedan kan jag bara hålla med Bäckahästenn; "vidsynt är inget som går att beskylla dig för Henric". "

Det håller jag inte med om, jag tycker att jag förhåller mig rätt öppet till frågorna. Men som sagt, det gör kungsune också ibland.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 5 februari 2026, 18:22

Henric skrev:
5 februari 2026, 17:20
"Min invändning är inte att identifieringen är spekulativ i sig, utan att den är metodiskt cirkulär.

För att Aelfhere/Beowulf ska kunna identifieras med Avair Strabain måste man först acceptera Gräslunds gotlandsram. Sedan används identifieringen som stöd för samma ram. Det blir ett resonemang där hypotesen bekräftar sig själv."

Men jag frågade bara om resonemanget Beowulf-Strabain som sådant. Hur det står sig språkligt till exempel.
Jag är inte filolog men svårt att se att Strabein-figuren i Gutasagan kan bära den vikt som nu läggs på den i diskussionen om Beowulf.

För det första rör vi oss här mellan två helt olika textmiljöer. Beowulf är ett fornengelskt heroiskt epos från tidig medeltid, medan Gutasagan är en 1200-talstext med juridisk och etiologisk funktion. Den senare är redan från början en redaktionell produkt i ett kristet, högmedeltida sammanhang. Det finns ingen tydlig narrativ strukturparallell till Beowulfs hjältebåge, ingen poetisk eller formulaisk överensstämmelse, och ingen språklig kedja som binder namnen samman på ett övertygande sätt. De likheter som ibland åberopas ligger på en mycket allmän motivnivå – migration, konflikt, legitimering av ordning – och sådana motiv är i praktiken allmängermanska.

Skriv svar