Att Adam benämner sitt Ubsola för tempel är et fakta och det behöver vi knappast diskutera
Snorre skrev i Ynglingasagan Upsalir, samma Upsalir skrivs i Upplandslagen 1296. Upsalir är plural och betyder "Salar" - vilket kan innebära att templet var ett komplex av salar, alltså flera byggnader, kanske är vi då inne på en "Tempelplats" där det också fanns en festsal = Triclinium.
Adam skriver att templet heter Ubsola, alltså inte platsen där templet låg. Han skriver att det inte ligger långt från Zitun och Birka, det ger oss en ungefärlig position på var Templet var placerat. Om vi tänker oss en nästan rät linje mellan Birka som ligger längst i sd och GU som då ligger längst i norr så ligger Zitun (Sigtuna) mitt emellan dessa två orter. Adam kände till Zitun och Birka - man han skrev inte att Templet ligger i Uppsala.
Nu tror jag att Templet faktiskt låg i trakten av Uppsala, kanske delar av det till och med inne i Uppsala, t.ex. en festsal som tillhörde Templet?
Offrandet var nionde år kan ha skett inne i Uppsala - men jag tror inte att offren hängdes upp där - men stolphålen kan kanske ha med offrandet att göra (?) om jag fantiserar lite. Enligt Adam var det 72 offer - och det hittades 144 stolphål. Kanske finns det ett samband? Med en överliggare mellan stoplarna blir dessa en galge - och denna galge har då 72 platser. Kanske är det en ren tillfällighet att talen stämmer överens?
Thomas