500 f.Kr. - 1066
-
Starkodder
Yngwe skrev:Starkodder, vill gärna se hur du gör en sannolikhetsbedömning i fallet. Jag har en känsla av att den blir så grund att redan efter ett par kritiska frågor kommer det att framträda ett högst subjektivt " det tycker jag iallafall", möjligtvis ett "det tycker vi".
Men du får gärna motbevisa mig!
Sannolikhetsbedömning? Jag har anslutit mig till den grupp av t ex Beowulfforskare som har Lejre som den troligaste kandidaten för Heorot. Det får räcka tills det dyker upp nya - och bättre - kandidater.
" det tycker jag iallafall" har du ju själv använt i fallet Jordsand. Du kan rimligen inte jämställa Lejre med Jordsand om du inte har mer kött på benen. Men det är ju så det är, alla kan inte vara överens eller hur? Det bästa är ju att utsätta sina teorier för omgivningens stränga blickar.
-
Kungsune
Det som talar för Leijre är de tidigmedeltida författarnas placering av kungasätet där. Dessvärre ca 600 år före deras egen tid. Om man gör antagandet att Heorot var en verklig plats så bör den ju ha legat antingen i Skåne eller på Själland. När Beowulf kommer till Heorot bjuds de till fest och mycket tyder på att de anländer i kvällningen. Klippan lyser antagligen för att solen står i väster. Klippan/stranden ligger med andra ord på en västkust. Heorot beskrivs som danakungens viktigaste centra. I Saxo som en större by med en skyddsmur/pallisad. Arkeologiskt borde ju då Leijre vara den största boplatslämningen vi har från folkvandringstid. Än så länge verkar dock verklighetens motsvarighet till ett Heorot snarare vara att söka i Uppåkra.
-
Yngwe
Det visar det hela allt för väl Starkodder. Sannolikhetsbedömning? skriver du. Det är med andra ord bara frågan om vilken plats som känns bäst, och att det rör sig om en verklig plats är inte ens en fråga utan en förutsättning...
När det gäller jordsand så får du nog läsa vad jag skrivit igen. Jag framför det som en eventuell kandidat utan att på något vis tala om hur sannolikt det är. Som du kan se, och som iallafall Troels noterade, så gör jag klart att jag tycker underlaget är för diffust för att det ska vara relevant att göra några sådana bedömningar.
-
Starkodder
Kungsune skrev:Det som talar för Leijre är de tidigmedeltida författarnas placering av kungasätet där. Dessvärre ca 600 år före deras egen tid. Om man gör antagandet att Heorot var en verklig plats så bör den ju ha legat antingen i Skåne eller på Själland. När Beowulf kommer till Heorot bjuds de till fest och mycket tyder på att de anländer i kvällningen. Klippan lyser antagligen för att solen står i väster. Klippan/stranden ligger med andra ord på en västkust. Heorot beskrivs som danakungens viktigaste centra. I Saxo som en större by med en skyddsmur/pallisad. Arkeologiskt borde ju då Leijre vara den största boplatslämningen vi har från folkvandringstid. Än så länge verkar dock verklighetens motsvarighet till ett Heorot snarare vara att söka i Uppåkra.
Kvällningen? Var ligger klippan? Först sågar du Saxo, sen citerar du honom ändå. Tror du att Lejre är utgrävt i sin helhet?
Senast redigerad av 1
Starkodder, redigerad totalt 31 gånger.
-
Starkodder
Yngwe skrev:Det visar det hela allt för väl Starkodder. Sannolikhetsbedömning? skriver du. Det är med andra ord bara frågan om vilken plats som känns bäst, och att det rör sig om en verklig plats är inte ens en fråga utan en förutsättning...
När det gäller jordsand så får du nog läsa vad jag skrivit igen. Jag framför det som en eventuell kandidat utan att på något vis tala om hur sannolikt det är. Som du kan se, och som iallafall Troels noterade, så gör jag klart att jag tycker underlaget är för diffust för att det ska vara relevant att göra några sådana bedömningar.
Nä valet beror på mer än känslor. Arkeologiska fynd, hallbyggnader, traditioner, skrifter.
-
Kungsune
Kvällningen? Var ligger klippan? Först sågar du Saxo, sen citerar du honom ändå. Tror du att Lejre är utgrävt i sin helhet?
