Att en kungsgård finns i ett bygdecentrum finner jag fullt naturligt för på något sätt känns det mest troligt att när en bygd införlivas i en större enhet, som t.ex. ett kungarike, så är förbindelsepunkten just bygdens eget centrum. Om man ska samla in skatt, svära kungen trohet, eller uttrycka sitt missnöje, så använder man väl sin vanliga samlingsplats, och det är där kungen har behov av lador och husrum.
Tyvärr tycker jag ofta man ser antaganden om att kungsårdsfunktionen är lika gammal som arkeologin. Hur ofta hör vi inte om GU's kungsgård från vendel och vikingatid? Och det blir lite samma sak här med platån. det förutsätter en lång kontinuitet som vi inte har någon som helst aning om. Kan det ha varit en kungsgård? Javisst, men det kan också varit hemvist för kungens värste motståndare vars och vars mark kungen långt senare la beslag på.....
Sagans riksbildning
Re: Sagans riksbildning
Jo, jag tror att kungsgårdssystemet var tämligen nytt när klostren kom. Så det har nog varit en kort historia.
Re: Sagans riksbildning
Kungsgårdar lär knappast ha behövts innan kungamakten får en betydande roll såväl administrativt som ekonomiskt. Så länge kungen är en symbolisk ledare med begränsat ansvar, t.ex. för att leda i krig, så handlar det nog mest om promoting-resor för kungen....