Vad är en hall?

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas

Re: Vad är en hall?

Inlägg av Carl Thomas » 4 april 2016, 16:20

MrB,

Att Adam benämner sitt Ubsola för tempel är et fakta och det behöver vi knappast diskutera :) Han skriver även Triclinium vilket betyder matsal.

Snorre skrev i Ynglingasagan Upsalir, samma Upsalir skrivs i Upplandslagen 1296. Upsalir är plural och betyder "Salar" - vilket kan innebära att templet var ett komplex av salar, alltså flera byggnader, kanske är vi då inne på en "Tempelplats" där det också fanns en festsal = Triclinium.

Adam skriver att templet heter Ubsola, alltså inte platsen där templet låg. Han skriver att det inte ligger långt från Zitun och Birka, det ger oss en ungefärlig position på var Templet var placerat. Om vi tänker oss en nästan rät linje mellan Birka som ligger längst i sd och GU som då ligger längst i norr så ligger Zitun (Sigtuna) mitt emellan dessa två orter. Adam kände till Zitun och Birka - man han skrev inte att Templet ligger i Uppsala.
Nu tror jag att Templet faktiskt låg i trakten av Uppsala, kanske delar av det till och med inne i Uppsala, t.ex. en festsal som tillhörde Templet?

Offrandet var nionde år kan ha skett inne i Uppsala - men jag tror inte att offren hängdes upp där - men stolphålen kan kanske ha med offrandet att göra (?) om jag fantiserar lite. Enligt Adam var det 72 offer - och det hittades 144 stolphål. Kanske finns det ett samband? Med en överliggare mellan stoplarna blir dessa en galge - och denna galge har då 72 platser. Kanske är det en ren tillfällighet att talen stämmer överens?

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 4 april 2016, 17:05

Nej det är verkligen inget joke Troels, utan högsta allvar. Argumentationen är enkel, nämligen att man inom vetenskap ser på saker objektivt istället för att till varje försöka påvisa sina förutbestämda teser.

Utan att påstå att så är fallet, är ändå bevisläget för att hallen i GU är Adams Ubsola-tempel precis lika gott som att det skulle röra sig om en kunglig mjödhall. På det stora hela, ur vetenskaplig synvinkel, inte särskilt gott alls, men fullt möjligt.

Alltså, varken du eller jag eller någon annan vet vad hallen användes till. Det är utgångspunkten för hela tråden....

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 4 april 2016, 17:15

Leif skrev:
MrB skrev: Om man ska leta efter hallar bland våra ortnamn kanske man bör använda sig av ordet sal istället. I alla fall har väl Hall i Halland mer med berg, sten, klippor, hällar att göra om jag inte minns helt fel.
Helt riktigt. Samtidigt är de lite modernare ortnamns/platsnamnshistorikerna inne på att man aldrig kan tolka namnet utan att kika på platsen (antingen på karta eller i verkligheten). Det öppnar upp för fler tolkningar och framför allt så kan man i många fall utesluta häll/klipp tolkningen för södra halland då det helt enkelt inte finns något synligt berg i trakten.
?

Finns synligt berg utanför Halmstad.....har du åkt utmed kusten norrut? Laxvik, Tylösand, Haverdal, Steninge...

Opager

Inlägg av Opager » 4 april 2016, 17:52

Ordet Hall förekommer om upphöjda platser på Bjärehalvön. Hovs Hallar är ett exempel. Min pappa, som r från Bjäre, använder också ordet hall för mindre stenformationer som kommer upp ur jorden och där man har utsikt om man kliver upp på den.

Opager

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 4 april 2016, 18:02

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 4 april 2016, 18:41

Starkodder, Vad som är påtagligt med södra Halland är att det är förhållandevis ont om berg jämfört med omgivande landskap. Det hade blivit lite löjligt att kalla slättbygden i södra halland för berghällarnas land då de knappt går att finna.