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Jag varken sågar eller tror något. Om man skulle få fram en större boplats som närmar sig Uppåkras dimensioner så blir naturligtvis Leijre intressant. Innan dess förblir Uppåkra ett väldigt starkt utropstecken som saknas i källorna. Jag ser i första hand Beowulf och Heorot som fiktiva namn men en plats som Heorot bör på något sätt ändå ha funnits. I arkeologins verklighet har vi egentligen bara en plats som utmärker sig. Jag tror att det finns traderade minnen som verkligen innehåller fakta men varken du eller jag vet vilka delar. Därför är jag öppen för alla tolkningar. Bortser man från all arkeologi och bara litar till historiska urkunder så får naturligtvis Leijre en stark position men Leijre pekas ju först ut på medeltiden så källvärdet är ju inte särskilt stort. När man flyttar över en skildring av ett slag eller en ort så ändrar man sällan miljöbeskrivningar. De är ofta viktiga för stämningen och inflätade i handlingen. Ex tidsaspekter, reslängder, naturbeskrivningar mm kan vara intakta trots geografisk förflyttning. Detta kan man se i ex grekiska traditioner kring hjältar och gudar. Flera regioner gör anspråk på samma karaktärer med samma berättelse men med olika ortangivelser. Vi har ju exakt samma sak med våra svenska myter där lokala pizzerior, poliser osv ofrivilligt får ikläda sig rollen av dråpliga händelser och karaktärer som folk tar för sanna.
-
Starkodder
Kungsune skrev:Kvällningen? Var ligger klippan? Först sågar du Saxo, sen citerar du honom ändå. Tror du att Lejre är utgrävt i sin helhet?
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Jag varken sågar eller tror något. Om man skulle få fram en större boplats som närmar sig Uppåkras dimensioner så blir naturligtvis Leijre intressant. Innan dess förblir Uppåkra ett väldigt starkt utropstecken som saknas i källorna. Jag ser i första hand Beowulf och Heorot som fiktiva namn men en plats som Heorot bör på något sätt ändå ha funnits. I arkeologins verklighet har vi egentligen bara en plats som utmärker sig. Jag tror att det finns traderade minnen som verkligen innehåller fakta men varken du eller jag vet vilka delar. Därför är jag öppen för alla tolkningar. Bortser man från all arkeologi och bara litar till historiska urkunder så får naturligtvis Leijre en stark position men Leijre pekas ju först ut på medeltiden så källvärdet är ju inte särskilt stort. När man flyttar över en skildring av ett slag eller en ort så ändrar man sällan miljöbeskrivningar. De är ofta viktiga för stämningen och inflätade i handlingen. Ex tidsaspekter, reslängder, naturbeskrivningar mm kan vara intakta trots geografisk förflyttning. Detta kan man se i ex grekiska traditioner kring hjältar och gudar. Flera regioner gör anspråk på samma karaktärer med samma berättelse men med olika ortangivelser. Vi har ju exakt samma sak med våra svenska myter där lokala pizzerior, poliser osv ofrivilligt får ikläda sig rollen av dråpliga händelser och karaktärer som folk tar för sanna.
Du verkar välja Uppåkra framför Lejre av olika anledningar, därav min fråga om klippan och kvällningen. De glänsande uddarna som Beowulf beskriver kan vara många olika platser, men jag har svårt att se att Uppåkra skulle väljas utifrån ordalydelsen.
-
Yngwe
Starkodder skrev:Yngwe skrev:Det visar det hela allt för väl Starkodder. Sannolikhetsbedömning? skriver du. Det är med andra ord bara frågan om vilken plats som känns bäst, och att det rör sig om en verklig plats är inte ens en fråga utan en förutsättning...
Nä valet beror på mer än känslor. Arkeologiska fynd, hallbyggnader, traditioner, skrifter.
Om du påstår det så får du redovisa det, som jag bad, så får vi se hur långt det håller!
-
Starkodder
Yngwe skrev:Starkodder skrev:Yngwe skrev:Det visar det hela allt för väl Starkodder. Sannolikhetsbedömning? skriver du. Det är med andra ord bara frågan om vilken plats som känns bäst, och att det rör sig om en verklig plats är inte ens en fråga utan en förutsättning...
Om du påstår det så får du redovisa det, som jag bad, så får vi se hur långt det håller!
Varsågod och läs:
http://www.brepols.net/Pages/ShowProduc ... 03527345-1
-
Kungsune
Du verkar välja Uppåkra framför Lejre av olika anledningar, därav min fråga om klippan och kvällningen. De glänsande uddarna som Beowulf beskriver kan vara många olika platser, men jag har svårt att se att Uppåkra skulle väljas utifrån ordalydelsen.
Nja, jag kan tänka mig tusentals platser som matchar beskrivningen. Uppåkra ligger liksom Lejre lite långt från närmsta passande klippläge men det passar väldigt bra med hamn i västerläge. Jag har inte räknat ut Leijre. Jag konstaterar bara att om man tittar på kända arkeologiska förhållanden så är det svårt att föreställa sig ett liknande center av Uppåkradignitet till i öresundsregionen.
Senast redigerad av 1
Kungsune, redigerad totalt 31 gånger.