Hur många kunde komma till tingen och bloten?

500 f.Kr. - 1066
Västgöten

Re: Hur många kunde komma till tingen och bloten?

Inlägg av Västgöten » 27 augusti 2015, 11:37

Må vara att hon är pensionär, men hennes forskning måste trots allt väga mycket tyngre än inläggen här utan någon forskning alls bakom sig.
Om du underkänner våra historiker förstår jag inte varför du envisas med att fråga efter källor. De granskar ju varandra och missar avslöjas snabbt av andra forskare. Skall vi underkänna dem så måste vi i stort sett stänga debatten här.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 27 augusti 2015, 12:02

Forskningen kring de germanska folken är inget märkligt i europa och det berör inte enbart språk. Goterna och andra folk är föremål för djup forskning i många länder. Förstår inte varför det skulle vara så märkvärdigt. Angående blot och religion har vi nedslag i skriftliga källor, ex hade Island ett tämligen intressant system med godar som var både andliga och världsliga ledare. Ett tankespår som visar på hur allvarligt de religiösa var som utövade asatron var just islands övergång till kristendom. Kristendomen antogs men de som ville kunde behålla sin tro bara de höll den borta från offentligheten. Mao, en övergång med mål att minska religiösa strider, detta ger oss informationen att det fanns nog så troende av forn sed att dessa måste tas om hand försiktigt.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 28 augusti 2015, 09:27

Ättelägg
Du missförstår mig beträffande germanerna. Naturligtvis forskas det om allt som rör de grupper som talar germanska språk. Men detta är knappast en fråga för ett arkeologiforum så låt oss lämna den.
Island är ju ett föregångsland där vi faktiskt vet rätt mycket om tiden kring år tusen. Förmodligen var det likadant i Sverige. Särskilt i ensliga skogsbygder fortsatte man nog länge att blota till de gamla gudarna.
Men vad vi diskuterade var de stora bloten dit folk skall ha vandrat från stora delar av dagens Sverige. Detta dog nog ut rätt tidigt, om det över huvud taget förekom. Det gick ju inte att anordna sådana stora blot i smyg.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 28 augusti 2015, 09:51

Tidigt och tidigt, beror på vad du menar? https://sv.wikipedia.org/wiki/Blot-Sven

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 28 augusti 2015, 12:00

Tja, på Blot Svens tid fanns det bara ett kristet stift, det i Skara, och det fungerade nog dåligt av Adam att döma. I övriga delar av Sverige handlade det om fristående kyrkor så ett något så när kristet Sverige har vi nog först en bra bit in i 1100-talet.
Men allt är ju mycket osäkert, vi vet ju inte hur säkra historierna är.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 augusti 2015, 17:41

Carl Thomas skrev:Källorna är ganska tysta men i sagorna har du många titlar på kungar av alla de slag (vilket jag skrivit tidigare). Den mest kända beskrivningen är från Ynglingasagan där Illråde bjuder in alla kungarna i Svijod på fest (själv var han kung över Tiohundraland). 12 Landkungar tig hqn död på och cilka de var räknas upp med titel, namn och vilket Land de var kungar över. Illråde levde under 900 tale - om han nu har funnits...

Alltaå "vet" vi att Svitjod fanns på 900 talet - och vi vet vilka Land som ingick i Svijod, samt till och med vad kungarna hette.

Om 800 talets kungar kan du läsa i Ansarsvitan (Hvita Ansaii) om kungar. Där beskrivs tre kungar som regerade samtidigt - och två av dessa Kungar förhandlade för den tredje kungen.

Gutasagan beslriver också tre kungar, Sveakungen, Sviarikis kung och Uppsalakungen som parallella kungar.

Det finns fler uppgifter om parallella kungar men jag minns just nu inte var. Ta öven med alla "medregenter" med kungatitlar som har funnits, min tro ör att dessa är Landkungar sommman inte kunnat placera in i kungalängden. Vår historia kryllar av kungar av alla de slag - men i vpr kungalängd radas de upp en och en - villet alltså, enligt kin uppfattning, är käpprätt fel :)

Thomas
Ingjald Illråde levde på 600-talet, om han nu har funnits. På den tiden kan det mycket väl ha funnits landskapskungar, sagorna tyder på det. Men efter 600-/700-talet är det tyst om landskapskungar, även om flera kungar samtidigt (olika tronpretendenter och/eller maktdelning) verkar ha varit mer regel än undantag, ungefär som i moderna "failed states".

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 augusti 2015, 17:54

Västgöten skrev:De människor Adam pratade med var sökert kristna som aldrig varit på plats vid templet utan bara förmedlade skvaller. Jag tror inte vi skall offra tid på hans fantasifulla skriverier i ämnet.
Adam av Bremens uppgifter om (Gamla) Uppsala kommer från den danske kungen Sven Estridsson (ca 1020-1074), som växte upp hos den svenske kungen Anund Jakob (på 1020-/1030-/1040-talet någon gång) och därmed med stor sannolikhet bör ha besökt (Gamla) Uppsala. Adam kallar för övrigt Sven "den pålitlige danske kungen Sven".

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 28 augusti 2015, 18:12

Västgöten skrev:Nu diskuterade jag om verkligen tusentals personer tvingades att ta sig genom halva Sverige till blot i Uppsalatemplet trots stt bara en del av dem får plats där. Vad jag skrev var att en sådan religion skulle haft det svårt.
Men så var det naturligtvis inte. De flesra blot verkar ha skett utomhus öven om man på senare år funnit spår av kultbyggnader. Självklart ifrågasätter jag inte bloten, men de skedde förstås under vettiga former.
Så än en gång, det finns anledning att ta Adams berättelse med flera nypor salt.
Över en miljon muslimer vallfärdar varje år till Mekka, trots att Kaba bara är lite drygt 100 kvm stor. Templet i (Gamla) Uppsala behöver inte ha varit större än så.

Nu tror jag inte att miljontals vallfärdade till Uppsalatemplet, men något eller några tusental personer kan mycket väl ha deltagit och bloten skedde säkert till stor del utomhus. Och att resa från Västergötland var inga problem alls, särskilt inte på vintrarna när man kunde färdas över de istäckta sjöarna.

Jag håller med om att man bör ta Adam av Bremens uppgifter med en nypa salt, men inte med hur mycket salt som helst. Hans uppgifter hör till de säkraste från tiden.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 29 augusti 2015, 09:49

Anders i Uppsala

Att Adam kallar Sven för trovärdig är väl inget bevis, självklart skriver han inte att han fått uppgifter av den allmänt lögnaktige kung Sven. Dessutom vet vi ju inte vem han fick de här uppgifterna från, om han verkligen fick dem.
Jag är ingen historiker så vad jag tror kan du strunta i, men riktiga historiker verkar anse att Adam inte är alltför pålitlig, särskilt när det gäller just sådana här uppgifter. Han ville gärna visa upp hur duktigt hans stift var som kristnade svenskarna trots att här fanns ett stort guldglänsande tempel omgivet av en offerlund fyllt av offer, även människor. Hans jobb var ju att bevisa att just hans stift borde få sköta om Sverige och andra länder i Norden.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 29 augusti 2015, 09:54

Anders i Uppsala

Den stora skillnaden är ju att asatron inte har någon Koranen, eller Bibeln heller för den delen. Och än en gång, de som berättar om asatron är alla kristna som nog inte anstränger sig för att göra den rättvisa.
Men låt oss inte slösa tid på detta, i brist på fakta kommer vi aldrig att enas.

Skriv svar