MrB

Inlägg av MrB » 4 april 2016, 20:13

Bäckahästen skrev:Vikingatida hall hittad i Varnhem.
http://www.skovdenyheter.se/article/spa ... i-varnhem/
Spännande! Vi får väl tyvärr vänta på fler undersökningar samt alla synteser. Jag tror att många associerar hallar med hedendom. Kan en plats som Varnhem ha haft en kristenhet samtida med en hedendomshet? Om så är fallet kan man ju undra om man verkligen kunde tolerera varandras närvaro. Om det nu skulle visa sig vara en hall. Kan man tänka sig en tidigkristen kult fast i en hallbyggnad? Min lilla hjärna har nog svårt att tro det. Hur långt kan det vara mellan den eventuella hallbyggnaden och de kristna begravningsplatserna?
Senast redigerad av 1 MrB, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 4 april 2016, 21:07

Riddarsalen är ju en direkt efterföljare till stormannens hall. "Den stora bjudningen" ska nog inte ges överdrivet religiösa toner, även om den säkerligen innehåller religiösa eller rituella detaljer.

MrB

Inlägg av MrB » 4 april 2016, 21:30

Carl Thomas skrev:Snorre skrev i Ynglingasagan Upsalir, samma Upsalir skrivs i Upplandslagen 1296. Upsalir är plural och betyder "Salar" - vilket kan innebära att templet var ett komplex av salar, alltså flera byggnader, kanske är vi då inne på en "Tempelplats" där det också fanns en festsal = Triclinium.
Thomas
Enligt http://heimskringla.no/wiki/Ynglinga_saga nämns följande Upps*-ord:
Uppsala - 14 gånger
Uppsalir - 1 gång
Uppsölum - 22 gånger
Uppsalaveldi - 1 gång

Hur kan du få detta att blir Uppsalir i alla fall?

Kan du komma med en referens?

Så móðir, faðir, dóttir skulle inte betyda moder, fader, dotter utan mödrar, fäder och döttrar enligt dig?
Jag kan givetvis ha fel. Rätta mig gärna!

Enligt https://en.wiktionary.org/wiki/-um#Icelandic:
Icelandic
Suffix
-um
1.Used to form the dative plural of most nouns, all strong adjectives and most pronouns.
2.Used to form the first person plural of verbs in the indicative and subjunctive, past and present.
3.Used to form some adverbs from nouns or adjectives — it is actually a frozen dative.

Här kan vi kanske tänka oss att Uppsala förekommer som substantiv i pluralis?

Men så läser man ur sagan:
Njörðr bjó í Nóatúnum, en Freyr at Uppsölum, Heimdallr at Himinbjörgum, Þórr á Þrúðvangi, Baldr á Breiðabliki; öllum fékk hann þeim góða bólstaði.
Skulle det här stå Njord i Noatunarna?
Frej i Uppsalarna?
Heimdal i Himinbjörgarna?
Någon språkkunnig som vet när man i fornordiskan/isländskan använder (använde) sig av ändelsen -um?

Upplandslagen (Handskrift A) enligt project2.sol.lu.se:
Upsælum - 1 träff
Upsalum - 2 träffar
Upsalæ - 5 träffar
Upsalir 1- 1 träff
Du glömde nog lista flertalet andra varianter med andra ord.

MrB

Inlägg av MrB » 4 april 2016, 22:15

Carl Thomas skrev:Offrandet var nionde år kan ha skett inne i Uppsala - men jag tror inte att offren hängdes upp där - men stolphålen kan kanske ha med offrandet att göra (?) om jag fantiserar lite. Enligt Adam var det 72 offer - och det hittades 144 stolphål. Kanske finns det ett samband? Med en överliggare mellan stoplarna blir dessa en galge - och denna galge har då 72 platser. Kanske är det en ren tillfällighet att talen stämmer överens?Thomas
Detta var en spännande teori! Varför inte! :)

Skriv svar